پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

یادداشت| تحریف تورات توسط یهود

در بخشی از آیه ۴۴ سوره مبارکه نساء خداوند متعال به مؤمنان هشدار می‌دهد اگر یهودیان این همه در تحریف آیات یهود و تغییر اوصاف پیامبر«ص» سرمایه گذاری می‌کنند و به علمایشان رشوه می‌پردازند تا مطالب گمراه کننده وضع کنند برای این است که شما مؤمنان را از راه حق گمراه سازند و به تکذیب محمد«ص» وادارند و متذکر می‌شود که در امور دین و دنیای خود از دشمنان دین راهنمایی نخواهید، سپس خداوند متعال خبر می‌دهد که به دشمنی یهود داناتر است.

 

پایگاه صهیون پژوهی خیبر، تحریف تورات به ویژه اوصاف پیامبراکرم«ص» و یکی از خیانت‌های بزرگ یهود در عصر پیامبر«ص» می‌باشد، بنابراین اگر بررسی دقیق در این زمینه صورت گیرد خواهیم دید احبار یهود نقش اساسی را در این جنایت فرهنگی داشته‌اند،[۱] چون احبار یهود هر چه تصمیم می‌گرفتند به عنوان حکم در کتب برای عوام بیان می‌کردند هر چند کاذب یا صادق باشد و همان مورد قبول عموم یهود بود و بدون کم و کاستی به آن عمل می‌کردند و آن را حکم خدا می‌دانستند.

پس اگر تحریفی در دین صورت می‌گرفت و مردم از مسیر حق به دور می‌افتادند مقصر اصلی علمای یهود بودند که با علم و آگاهی آن را تغییر می‌دادند و در اختیار عموم یهودیان قرار می‌دادند،[۲] البته عوام یهود نیز بی‌تقصیر نبودند، زیرا علمای یهود را -هر چند فاسق باشند- قبول داشتند و از آنها تقلید می‌کردند، بدون این که دلیلی بر صحت گفتار آنها داشته باشند. قرآن کریم در این خصوص می‌فرماید:

« وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لایَعْلَمُونَ الْکِتابَ إِلاّ أَمانِیَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاّ یَظُنُّونَ *فَوَیْلٌ لِلَّذینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَ بِأَیْدیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلیلاً فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمّا کَتَبَتْ أَیْدیهِمْ وَ وَیْلٌ لَهُمْ مِمّا یَکْسِبُونَ[۳]
و پاره ای از آنان عوامانی هستند که کتاب خدا را جز یک مشت خیالات و آروزها نمی دانند و تنها به پندارهایشان دل بسته اند، پس وای بر آنها که نوشته ای را با دست خود می نویسند، سپس می گویند «این، از طرف خداست» تا آن را به بهای کمی بفروشند، پس وای بر آنها از آن چه با دست خود نوشتند و وای بر آنها از آن چه از این راه به دست می آورند.»

مفسران در شأن نزول این دو آیه نیز تصریح کرده‌اند گروهی از دانشمندان یهود نشانه‌هایی که برای پیامبر«ص» در تورات آمده بود تغییر دادند و این تحریف برای حفظ پست و مقام و منافعی بود که هر سال از ناحیه عوام به آنها می‌رسید[۴] و وقتی عوام که تا حدی صفات حضرت را می‌دانستند از علمای یهود می‌پرسیدند «آیا این همان پیامبرموعود نیست که بشارت می‌دادید» آنان آیات تحریف شده تورات را برای آنها می‌خواندند. [۵]

طبق فرموده قرآن مجید، عده‌ای از یهود بهره‌ای از علم ندارند و بر پندارهای خود دل بسته‌اند، اما عده‌ای دیگر که دانشمندان آنها هستند واقعیت‌ها را به سود خود تحریف می‌کنند همان طور که آیه بعد می‌فرماید: «وای بر آنها که مطالب را به دست خود می‌نویسند، سپس می‌گویند اینها از سوی خداست».[۶]

چرا خداوند عوام یهود را نکوهش می‌کند؟

در بعضی کتاب‌های تفسیر در ذیل همین آیه حدیثی از امام صادق« ع» آمده که مطالب آموزنده و در خور توجهی دارد،[۷] حدیث بدین مضمون است: شخصی به امام صادق «ع» عرض کرد چرا خداوند عوام یهود را نکوهش می‌کند با این که از تورات فقط از طریق احبار مطلع می‌شدند، آیا عوام یهود با عوام ما که از علمای خود تقلید می‌کنند تفاوت دارند؟

امام (ع) فرمود: بین عوام ما و عوام یهود از یک جهت فرق و از یک جهت تساوی است، هر دو را مذمت کرده، اما از حیث تفاوت، عوام یهود از وضع علمای خود آگاه بودند، می‌دانستند آنها صریحا دروغ می‌گویند، حرام و رشوه می‌خورند و احکام خدا را تغییر می‌دهند، آنها با فطرت خود دریافته بودند که چنین اشخاصی فاسقند و جایز نیست که سخنان آنها را درباره خدا و احکام او بپذیرند، سزاوار نیست شهادت آنها را درباره پیامبر«ص» قبول کنند، به این دلیل خداوند متعال آنها را نکوهش کرده است، ولی درباره عوام ما پیرو چنین علمایی نیستند.

اگر عوام ما از علمای خود فسق آشکار و تعصب شدید و حرص بر دنیا و اموال حرام بینند هر کس از آنها پیروی کند مثل یهود است که خداوند آنها را برای پیروی از علمای فاسق نکوهش کرده است، اما دانشمندانی که پاکی روح خود را حفظ کنند و دین خود را نگه دارند مخالف هوا و هوس و مطیع فرمان مولای خویش باشند عوام می‌توانند از آنها پیروی کنند» [۸]

یهودیان مدینه در زمینه تحریف، اقدامات زیادی به عمل آوردند که در این مختصر یارای بیان همه آنها نیست، بنابراین به موارد مهمی که از زبان وحی نقل شده است اکتفا می کنیم.

 

تحریفات لفظی یهود

از تحریفات لفظی یهود در زمان پیامبر«ص» استفاده از یک لفظ مشترک و اراده معنایی است خلاف آن چه که مسلمین منظور داشتند و بدین طریق پیامبر«ص» و اصحابش را به سخره و استهزاء می‌گرفتند، قرآن کریم در اشاره به این توطئه ناجوانمردانه می‌فرماید:

«مِنَ الَّذِینَ هَادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَیَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَیْنَا وَاسْمَعْ غَیْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَیًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِی الدِّینِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانْظُرْنَا لَکَانَ خَیْرًا لَهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَٰکِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَلَا یُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِیلًا».[۹]
بعضی از یهود، سخنان را از جای خود تعریف می کنند و [به جای اینکه بگویند شنیدیم و اطاعت کردیم] می گویند شنیدیم و مخالفت کردیم و [نیز می گویند] بشنو که هرگز نشنوی! و[از روی تمسخر می گویند] راعنا [ما را تحمیق کن] تا با زبان خود، حقایق را بگردانند و در آیین خدا طعنه زنند، ولی اگر آنها [به جای این همه لجاجت] می گفتند «شنیدیم و اطاعت کردیم و سخنان ما را بشنو و به ما مهلت ده [تا حقایق را درک کنیم] برای آنها بهتر و با واقعیت سازگارتر بود، ولی خداوند آنها را به علت کفرشان از رحمت خود دور ساخته است؛ از این روی جز عده کمی ایمان نمی آورند.» مفسرین در تفسیر آیه فوق می گویند «از کارهای یهود در این زمینه، تحریف حقایق و چهره فرامین الهی بوده است که به شیوه های گوناگون صورت گرفته است و با انجام این اعمال قصد استهزا و سخریه مسلمین را داشتند».[۱۰]

 

خیانت در ابلاغ کتب آسمانی

پس آن ها علاوه بر تغییر حقایق و خیانت در ابلاغ کتب آسمانی به حربه ناجوانمردانه استهزا و سخریه که حربه افراد خودخواه و مغرور و لجوج است متوسل می‌شدند، گاهی علاوه بر این توطئه‌ها از جملاتی که مسلمانان در برابر رسول خدا «ص» می‌گفتند سوء استفاده می‌کردند، مانند جمله «راعنا» که به معنای «ما را رعایت کن و مهلت بده» بود دستاویز قرار داده و معنای عبری آن را «بشنو که هرگز نشنوی» یا معنای دیگر عربی آن را یعنی« ما را تحمیق کن» اراده می‌کردند، اشاره به این که کار پیامبر«ص» (نعوذ بالله)تحمیق و اغفال مردم بوده است؛ از همه این کارها منظورشان این بود که با زبان خود حقایق را از محور اصلی بگردانند و بر آیین حق طعن زنند.[۱۱] خداوند ضمن پرده برداشتن از توطئه یهود می‌فرماید:

« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ[۱۲]
 ای افراد با ایمان (هنگامی که از پیغمبر تقاضای مهلت برای درک آیات قرآن می‌کنید) نگویید «راعنا» بلکه بگویید «انظرنا» [زیرا کلمه اول، هم به معنایی «ما را مهلت بده» و هم به معنای «ما را تحمیق کن» می‌باشد و دستاویزی برای دشمنان است. و [آن چه به شما دستور داده می‌شود] بشنوید و برای کافران [و استهزا کنندگان] عذاب دردناکی است.»

در شأن نزول آیه شریفه از ابن عباس نقل شده است «هنگامی که پیامبر«ص» مشغول بیان آیات و احکام الهی بود، مسلمانان از او می‌خواستند اندکی با تأنی سخن گوید تا بتوانند مطالب را خوب درک کنند و سؤالات و خواسته‌های خود را مطرح نمایند، بنابراین جمله «راعنا» را که به معنای «مهلت دادن» است استعمال می‌کردند» اما یهود همین کلمه را از مادة «الرعونه» که به معنای کودنی و حماقت است استعمال می‌کردند و آن را دستمایه استهزای پیامبر می‌ساختند.[۱۳]

وقتی سعد بن عباد به توطئه آنها پی برد خطاب به یهود گفت: «ای دشمنان خدا، که لعنت او بر شما باد، قسم به خدای محمد«ص» ، اگر یک بار دیگر این جمله را از یکی از شما بشنوم بلافاصله گردنش را خواهم زد». یهود گفتند: «مگر همین جمله را خودتان نمی‌گفتید؟» در این هنگام آیه فوق نازل شد و به مسلمانان دستور داد به جای کلمه «راعنا» از کلمه «أنظرنا» استفاده کنند[۱۴] که همان معنا را داشت و مانع دستاویز قرار دادن یهودیان لجوج علیه مسلمین می‌شد.

 

پرداخت رشوه جهت تغییر آیات تورات علیه اسلام

از کارشکنی‌های بارز یهود در زمینه فرهنگی پرداخت ثروت فراوان به رشوه جهت تغییر آیات تورات درباره اسلام به ویژه پیامبر«ص» بوده است؛ قرآن کریم در این خصوص می‌فرماید:

«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیبًا مِنَ الْکِتَابِ یَشْتَرُونَ الضَّلَالَةَ وَیُرِیدُونَ أَنْ تَضِلُّوا السَّبِیلَ [۱۵]
آیا ندیدی کسانی را که بهره ای از کتاب [خدا] به آنها داده شده است،[ به جای اینکه از آن کا برای هدایت خود و دیگران استفاده کنند برای خویش] گمراهی می خرند و می خواهند شما نیز گمراه شوید.»

یهود مدینه به جای دست آویز کردن وحی الهی که بر حضرت موسی «ع» نازل شده بود در جهت هدایت و سعادت خویش به تحریف آن دست زدند تا ریاست و مقام و منافع مادی شان را حفظ کنند. برای این منظور مال بسیاری به دانشمندان خویش می‌پرداختند که برای آنها مطالبی وضع کنند.[۱۶]

بخشی از همین آیه، به مؤمنان هشدار می‌دهد اگر یهودیان این همه در تحریف آیات یهود و تغییر اوصاف پیامبر«ص»  سرمایه گذاری می‌کنند و به علمایشان رشوه می‌پردازند تا مطالب گمراه کننده وضع کنند برای این است که شما مؤمنان را از راه حق گمراه سازند و به تکذیب محمد«ص» وادارند و متذکر می‌شود که در امور دین و دنیای خود از دشمنان دین راهنمایی نخواهید، سپس خداوند متعال خبر می‌دهد که به دشمنی یهود داناتر است.[۱۷]

 

پی‌نوشت:

[۱] ناصر مکارم، تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۳۱۶.

[۲] همان، ص ۳۱۸؛ طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القران، ج ۱، ص ۲۷۸ و واحدی، اسباب النزول، ص ۶۲.

[۳] سوره بقره، آیه ۹-۷۸.

[۴] ناصر مکارم، تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۳۱۶؛ طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱، ص ۲۷۹ و واحدی، اسباب النزول، ص۶۲.

[۵] طبرسی، همان، ج ۱، ص ۲۷۹ و واحدی، اسباب النزول، ص ۶۲.

[۶] ناصر مکارم، همان، ص ۳۱۷-۳۱۸.

[۷] ناصر مکارم، همان، ص ۳۱۹ و فیض کاشانی، الصافی فی تفسیر القرآن، ج ۱، ص ۲۱۸-۲۱۹

[۸] «فَأمّا مَن کان مِن الفُقها صائِناً لِنَفسه، حافِظاً لِدینِه، مُخالِفاً عَلى هَواه، مُطیعاً لِأَمرِ مُولاه، فَلِلعَوامِ أَن یُقَلِّدُوه» الحُرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۹۴. التفسیر المنسوب إلى الإمام العسکری ع، ص ۲۹۹-۳۰۰.

[۹] . سوره نساء / ۴۶.

[۱۰] ناصر مکارم، همان، ج ۳، ص ۴۰۳؛ جلال الدین سیوطی، ج ۲، ص ۳۰۰ و طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۳، ص۹۸.

[۱۱] ناصر مکارم، همان، ج ۳، ص ۴۰۳.

[۱۲] بقرة/۱۰۴.

[۱۳] . ناصر مکارم، همان، ج ۱، ص ۳۸۴.

[۱۴] . الواحدی، اسباب النزول، ص ۶۹.

[۱۵] سورۂ نساء، آیه ۴۴.

[۱۶] طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۳، ص ۹۶.

[۱۷] همان.

 

لینک کوتاه: http://khbn.ir/zT58Eij

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

امام خامنه ای (حفظه الله تعالی):

امروز دشمن اصلی ما در دنیا، صهیونیست و استکبار است. پلیدتر از آمریکا، دولت صهیونیست، در فلسطین اشغالی است. چرا؟ چون بالاخره دولت آمریکا، یک دولت و متّکی به یک ملت است. در صورتی که اساساً دولت غاصب صهیونیستی، متّکی بر یک ملت نیست! ملت ساکن آن مناطق، ملتی است که امروز آواره است! اسراییل، از اوّل با ظلم و آدمکشی، با دروغ و فریب به وجود آمده است. مردم فلسطین، در خارج از فلسطین، با حال کوخ نشینی و اردوگاه نشینی زندگی می‌کنند. خانه‌های آنها و وطن آنها در اختیار کسانی است که از اروپا، از استرالیا، از آمریکا، از آسیا و از آفریقا به آن جا رفته‌اند و یک ملت جعلی و دروغین به وجود آورده‌اند و در آن جا به نام یک ملت، زندگی میکنند و دولتی هم دارند! اساساً چنین ملتی، وجود و هویّتی ندارد.