پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

پرونده ویژه| مبانی فقهی مسئله فلسطین از منظر امام خامنه‌ای

«احدی از مسلمین، درباره‌ حکم منطبق بر قضیه‌ فلسطین، تردیدی ندارد. این، همان مسأله‌ای است که در تمام کتب فقهی که بحث جهاد در آن مطرح شده آمده است. اگر کفار بیایند و بلاد مسلمین را تصرف یا احاطه کنند، هیچ‌یک از فقهای مسلمین قدیم و جدید در وجوب عینی جهاد در این مورد، تردید نکرده است. همه‌ مذاهب اسلامی، در این معنا هم عقیده هستند. جهاد ابتدایی، واجب کفایی است؛ اما در غیر این مورد. جهاد دفاعی که اظهر مصادیق دفاع هم هست، واجب عینی است.»

 

پرونده ویژه‌ی «بررسی دلایل حمایت از فلسطین»؛
شماره یازدهم: مبانی فقهی مسئله فلسطین از منظر امام خامنه‌ای

 

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، باتوجه به حلول ماه مبارک رمضان و نزدیک‌شدن به روز جهانی قدس مجموعه‌ای از یادداشت‌ها، گزارش‌ها و گفت‌و‌گوها پیرامون مسئله حمایت از فلسطین توسط پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر منتشر می‌شود.

مسئله فلسطین، مسئله‌ای دردناک برای بشر، علی‌الخصوص مسلمین بوده است. آثار روحی، روانی، فکری، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی  و اجتماعیِ جنایتی که رژیم صهیونیستی بر این کشور وارد کرد، تا سالیان سال غیر قابل جبران است و از یاد انسان‌دوستان و مسلمانان هرگز پاک نخواهد شد. در زمان رژیم پهلوی، اجازه سخنرانی و بیانیه و... در مورد فلسطین و اسرائیل داده نمی‌شد و به محض شروع سخنرانی در مورد این موضوعات، ساواک به مجالس حمله و سخنرانی را لغو می‌کرد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در بین مسلمین جهان مسئله فلسطین توسط امام خمینی (ره) و بعد از آن توسط رهبر معظم انقلاب به صورت یک گفتمان درآمد. هم اکنون بیش از ۴۰ سال است که مسئله فلسطین برای جمهوری اسلامی یک مسئله مهم بوده و برای مردم، نخبگان داخلی و خارجی نیز فلسفه آن تشریح شده است. در این یادداشت، مبانی فقهی مسئله فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب بررسی شده است تا گامی دیگر در جهت تبیین مسئله فلسطین برداشته شود.

 

دفاع از سرزمین

جهاد در فقه به دو دسته جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی تقسیم می‌شود. اغلب فقها جهاد ابتدایی را به معصوم نسبت داده و برخی دیگر نیز معتقدند ولی فقیه نیز می‌تواند دستور جهاد ابتدایی را صادر کند. اما تمامی فقها، اعم از شیعه و سنی، بر واجب‌بودن جهاد دفاعی تاکید دارند. جهاد دفاعی یعنی دفاع از سرزمین و بلاد مسلمین، زمانی که مورد هجوم دشمنان قرار گرفته است.

خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ»[۱]: به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل شده رخصت [جهاد] داده شده است چرا که مورد ظلم قرار گرفته‌اند همان کسانى که بناحق از خانه‌‏هایشان بیرون رانده شدند.»

 

پیشنهاد مطالعه:

گفت‌وگو| حمایت از فلسطین برگرفته از آیات و روایات است

 

بنابراین طبق آیات قرآن کریم است که امام خامنه‌ای می‌فرمایند: «براى ما مسئله‌ فلسطین همان‌طورى که گفتم یک مسئله‌ انسانى و یک مسئله‌ اسلامى است. اسلام بر ما لازم کرده است که ما از سرزمین‌هاى مسلمان‌نشین دفاع کنیم. بر ما واجب کرده است که ما به حقوق مظلومان و ستمدیدگان و مستضعفان برسیم، براى ما لازم کرده است که ما به مال و به جان، از مردمى که فریاد می‌کشند «یا للمسلمین» و کسى به آن‌ها جواب نمی‌دهد، به کمک این‌ها بشتابیم.»[۲]

ایشان در جای دیگر در مورد این حکم فقهی فرمودند: «احدی از مسلمین، درباره‌ حکم منطبق بر قضیه‌ فلسطین، تردیدی ندارد. این، همان مسأله‌ای است که در تمام کتب فقهی که بحث جهاد در آن مطرح شده آمده است. اگر کفار بیایند و بلاد مسلمین را تصرف یا احاطه کنند، هیچ‌یک از فقهای مسلمین قدیم و جدید در وجوب عینی جهاد در این مورد، تردید نکرده است. همه‌ مذاهب اسلامی، در این معنا هم عقیده هستند. جهاد ابتدایی، واجب کفایی است؛ اما در غیر این مورد. جهاد دفاعی که اظهر مصادیق دفاع هم هست، واجب عینی است.»[۳]

 
مسئله عقیده، نه مسئله سیاسی

جمهوری اسلامی همواره پرچمدار مبارزه با کفر و شرک بوده است. همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند: «ملی‌گراها تصور نمودند ما هدفمان پیاده‌کردن اهداف بین‌الملل اسلامی در جهان فقر و گرسنگی است. ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم.»[۴] اما غیر از مظلومیت انسان‌ها و مبارزه با شرک و کفر، مسئله فلسطین یک مسئله اسلامی و ایمانی نیز هست.

قرآن کریم می‌فرماید: «الَّذِینَ آمَنُوا یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ»[۵]: کسانى که ایمان آورده‏‌اند، در راه خدا کارزار مى‌کنند» به همین دلیل است که امام خامنه‌ای مسئله دفاع از مظلوم را نه سیاسی، بلکه مسئله ایمان و عقیده می‌داند و می‌فرمایند: «ما در جمهوری اسلامی مسئله‌ فلسطین برایمان یک مسئله‌ تاکتیکی نیست، یک استراتژی سیاسی هم نیست، مسئله‌ عقیده است، مسئله‌ دل است، مسئله‌ ایمان است.»[۶]

 
جهان‌بینی توحیدی

یکی دیگر از ابعاد فقهی کمک به فلسطین، جهان‌بینی توحیدی است. توحید در لغت عرب، مصدر فعل وَحَّدَ، یُوَحِّدُ است و شخص اگر الله را به یگانگی بشناسد و او را از هر گونه شریک یا مشابهی در ذات یا صفاتش یگانه بداند را موحد می‌نامند.[۷] امام خامنه‌ای می‌فرمایند: «هر چه امروز از سختی‌ها و بلاها بر سر مسلمانان و ملت‌های مسلمان می‌آید بر اثر گم‌کردن سررشته‌ زندگی در زیر سایه‌ توحید است.»[۸]

در جهان‌بینی توحیدی، انسان همه چیز را از آن خداوند دانسته و به عبودیت کامل از خداوند می‌پردازد. زر و زور و قدرت و شهرت و... در نظر انسانی که جهان‌بینی توحیدی دارد ارزشی نداشته زیرا همه این‌ها را از آن خداوند دانسته و معتقد است خداوند مالک همه جهان هستی است و همه چیز در ید قدرت اوست. این انسان معتقد است همه جهان با همه قوانین، با تدبیر خداوند پیش می‌رود و بنابراین نباید غیر از خداوند، چیز دیگری را بپرستد.

امام خامنه‌ای در مورد موضع‌گیری‌های مرتبط با فلسطین می‌فرمایند: «این موضع‌گیری‌ها، این تحلیل‌ها و این نگاه، ناشی از چیست؟ اگر بنده و نظام جمهوری اسلامی و دستگاه‌های تصمیم‌گیر در جمهوری اسلامی، این مواضع را اتّخاذ و اعلان می‌کنند، ناشی از چیست؟ ناشی از یک رؤیت سیاسی صرف است؟ نه. این ناشی از نگاه دین است. معرفت روشن، شادابی ناشی از ایمان، حرکت برخاسته از معرفت، به کار انداختن روح خردمندی و آن وقت جهان‌بینی روشن و شفّاف نسبت به همه پدیده‌های عالم؛ این پایه دین است. دین در درجه اوّل، یک معرفت و یک شناخت است؛ شناخت نسبت به این عالم، نسبت به انسان، نسبت به مسؤولیت، نسبت به مسیر و راه و هدف؛ مجموعه این معرفت‌ها پایه دین است. دین، انسان را محور جهان می‌داند؛ جهان را مجموعه و مظهری از صنع قدرت و لطف و رحمت الهی می‌داند [توحید]؛ در بنای جهان و مهندسی عظیم عالم وجود، دست قدرت و صنع خدا را دخیل و همه کاره می‌داند.»[۹]

همچنین رهبر معظم انقلاب، قرآن را راه نجات دانسته و می‌فرمایند: «ملت ایران به همان اندازه‌ای که به قرآن نزدیک شده است، به عزت نزدیک شده است؛ به نجات نزدیک شده است؛ به رستگاری نزدیک شده است؛ به نصرت نزدیک شده است. راه نجات همه ملت‌های دنیا نزدیکی به اسلام و به قرآن است. راه نجات فلسطین نیز همین است. شما ببینید؛ یک حکومت غاصب در کشور فلسطین تشکیل شده است. در طول این مدّت، مبارزاتی هم انجام گرفت، لیکن به نهایت نرسید. چرا؟ چون در این مبارزات، دین خدا، ایمان اسلامی و حکم قرآنی ملاک نبود. امروز ملت فلسطین با نام اسلام علیه دشمن مبارزه می‌کند و این مبارزه در ارکان دشمن تزلزل ایجاد کرده است.»[۱۰]

 
حمایت ازمستضعفان

مسئله فلسطین، غیر از اینکه مسئله دینی باشد، مربوط به مستضعفین عالم است. همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند: «ما امید آن داریم که همه اقشار ملت‌های مستضعف به هم بپیوندند. باید این نهضت در تمام عالم نهضت مستضعف در مقابل مستکبر در تمام عالم گسترده شود. ایران، مبدأ، و نقطه اول و الگو برای همه ملت‌های مستضعف [باشد]»؛ هر ساله سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف از جمله ترکیه، چین، قطر، کره جنوبی، صلیب سرخ و حتی آمریکا، کمک‌هایی را به فلسطین اختصاص می‌دهند. جمهوری اسلامی نیز به عنوان حکومتی که مبتنی بر دین است، باید جلوتر از دیگر کشور‌ها باشد. مطابق آماری که سازمان جهانی منتشر کرده است ایران در میان بیست کشور اولی که به فلسطین کمک می‌کنند هیچ جایگاهی ندارد.[۱۱] بدین منظور، یکی دیگر از ابعاد فقهی و قرآنی کمک به فلسطین، آیه ۷۵ سوره نساء است که دستور به جهاد در راه مستضعفان داده است.

امام خامنه‌ای در این مورد می‌فرمایند: «مهم‌ترین انگیزه‌ دشمنی با ایران اسلامی از دوران حیات امام راحل قدس سره تاکنون، آن است که دراین کشور، همه‌ سیاست‌ها با معیارهای اسلامی، محک زده شده و انتخاب یا مردود می‌شود. ازملت‌های فلسطین و بوسنی و تاجیک و افغان و کشمیر و چچن و آذربایجان و الجزائر و دیگر ملت‌های مظلوم مسلمان حمایت می‌کند، چون قرآن صریحاً حمایت ازمستضعفان را لازم شمرده است: وَمَا لَکُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ نَصِیرًا[۱۲] (و چرا شما در راه خدا [و در راه نجات] مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی‌جنگید همانان که می‌گویند پروردگارا ما را از این شهرى که مردمش ستم‌‏پیشه‏‌اند بیرون ببر و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده و از نزد خویش یاورى براى ما تعیین فرما)؛ این‌ها موجب آن شده است که سردمداران جبهه‌ استکبار با دلاّلی و خنّاسی توطئه‌گران صهیونیست، ایران اسلامی را دشمن شماره یک خود بدانند و بقدر وسع خود با آن دشمنی کنند.»[۱۳]

 

حیله شیطان ضعیف است

بیش از 40 سال است که جمهوری اسلامی با تمام دشمنی‌ها، کودتاها، جنگ داخلی، جنگ خارجی با بسیاری از کشورها به نمایندگی از عراق، تحریم، تهدید، کودتای رنگی، فتنه، ترور و... هنوز پا برجا است. در سال‌های اخیر، انقلاب مصر و برخی دیگر از انقلاب‌های دنیا سریع فروپاشیدند. اما جمهوری اسلامی ۴۰ سال است با افتخار سربلند است.

همه این‌ها به خاطر این است که شیطان در مقابل افراد با ایمان ضعیف است. امام خمینی (ره) دلیل این پیروزی‌ها را در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، ناشی از ایمان دانسته و فرمودند: «ملت‌های مستضعف ببینند که ایران با دست خالی و با قدرت ایمان و با وحدت کلمه تمسک به اسلام، در مقابل قدرت‌های بزرگ ایستاد و قدرت‌های بزرگ را شکست داد. سایر اقشار ملت‌ها به این رمز اسلامی، به این رمز ایمانی، اقتدا کنند. در تمام اقشار عالم، مسلمین بپاخیزند؛ بلکه مستضعفین بپاخیزند.»[۱۴]

امام خامنه‌ای نیز پیروزی‌های مسلمین در ایران، لبنان و غزه را ناشی از ضعف شیاطین دانسته و می‌فرمایند: «مسلمانان با همکاری و تکیه بر مبانی مشترکی که قرآن و سنت بدان ناطق است قدرت خواهند یافت که در برابر این اهریمن چندچهره بایستند و آن را مغلوب اراده و ایمان خود سازند. ایران اسلامی با پیروی از درس‌های امام خمینی کبیر، نمونه‌ بارز این مقاومتِ موفق است. آنان در ایران اسلامی شکست خورده‌اند و آیه‌: کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا[۱۵] (حیله شیطان ضعیف است) در برابر چشم ایرانیان بار دیگر مجسّم گشت. در هر نقطه‌ دیگر نیز که مقاومتِ برخاسته از عزم و ایمان، مردم را به مصاف مستکبران پرمدعا کشانید، پیروزی نصیب مؤمنان و شکست و رسوائی سرنوشت حتمی ستمگران شد. فتح‌ نمایان ۳۳ روزه در لبنان و جهاد سرافراز و پیروز غزه در سه سال اخیر، شاهد زنده‌ این حقیقت است.»[۱۶]

 
نصرت خداوند

همواره خداوند به مؤمنین وعده داده است اگر چنانچه با ایمان و در راه خدا خالصانه به مبارزه بپردازند، با نصرت خداوند، پیروزی از آن آن‌ها است و اگر پیروزی میسر نشد به ایمان خود می‌بایست شک کنند. امام علی (ع) در این مورد می‌فرمایند: «مَنْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ قَوِیَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ[۱۷]: کسى که سرنیزه خشم را براى خدا تیز کند توانایى بر قتل سردمداران باطل پیدا خواهد کرد.»

همچنین قرآن کریم در مورد ایمان در مبارزه می‌فرماید: «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ[۱۸]: هرگز سست نشوید! و غمگین نگردید، و شما برترید اگر ایمان داشته باشید.»

بنابراین داشتن ایمان، شرط نصرت خداوند در مبارزات است. امام خامنه‌ای در تشریح نصرت خداوند در مبارزه می‌فرمایند: «ما آنچه که در قضیه‌ فلسطین از پیشرفت مشاهده می‌کنیم که این پیشرفت قابل انکار نیست اقتدار روزافزون جبهه‌ مقاومت در مقابل جبهه‌ استکبار و کفر است که امر مشهود و واضحی است. آنچه در این زمینه ملاحظه می‌شود، ناشی از ایمان به خدا و توکل به خدا و وارد کردن عنصر معنویت در مبارزه است.

اگر یک مبارزه با عنصر ایمان همراه نباشد، آسیب‌پذیر می‌شود. آن وقتی مبارزه موفق خواهد شد که در او ایمان به خدا و توکل به خدا وجود داشته باشد. روحیه‌ دین را و ایمان حقیقی به وعده‌ الهی و توکل به خدای متعال را باید در مردم تقویت کنید؛ حسن‌ظن به خدای متعال و به وعده‌ الهی را باید در مردم تقویت کنید. خدای متعال به ما می‌گوید: «وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ»[۱۹] (خدا به کسى که [دین] او را یارى می‌کند یارى می‌دهد) او به ما این را تلقین می‌کند؛ بیان می‌کند. خداوند متعال صادق است. ما اگر به وظیفه‌ خودمان در این راه عمل بکنیم، برای خدا حرکت کنیم، برای خدا مبارزه کنیم، هدف را رضای خدا قرار بدهیم، بدون شک پیروزی نصیب خواهد شد.»[۲۰]

 
استقامت شرط پیروزی

در قرآن کریم، بارها مؤمنین به استقامت‌کردن توصیه شده‌اند. استقامت در مفهوم قرآنی آن اصطلاحی برای پایداری در دین و مسیر حق در برابر کژی‌هاست.[۲۱] اهل معرفت تعابیری چون «اهل استقامت» و «منزل‌استقامت» را که مرحله‌ای از مراحل سلوک الی‌اللّه است به‌کار می‌برند.[۲۲] مفسرین و فقها استقامت را شرط پیروزی دانسته‌اند. در تفسیر مجمع‌البیان، ذیل آیه ۱۵ سوره شوری، در مورد استقامت‌کردن، آمده است: «در اجراى فرمان خدا استقامت کن، و دست از آن بر ندار و بر طبق آن عمل کن.»[۲۳]

علامه طباطبایی ذیل همین آیه می‌گوید: «خدا براى همه انبیاء یک دین تشریع کرده بود، ولى امت‌‏ها دو قسم شدند یکى نیاکان که با علم و اطلاع و از در حسد، در دین اختلاف انداختند، و یکى نسل‌ها که در شک و تحیر ماندند. به همین جهت خداى تعالى تمامى آنچه را که در سابق تشریع کرده بود براى شما تشریع کرد، پس تو اى پیامبر مردم را دعوت کن، و چون آن‌ها دو دسته شدند یکى مبتلا به حسد یکى مبتلا به شک، پس تو استقامت بورز، و به آنچه مامور شده‌‏اى پایدارى کن، و هواهاى مردم را پیروى مکن. لام در جمله «فلذلک» لام تعلیل است. و بعضى گفته‌‏اند لام به معناى «الى» است و معناى جمله این است که: پس به سوى همین دینى که برایتان تشریع شده دعوت‌کن، و در ماموریت پایدارى نما. کلمه «و استقم» امر از استقامت است که به گفته راغب به معناى ملازمت طریق مستقیم است.‏»[۲۴]

امام خامنه‌ای نیز، لزوم استقامت را هشدار داده و می‌فرمایند: «من به شما عرض کنم: پیروزی ملت فلسطین در بازگرداندن حق خود، دشوارتر نیست از پیروزی‌ای که ملت ایران در ایجاد جمهوری اسلامی در ایران داشت. امکانات ما آن روز در حال مبارزه، بسیار کم‌تر بود از امکاناتی که امروز مردم شما در غزه دارند یا در ساحل غربی دارند در عین حال این اتفاق افتاد، این محال ممکن شد و واقع شد؛ به برکت تداوم مبارزه، به برکت توکل به خدا، به برکت رهبری عازم و جازم و قاطع امام بزرگوارمان.

من می‌گویم این اتفاق در مورد فلسطین ممکن است پیش بیاید. بعضی نگاه می‌کنند به صحنه، قدرت آمریکا را نگاه می‌کنند، پشتیبانی غرب را از صهیونیست‌ها نگاه می‌کنند، قدرت شبکه‌های مالی صهیونیست‌ها را در آمریکا و در سایر نقاط عالم می‌بینند، قدرت تبلیغاتی‌شان را می‌بینند، به نظرشان می‌آید که برگرداندن فلسطین به فلسطینی‌ها یک امر ناممکنی است. من می‌گویم نه، این امر ناممکن، ممکن خواهد شد؛ به شرط ایستادگی و استقامت. خدای متعال می‌فرماید که: «فَلِذَلِکَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ»[۲۵] استقامت لازم است، ایستادگی لازم است، ادامه دادن راه لازم است. این ادامه دادن راه، یکی از مقدماتش گردهمائی‌های شماست، هماهنگی‌های شماست، تبلیغات ‌جهانی شماست؛ افکار عمومی دنیا را این‌ها مسموم کردند.»[۲۶]

 
سعید ابوالقاضی
 
پی‌نوشت: 

[۱] . حج / ۳۹و۴۰

[۲] . بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران، ۱۷/۵/۱۳۵۹

[۳] . بیانات ۱۳/۹/۱۳۶۹

[۴] . صحیفه امام، ج ۲۱، ص۸۸

[۵] . نساء/۷۵

[۶] . بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در افتتاحیه‌ی همایش غزه‌، ۸/۱۲/۱۳۸۸

[۷] . air.ir/Saei

[۸] . بیانات ۱۳۷۷/۰۴/۲۱

[۹] . بیانات در دیدار جمعی از جوانان استان اردبیل‌، ۵/۵/۱۳۷۹

[۱۰] . بیانات در مراسم اختتامیه مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم‌، ۹/۸/۱۳۷۹

[۱۱] . https://kheybar.net/?p=10504

[۱۲] . نساء/۷۵

[۱۳] . پیام به حجاج بیت‌الله‌الحرام، ۱۴/۲/۱۳۷۴

[۱۴] . صحیفه امام، ج۷، ص ۲۹۳

[۱۵] . نساء/۷۶

[۱۶] . پیام به کنگره عظیم حج، ۵/۹/۱۳۸۸

[۱۷] . نهج البلاغه، حکمت ۱۷۴

[۱۸] . آل عمران / ۱۳۹

[۱۹] . حج/۴۰

[۲۰] . بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در افتتاحیه‌ی همایش غزه‌، ۸/۱۲/۱۳۸۸

[۲۱] . التحریر والتنویر، ج‌۱۱، ص‌۲۸۲.

[۲۲] . الفتوحات المکیه، ج‌۲، ص‌۲۱۷؛ منازل‌السائرین، ص‌۴۲؛ مدارج‌السالکین، ج‌۲، ص‌۱۰۸.

[۲۳] http://air.ir/J2qc

[۲۴] . ترجمه المیزان، ج ۱۸، ص ۳۵؛ [http://yun.ir/78n44g]

[۲۵] . شوری / ۱۵

[۲۶] . بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در افتتاحیه‌ی همایش غزه‌، ۸/۱۲/۱۳۸۸

 

لینک کوتاه: http://khbn.ir/ZLc4fd

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

امام خامنه ای (حفظه الله تعالی):

امروز دشمن اصلی ما در دنیا، صهیونیست و استکبار است. پلیدتر از آمریکا، دولت صهیونیست، در فلسطین اشغالی است. چرا؟ چون بالاخره دولت آمریکا، یک دولت و متّکی به یک ملت است. در صورتی که اساساً دولت غاصب صهیونیستی، متّکی بر یک ملت نیست! ملت ساکن آن مناطق، ملتی است که امروز آواره است! اسراییل، از اوّل با ظلم و آدمکشی، با دروغ و فریب به وجود آمده است. مردم فلسطین، در خارج از فلسطین، با حال کوخ نشینی و اردوگاه نشینی زندگی می‌کنند. خانه‌های آنها و وطن آنها در اختیار کسانی است که از اروپا، از استرالیا، از آمریکا، از آسیا و از آفریقا به آن جا رفته‌اند و یک ملت جعلی و دروغین به وجود آورده‌اند و در آن جا به نام یک ملت، زندگی میکنند و دولتی هم دارند! اساساً چنین ملتی، وجود و هویّتی ندارد.