پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

بغرنج آوارگی و مهاجرت

ناسیونالیسم یهودی با یک تجربه کوتاه اما گیج­‌کننده، نشاط خود را از تغییر فرمول نمادهای اجدادی جلب می­‌کند و همه موارد اضطراری آن را به چالش می­‌کشد. درگیری‌­های اسرائیل حول این مسئله است و پویایی بی‌­نظیر از نیروهای متقابل چندگانه هم­گرایی و واگرایی را تشکیل می‌­دهد. این پرونده چندین سؤال اساسی راجع به جامعه‌­شناسی چندفرهنگ­‌گرایی مطرح می‌­کند.

 

پایگاه صهیون پژوهی خیبر، یکی از مفاهیم اصلی در جامعه‌­شناسی کلان رژیم اشغالگر قدس که مبنای تشکیل آن را تشکیل می­‌دهد، مفهوم «مهاجرت» است.

این مهاجرت از قبل از تشکیل این رژیم آغاز شد و یهودیان زیادی به این فلسطین به صورت مخفیانه مهاجرت کردند.[۱] پس از تشکیل این رژیم نیز این مهاجرت ادامه پیدا کرد و گسترش یافت. به هر حال مهاجرت از مسائل مهم اجتماعی و سیاسی رژیم اشغالگر قدس است به ویژه که با مسائلی مانند مهاجرت معکوس مواجه هستیم.

بخش زیادی از این مهاجرت‌­ها در دهه اخیر مبنای اعتقادی یا سیاسی نداشته است و با اهداف و انگیزه‌­های تجاری، اقتصادی و کاریابی بوده است.[۲]

این آمار گاهی به مرز یک میلیون نفر می‌­رسد که مسائل و نظریات اقتصادی زیادی را به خود اختصاص می­‌دهد.[۳] البته طبیعی است که این سطح از مهاجرت هرچند با نیت اقتصادی باشد ولی ابعاد و آثار فرهنگی و اجتماعی زیادی دارد.

برای نمونه کتاب «انتخاب نشده: زندگی دیگران جدید اسرائیل»[۴] گزارشی از یک دهه زندگی پناه­جویان و کارگران مهاجر در اسرائیل که عمدتا از آفریقا و آسیا هستند ارائه می‌­دهد. نویسنده با بررسی مواردی مانند مهدکودک‌­های غیرقانونی، تظاهرات‌­های ضدمهاجرت، مراکز بازداشت، محل‌های زندگی کارگران، خانه­‌های خانوادگی و دادگاه عالی، یکی از جنبه­‌های شناخته شده اما بسیار مهم جامعه اسرائیل را روشن می‌­کند.

این کتاب در برجسته کردن رفتار خشن اسرائیل با این تازه‌­واردان، زوایای تازه­‌ای از جنگ اسرائیل و فلسطین به نمایش می­‌گذارد و توجیه چندساله دولت برای بدرفتاری با فلسطینی‌­ها را زیر سوال می­برد: «امنیت ملی». اساساً، این کتاب صداها و مبارزات برخی از حاشیه­‌نشین­‌ترین و ساکت‌­ترین مردم اسرائیل امروز را به گوش می‌­رساند.

الیزر بن رافائل، در کتاب «آیا اسرائیل یکی است: دین، ناسیونالیسم و چندفرهنگی به هم­ریخته (هویت یهودی در دنیای متغیر)»[۵] به جامعه اسرائیل می‌­پردازد که در آن واگرایی و شکاف‌­های داخلی از سیستم­‌های ارزشی و رفتار جامعه و مهاجرین، یک بخش عمده اکثریت اقلیت پدید آورده است.

ناسیونالیسم یهودی با یک تجربه کوتاه اما گیج­‌کننده، نشاط خود را از تغییر فرمول نمادهای اجدادی جلب می­‌کند و همه موارد اضطراری آن را به چالش می­‌کشد. درگیری‌­های اسرائیل حول این مسئله است و پویایی بی‌­نظیر از نیروهای متقابل چندگانه هم­گرایی و واگرایی را تشکیل می‌­دهد. این پرونده چندین سؤال اساسی راجع به جامعه‌­شناسی چندفرهنگ­‌گرایی مطرح می‌­کند.

 

تنوع قومی

اسرائیل کشوری (رژیم) چندقومیتی (یمنی، عراقی، سوری) و چند مذهبی (یهودی، دروزی و اعراب مسلمان) است. از این جهت یکی از مشکلات اسرائیل این تنوع قومی است که مسائل اجتماعی و سیاسی را به بار می­‌آورد.

در سال ۱۹۷۷ حدود صد یهودی اتیوپی در اسرائیل وجود داشت. اکنون بیش از یکصد هزار نفر هستند. خروج آنها از سرزمین مادری خود و مهاجرت گسترده آنها به اسرائیل یک رویداد بی­‌نظیر تاریخی است. این کتاب جذاب داستان‌­های شخصی بیش از پنجاه زن و مرد را از گروه­‌های مختلف مانند رهبران مذهبی، سربازان، وکلا، دانش آموزان، بازیگران، موسیقی‌دانان و عضو کنست بیان می­‌کنند.

کتاب «یهودیان اتیوپی اسرائیل: داستان­‌های شخصی زندگی در سرزمین موعود»[۶] یک روایت تاریخی را دنبال می­‌کند که نشان می‌­دهد چگونه بعضی از اتیوپیایی‌­ها یهودی شدند­، چگونه به اسرائیل رسیدند و چگونه اسرائیل را به عنوان عضوی از اقلیت فقیر و فرهنگی متفاوت آن تجربه می­‌کنند.

آنها فداکاری خود را به میهن دینی خود اعلام می‌­کنند و می‌­خواهند بدون از دست دادن شخصیت، هویت و ارزش­‌های خود، پذیرفته و یکپارچه شوند و از بی­‌سوادی، بیکاری، جنایات و بیگانگی‌­هایی که در جامعه آنها را گرفتار می­‌کند، رها شوند. این یک کتاب شگفت‌­انگیز است که برخی از ناهمگونی‌­های موجود در اسرائیل را نشان می‌­دهد.

 

 نویسنده: دکتر محسن محمدی

 

پی‌نوشت:

[۱] . برای مطالعه بیشتر در این مورد به کتاب « یهودیان در مسیر فلسطین، ۱۹۳۴-۱۹۴۴؛ طرح­هایی از تاریخچه مهاجرت مخفیانه یهودیان» مراجعه کنید:

Jews on Route to Palestine, 1934-1944 – Sketches From the History of Aliyah Bet’Clandestine Jewish Immigration (Jagiellonian Studies in History), Artur Patek, Jagiellonian University Press, 2013.

[۲]. برای مطالعه بیشتر در این مورد به کتاب «مهاجرت فراملی به اسرائیل در متن مقایسه جهانی» مراجعه کنید:

Transnational Migration to Israel in Global Comparative Context, Sarah S. Willen, Lexington Books, 2007.

[۳] . برای مطالعه بیشتر در این مورد به کتاب « مهاجرت و تحرک بازار کار در اسرائیل، ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۹» مراجعه کنید:

Immigration and Labor Market Mobility in Israel, 1990 to 2009, Cohen

Goldner, Sarit, Zvi Eckstein, Yoram Weiss,  The MIT Press, 2012.

[۴]. Unchosen: The Lives of Israel’s New Others, Mya Guarnieri Jaradat, Pluto Press, 2017.

[۵]. Is Israel One: Religion, Nationalism, And Multiculturalism Confounded  (Jewish  Identities in a Changing World, V. 5), Eliezer Ben-Rafael, Yochanan Peres, Brill Academic Pub, 2005.

[۶]. The Ethiopian Jews of Israel: Personal Stories of Life in the Promised Land, Len Lyons, Ilan Ossendryver (Photographer), Jewish Lights, 2007.

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

امام خامنه ای (حفظه الله تعالی):

امروز دشمن اصلی ما در دنیا، صهیونیست و استکبار است. پلیدتر از آمریکا، دولت صهیونیست، در فلسطین اشغالی است. چرا؟ چون بالاخره دولت آمریکا، یک دولت و متّکی به یک ملت است. در صورتی که اساساً دولت غاصب صهیونیستی، متّکی بر یک ملت نیست! ملت ساکن آن مناطق، ملتی است که امروز آواره است! اسراییل، از اوّل با ظلم و آدمکشی، با دروغ و فریب به وجود آمده است. مردم فلسطین، در خارج از فلسطین، با حال کوخ نشینی و اردوگاه نشینی زندگی می‌کنند. خانه‌های آنها و وطن آنها در اختیار کسانی است که از اروپا، از استرالیا، از آمریکا، از آسیا و از آفریقا به آن جا رفته‌اند و یک ملت جعلی و دروغین به وجود آورده‌اند و در آن جا به نام یک ملت، زندگی میکنند و دولتی هم دارند! اساساً چنین ملتی، وجود و هویّتی ندارد.