پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

پرونده ویژه| مسئله فلسطین یک مسئله انسانی و حقوق بشری است

امروزه که قیام خونین اسلامى متکى به توده‏‌هاى مردم در سرزمین فلسطین، خطر واقعى و جدى را به اشغالگران بی‌وجدان و بیگانه از انسانیت و بی‌محابا از جنایت گوشزد می‌کند، شیوه‏‌هاى دشمن از همیشه پیچیده‏‌تر و هشداردهنده‏‌تر است و مسلمین در سراسر جهان باید مسأله را از همیشه جدی‌تر بگیرند و براى آن فکرى و کارى بکنند.

 

پرونده ویژه‌ی «بررسی دلایل حمایت از فلسطین»؛
شماره سوم: مسئله فلسطین یک مسئله انسانی و حقوق بشری است

 

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، باتوجه به حلول ماه مبارک رمضان و نزدیک‌شدن به روز جهانی قدس مجموعه‌ای از یادداشت‌ها، گزارش‌ها و گفت‌و‌گوها پیرامون مسئله حمایت از فلسطین توسط پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر منتشر می‌شود.

در این یادداشت، مسئله فلسطین از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهان بشریت مورد بررسی قرار گرفته است. یعنی این مقال می‌خواهد بگوید مسئله فلسطین اصولاً یک مسئله‌ای که فقط مرتبط با جمهوری اسلامی و یا یک مسئله عربی باشد نیست، بلکه یک مسئله انسانی، بشری، جهانی و اسلامی است.

 

مسئله فلسطین یک مسئله انسانی و حقوق بشری است

با توجه به اینکه جنایات فراوانی در فلسطین در طول بیش از نیم قرن رخ داده و هنوز اقدامی برای جلوگیری از این جنایات از طرف غربی‌ها انجام نشده است، بلکه به صورت‌های مختلف نیز به رژیم صهیونیستی کمک شده، هرکسی که ادعای بشر بودن و انسان بودن دارد، درد و جراحت و زندگی آشفته را می‌فهمد، این را نیز می‌تواند درک کند که مسئله فلسطین از یک بحث داخلی و اختلاف دینی و سرزمینی خارج شده و به یک مسئله جهانی و حقوق بشری تبدیل شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز معتقد است این مسئله یک مسئله انسانی با اهمیت است. از این رو می‌فرماید: «این کودکان محروم و مظلوم در زیر چادرها، در اردوگاه‌ها متولد می‌شوند، با کمک دولت‌ها و ملت‌هایی که به وظایف واقعی خود هم در قبال آن‌ها عمل نمی‌کنند، مدّعیان، با کمک این‌ها این کودک بزرگ می‌شود. در زیر چادر سِلاح می‌آموزد، در زیر چادر درس می‌خواند، در اردوگاه زندگی می‌کند. یک ملت دو، سه میلیونی را از خانه، از کاشانه، از شهر، از معبد، از مسجد، از همه چیز خود و از زندگی خود محروم کردن، آن‌ها را به کشورهای بیگانه راندن، این بزرگ‌ترین فاجعه‌ای است که در طول تاریخ بشر می‌توان سراغش را داشت. به این سبب است که ما معتقدیم مسأله فلسطین صرفاً یک مسئله عربی و حتی صرفاً یک مسأله اسلامی نیست، یک مسأله انسانیِ بسیار با اهمیّت است.»[1]

 

پیشنهاد مطالعه:

پرونده ویژه| ادله قرآنی کمک به فلسطین

 

ایشان در جای دیگر می‌فرمایند: «مسأله‌ی فلسطین، یکی از مصائب بزرگ جهان بشریت کنونی است. هر کس که احساسی در مورد انسان و حقوق انسان دارد و دم از حمایت از انسان‌های مظلوم می‌زند، باید در این قضیه صاحب داعیه باشد و این قضیه را، قضیه‌ی خود بداند. شاید بشود گفت که قضیه و مصیبت فلسطین، جزو قضایای کم‌نظیر تاریخ است. آن کسانی که دم از طرفداری از حقوق بشر می‌زنند، اگر راست می‌گویند، باید از حقوق ملت فلسطین سخن بگویند. شما کدام ملت را سراغ دارید که ... به قدر ملت فلسطین شکنجه دیده باشد، مصیبت کشیده باشد، عزیزانش را از دست داده باشد و حقوقش نادیده گرفته شده باشد؟ چه‌طور شد که اگر در گوشه‌یی از عالم، یکی از این مصائب برای عده‌یی انسان پیش بیاید، کسانی ادعا می‌کنند که دلسوز و غمخوار حقوق بشرند؛ سینه سپر می‌کنند، حرف می‌زنند و اقدام می‌کنند؛ اما مجموع این همه مصیبت را در مردم فلسطین ندیده می‌گیرند؟[2]

 

مسئله فلسطین مسئله اول جهان اسلام

همانطور که گفته شد مسئله فلسطین یک مسئله داخلی نیست، بلکه به مسئله جهانی و بشری تبدیل شده است. اما حتی اگر مدعیان حقوق بشر در برابر این جنایاتی که در فلسطین می‌گذرد سکوت کنند و برعکس کمک‌های مالی و انسانی و فکری و معنوی خود را به رژیم صهیونیستی منتقل کنند و انسانیت و مسئله حقوق بشری با این عظمت در فلسطین را نادیده بگیرند، جهان اسلام نمی‌تواند سکوت کند. زیرا که مسئله فلسطین یک مسئله مهم در دنیای اسلام است. آیت‌الله خامنه‌ای در این مورد می‌فرماید:  «امروز مسأله فلسطین، مسأله اوّل جهان اسلام است. امروز همه امّت اسلامی، به خصوص کشورهای نزدیک‌تر ـ مثل ملت و کشور ما ـ باید به این نکته توجّه کنند که هم صهیونیست‌های حاکم بر فلسطین و غاصب فلسطین و هم پشتیبانان آن‌ها، سعی می‌کنند ماجراهای داخل فلسطین را مسأله داخلی دولت غاصب اسرائیل وانمود کنند، که به هیچ‌وجه این گونه نیست. اگر در داخل فلسطین یک نفر هم قیام نمی‌کرد، به خاطر خود مسأله فلسطین، دنیای اسلام، خصم صهیونیست‌ها و حامیانشان بود؛ حال که دیگر مردم فلسطین هم قیام کرده‌اند و خودشان آگاهانه وارد میدان شده‌اند[3]

 

واکنش دو نمونه از فعالان کشورهای اسلامی در مورد مسئله فلسطین

آقای «ضیاءالدین مورو»، از فعالان و مبارزان جوان انقلاب تونس در سخنرانی خود در مورد مسئله فلسطین می‌گوید: «جوانان تونس یادآور می‌شوند که مسئله‌ی اصلی آن‌ها مسئله‌ی فلسطین است. فلسطین در دل‌ها و در مغزها و در جوارح است. این جوانان تأکید می‌کنند که دستاورد انقلابی آنان فقط یک گام اولیه‌ای به سمت دستاورد بزرگ‌تر است که همانا آزادسازی سرزمین فلسطین و برگزاری نمازگزاری جماعت در قدس شریف است؛ إن‌شاءالله. برادران گرامی! همان‌طور که شما را به عنوان بهترین پشتوانه برای احقاق حق و محو باطل شناختیم، پایدار بمانید».[4]

آیت‌الله خامنه‌ای در جای دیگر از مسلمانان می‌خواهد مسئله فلسطین را جدی بگیرند و برای آن فکری بکنند. ایشان می‌فرمایند: «مهم‌ترین مسأله امروز، مسأله فلسطین است که در نیم‌‏قرن اخیر همواره مهم‌ترین مسأله جهان اسلام و شاید مهم‌ترین مسأله بشریت بوده است. این‏جا سخن از محنت و آوارگى و مظلومیت یک ملت است؛ سخن از غصب یک کشور است؛ سخن از ایجاد غده‏ای سرطانى در قلب کشورهاى اسلامى و در نقطه التقاى شرق و غرب جهان اسلام به یکدیگر است؛ این‏جا سخن از ظلم مستمرى است که اکنون دو نسل پی‌درپی از ملت مسلمان فلسطین را فرا گرفته است. امروزه که قیام خونین اسلامى متکى به توده‏‌هاى مردم در سرزمین فلسطین، خطر واقعى و جدى را به اشغالگران بی‌وجدان و بیگانه از انسانیت و بی‌محابا از جنایت گوشزد می‌کند، شیوه‏‌هاى دشمن از همیشه پیچیده‏‌تر و هشداردهنده‏‌تر است و مسلمین در سراسر جهان باید مسأله را از همیشه جدی‌تر بگیرند و براى آن فکرى و کارى بکنند[5]

سید حسن نصرالله در همین راستا در مورد مسئله فلسطین پیشنهاداتی را ارائه می‌کند: «پیشنهاد می‌دهم که چارچوبی ایجاد شود- که اتحادیه‌ی جهانی علمای اسلام می‌تواند در این مورد پیش‌قدم شود- تا در آن علما، مراکز مطالعاتی، گروه‌های مقاومت و نخبگان جمع شوند و در مورد مشکلات هم‌اندیشی کنند و برای آن‌ها چاره‌ای بیابند. ما قادر به حل این مشکلات هستیم. شاید نتوانیم همه‌ی امت را وارد این معرکه کنیم اما باید تلاش کرد و حتی در بدترین شرایط یک پنجم امت را درگیر مسأله‌ی فلسطین کنیم. این اقدام، تلاش زیادی نمی‌خواهد و طولانی نخواهد بود زیرا کارهای زیادی شده و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و تقسیم کاری در این مورد داشت و برای علما، دولت‌ها، نخبگان و رسانه‌ها وظیفه‌ای تعریف کرد. اگر اوضاع این‌گونه پیش رود بی‌شک دچار خسارت‌های زیادی خواهیم شد و باید جلوی این خسارت را بگیریم[6]

 

چرا فلسطین مسئله اول جهان اسلام است؟

یکی از قواعد مهمی که در مفاهیم اسلامی بسیار مهم است، قاعده نفی سبیل است. قاعده نفی سبیل می‌گوید که غیر مسلمانان حق تسلط بر مسلمانان را ندارند. سبیل در لغت به معنی راه است. اما درمعنای اصطلاحی به معنی قانون و شریعت است. مفهوم قاعده نفی سبیل این است که خداوند در قوانین و شریعت اسلام هیچگونه راه نفوذ و تسلط کفار بر مسلمین را باز نگذارده است و هرگونه راه تسلط کافران بر مسلمانان بسته است. «سلطه دشمن بر جامعه اسلامی و مسلمانان از نظر فقه اسلامی، امری نارواست و هرگونه ارتباطی که باعث افزایش و گسترش نفوذ غیرمسلمانان و بیگانگان در جامعه اسلامی گردد به‌گونه‌ای که آنان بتوانند در امور مسلمین دخالت کنند، ممنوع تلقی می‌شود [7]

 فقها به این آیه از قرآن کریم استناد می کنند: « ... وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا: [8] و خداوند هرگز بر [زیان] مؤمنان براى کافران راه [تسلطى] قرار نداده است.»

اشغال فلسطین توسط یهودیان که بدترین دشمنان مؤمنان و اسلام در قرآن از آن‌ها یاد شده است[9] یکی از مصادیق تسلط بیگانگان بر امور مسلمانان محسوب می‌شود. بدین دلیل آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرماید: «فلسطین از دو نظر مسأله دنیای اسلام است: یکی از نظر این‌که فلسطین قطعه‌ای از خاک اسلامی است. در بین همه مذاهب رایج اسلامی، هیچ اختلافی نیست و فقها همه بر این اتّفاق دارند که اگر قطعه‌ای از خاک اسلامی به وسیله دشمنان اسلام جدا شد و حاکمیت دشمنان اسلام بر آن قطعه به‌وجود آمد، همه باید وظیفه خودشان را مجاهدت و تلاش برای برگرداندن آن قطعه به سرزمین اسلامی بدانند. لذا ملت‌های مسلمان در هر جای دنیا که هستند، این را وظیفه خودشان می‌دانند. البته خیلی‌ها نمی‌توانند اقدامی بکنند؛ اما هرکسی بتواند و هر طوری که بتواند، باید اقدام کند و اقدام می‌کند.

جهت دوم این است که اساساً تشکیل دولت یهودی - یا به تعبیر درست‌تر، دولت صهیونیست - در این نقطه از دنیای اسلام، با یک هدفِ بلند مدتِ استکباری به وجود آمد. اصلاً به وجود آوردن این دولت در این نقطه حسّاس که تقریباً قلب دنیای اسلام است - یعنی قسمت غرب اسلامی را که آفریقاست، به قسمت شرق اسلامی که همین خاورمیانه و آسیا و مشرق است، متّصل می‌کند و یک سه راهی است بین آسیا و آفریقا و اروپا - برای خاطر این بود که در بلند مدت، تداوم سلطه استعمارگرانِ آن روز - که در رأسشان دولت انگلیس بود - بر دنیای اسلام باقی بماند و این‌طور نباشد که اگر یک وقت دولت اسلامىِ مقتدری - مثل دوران‌هایی از حکومت عثمانی - به وجود آمد، بتواند جلوِ نفوذ استعمارگران و انگلیس و فرانسه و دیگران را در این منطقه بگیرد. لذا یک پایگاه برای خودشان درست کردند. بنابراین طبق اسناد تاریخی، تشکیل حکومت صهیونیستی در آن‌جا، بیش از آنچه که آرزوی مردم یهود باشد، یک خواست استعماری دولت انگلیس بود.

شواهدی وجود دارد که در همان زمان بسیاری از یهودی‌ها اعتقادشان این بود که احتیاجی به این دولت نیست؛ این دولت به نفعشان نیست؛ لذا گریزان بودند. بنابراین، این یک آرزو و ایده یهودی نبود؛ بیشتر یک ایده استعماری و یک ایده انگلیسی بود. البته بعد که به وسیله آمریکا گوی سیاست دنیا و گوی استکبار از دست انگلیس ربوده شد، این هم جزو همان ابواب جمع مواریث استعماری بود که به آمریکا رسید و آمریکایی‌ها حداکثر استفاده را کردند و الان هم استفاده می‌کنند. بنابراین نجات فلسطین و محو دولت غاصب صهیونیستی، مسأله‌ای است که با مصالح ملت‌های این منطقه - از جمله با مصالح کشور عزیز ما ایران - سرو کار دارد. کسانی که از روز اوّلِ انقلاب، یکی از برنامه‌ها را مقابله و معارضه با نفوذ و اقتدار صهیونیست‌ها قرار دادند، با محاسبه این کار را کردند. این برنامه، طبق مصالح کشور و مصالح عمومی جمهوری اسلامی و مردم ایران انتخاب شده است. در کشورهای دیگر نیز همین‌طور است. همه روشنفکران کشورهای اسلامی، همه سیاستمداران آزاداندیش، همه آن‌هایی که دستشان در حنای استکبارىِ آمریکا رنگ نگرفته است، معتقدند که باید با اسرائیل مقابله کرد؛ یعنی این را جزو مصالح کشورشان می‌دانند.» [10]

 

سعید ابوالقاضی

 

لینک کوتاه: http://khbn.ir/MMM

 

پی‌نوشت:

[1] بیانات در خطبه های نماز جمعه تهران، 17/5/1359

[2] بیانات در دیدار شرکت کنندگان کنفرانس بین‌المللی حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین‌، 27/7/1370

[3] بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران، 25/9/1379

[4] . yon.ir/4H54G

[5] پیام به حجاج بیت‌‏اللَّه ‏الحرام، 26/3/1370

[6] سخنان سیدحسن نصرالله در گردهمائی در حمایت از انتفاضه فلسطین، 18/8/1394 ؛ http://ytre.ir/cC5

[7] محمدی، قاعده نفی سبیل در اندیشه اسلامی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۹۳ش، ص۱۶۸.

[8] نساء / 141

[9] مائده / 82

[10] بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران‌، 25/9/1379

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

امام خامنه ای (حفظه الله تعالی):

امروز دشمن اصلی ما در دنیا، صهیونیست و استکبار است. پلیدتر از آمریکا، دولت صهیونیست، در فلسطین اشغالی است. چرا؟ چون بالاخره دولت آمریکا، یک دولت و متّکی به یک ملت است. در صورتی که اساساً دولت غاصب صهیونیستی، متّکی بر یک ملت نیست! ملت ساکن آن مناطق، ملتی است که امروز آواره است! اسراییل، از اوّل با ظلم و آدمکشی، با دروغ و فریب به وجود آمده است. مردم فلسطین، در خارج از فلسطین، با حال کوخ نشینی و اردوگاه نشینی زندگی می‌کنند. خانه‌های آنها و وطن آنها در اختیار کسانی است که از اروپا، از استرالیا، از آمریکا، از آسیا و از آفریقا به آن جا رفته‌اند و یک ملت جعلی و دروغین به وجود آورده‌اند و در آن جا به نام یک ملت، زندگی میکنند و دولتی هم دارند! اساساً چنین ملتی، وجود و هویّتی ندارد.