پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

یادداشت| دیاسپورای تهاجمی اسرائیل تبدیل به یک گسست اجتماعی شده است

گروه‌های مذهبی شهروندان غیر مذهبی را به‌دلیل پوشش نامناسب یا بی‌اعتنایی به برخی قوانین به طور فیزیکی یا لفظی مورد حمله قرار می‌دهند یا افرادی را که روز شنبه به استفاده از وسایل نقلیه در خیابان یا تماشای تلویزیون اقدام می‌کنند را سرزنش می‌کنند. در مقابل، شهروندان غیر دینی تنفر خاصی از یهودیان تلمودی دارند و همواره آن‌ها را به دخالت در امور داخلی زندگی خود متهم می‌کنند.

 

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، موضوع گسست‌های اجتماعی و نحوه تأثیر‌گذاری آن‌ها موضوع اصلی جامعه‌شناسی سیاسی را شکل می‌دهد. به این دلیل که زندگی سیاسی در هر جامعه‌ای از گذشته تاکنون تحت تأثیر این شکاف‌ها بوده و تنوع امروزی که در عرصه سیاست و حکومت دیده می‌شود با توجه به این گسست‌ها قابل تفسیر و تحلیل است.

 
شکاف اشکنازی – سفاردی در رژیم صهیونیستی

صهیونیست‌هایی که از غرب و اروپا به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌اند، اشکنازی و اسرائیلی‌هایی که از آسیا و آفریقا به فلسطین اشغالی رفته‌اند، سفاردی خوانده می‌شوند. شواهد و مدارک زیادی از اعمال تبعیض ضد یهودیان شرقی در جامعه صهیونیستی وجود دارد. سهمیه این بخش از درآمد و آموزش در مقایسه با یهودیان اشکنازی کم است. اشکنازی‌ها در محله‌های مرفه و سطح بالای شهرها سکونت دارند و سهم سرانه زمین برای آن‌ها بسیار بیشتر از سفاردی‌هاست. 1

 

 عدم امکان تشکیل جامعه‌ای مصنوعی در سرزمین‌های اشغالی

گسست اجتماعی نسبت به گسست سیاسی و مذهبی بنیادی‌تر و برای بی‌ثباتی اسرائیل مؤثرتر است. وجود این گسست‌ها در جامعه اسرائیل نه تنها ساختار اجتماعی این جامعه که ساختار اقتصادی و سیاسی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه گسست‌هایی را نیز می‌تواند در زمینه‌های مختلف در پی داشته باشد. نخستین خاستگاه ایجاد گسست در جامعه اسرائیل مهاجرت اقوام مختلف با فرهنگ، ارزش، هنجارها و تفکرات گوناگون به سرزمین‌های اشغالی است. با آغاز مهاجرت نوین یهود به فلسطین در سال ۱۸۸۳-۱۸۸۱ جمعیت یهود در فلسطین به ۳۴۰۰۰ نفر یا ۵ درصد کل جمعیت فلسطین بود. این تعداد در آغاز فعالیت رسمی در سال ۱۹۴۸ افزایش چشم‌گیری در حدود یک‌میلیون‌نفری داشت که حدود ۸۶ درصد کل جمعیت فلسطین را تشکیل می‌داد و تا حدود ۶۸ سال بعد تا سال ۲۰۱۶ با خود ۴/۶ میلیون یهودی به فلسطین آورد که چیزی حدود ۷۵ درصد کل جمعیت فلسطین می‌باشد که در این میان، یهودیان مهاجر مجبور به سکونت در کنار جمعیت عظیم عرب بودند. بر اساس گزارش‌ «سازمان مرکزی آمار اسرائیل» برای اولین بار در طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ میلادی تعداد افرادی که سرزمین‌های اشغالی را ترک کرده‌اند از تعداد یهودیانی که به این کشور بازمی‌گردند پیشی گرفته است. این خود نشانی از عدم امکان تشکیل جامعه‌ای مصنوعی و عدم انطباق مهاجران با فرهنگ‌های مختلف در یک محیط متفاوت است، به‌خصوص که شاهد تبعیض میان مهاجران نیز هستیم. 2

 

شکاف دینی در رژیم صهیونیستی

با این که مبنای اصلی رژیم صهیونیستی نشأت گرفته از تفکر نژادپرستانه تلمودی است، اما کابینه این رژیم همواره ادعای سکولار بودن دارد. بیشتر صهیونیست‌ها اعتقاد عمیقی به مبانی دینی یهود ندارد، اما بخش اقلیتی از جامعه صهیونیستی معتقد به رویکردهای افراط‌گرایانه دینی و اجرای کامل آن در تمامی سطوح جامعه هستند. شکاف میان دین‌مداران و سکولارها همواره از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین شکاف‌ها در عرصه داخلی اسرائیل بوده است و مسائل مربوط به خدمت نظام وظیفه، آموزش و پرورش، حرمت روز شنبه، ازدواج، حرام و حلال بودن مواد غذایی و حجاب از جمله نمودهای این شکاف‌ها است. گروه‌های مذهبی شهروندان غیر مذهبی را به دلیل پوشش نامناسب یا بی‌اعتنایی به برخی قوانین به طور فیزیکی یا لفظی مورد حمله قرار می‌دهند یا افرادی را که روز شنبه به استفاده از وسایل نقلیه در خیابان یا تماشای تلویزیون اقدام می‌کنند را سرزنش می‌کنند. در مقابل، شهروندان غیر دینی تنفر خاصی از یهودیان تلمودی دارند و همواره آن‌ها را به دخالت در امور داخلی زندگی خود متهم می‌کنند3 «یوسف شیل هاو» و «گئورگ گلدبرگ» از نام‌های آشنای این حوزه پژوهشی می‌باشند. به زعم ایشان در درون جامعه یهودی، ما شاهد دو جبهه متمایز از هم هستیم: اکثریت سکولاریستی و اقلیت ارتدوکس افراطی. این اقلیت اگر چه مظاهر، آداب و رسوم و ارزش‌های مدرن زندگی تازه را به شدت منکر است، با این حال از فراورده‌های بی‌طرف تکنولوژی مدرن در زمینه اهدافشان نیز بهره می‌جویند. نتیجه این رویکرد ایجاد نوعی رابطه پیچیده بین این گروه با دولت و ایدئولوژی صهیونیستی می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت که گروه ارتدوکس افراطی بیشتر به حال و هوای جامعه خودش حساس می‌باشد و از این روست که حوزه فعالیتش بسیار محدود است. همین ویژگی باعث شده است تا شکاف چندان تعمیق و افزایش نیابد. با این حال بحث و جدل بر روی موضوعاتی همچون تخصیص بودجه، ایجاد سازمان‌های مستقل، حقوق اجتماعی و نیازهای مذهبی آنقدر مهم و اختلاف‌برانگیز است که بتواند شکاف بین مذهبیون و سکولارها را هم‌چنان حفظ کند.4

 

 

نویسنده: سعید ابوالقاضی

 

پی‌نوشت:

[۱] . khbn.ir/Mlknf

[۲] . سایت الوقت

[۳] . khbn.ir/zrrX

[4] . khbn.ir/vVnq

 

لینک کوتاه: http://khbn.ir/SONzgM

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

امام خامنه ای (حفظه الله تعالی):

امروز دشمن اصلی ما در دنیا، صهیونیست و استکبار است. پلیدتر از آمریکا، دولت صهیونیست، در فلسطین اشغالی است. چرا؟ چون بالاخره دولت آمریکا، یک دولت و متّکی به یک ملت است. در صورتی که اساساً دولت غاصب صهیونیستی، متّکی بر یک ملت نیست! ملت ساکن آن مناطق، ملتی است که امروز آواره است! اسراییل، از اوّل با ظلم و آدمکشی، با دروغ و فریب به وجود آمده است. مردم فلسطین، در خارج از فلسطین، با حال کوخ نشینی و اردوگاه نشینی زندگی می‌کنند. خانه‌های آنها و وطن آنها در اختیار کسانی است که از اروپا، از استرالیا، از آمریکا، از آسیا و از آفریقا به آن جا رفته‌اند و یک ملت جعلی و دروغین به وجود آورده‌اند و در آن جا به نام یک ملت، زندگی میکنند و دولتی هم دارند! اساساً چنین ملتی، وجود و هویّتی ندارد.