پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

معرفی کتاب| چالش‌های ساختاری رژیم صهیونیستی

رشد و توسعه اقتصادی یا سیاسی بدون توجه به ارزش‌های والای فرهنگی می‌تواند موجبات سستی را در اصول اقتصادی و ملی جامعه به ارمغان آورد.

 

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، کتاب «چالش‌های ساختاری رژیم صهیونیستی» توسط دکتر جلال درخشه و کسری صادقی‌زاده به قلم تحریر درآمد و در سال ۱۳۹۴، در ۲۵۴ صفحه و در ۶ فصل توسط انتشارات پژوهشگاه هنر، فرهنگ و ارتباطات منتشر شد. این کتاب دو مقدمه آغازین و مقدمه‌هایی در اول هر یک از فصل‌ها دارد.

 

سخن ناشر

ناشر در مقدمه خود می‌گوید: رشد و توسعه اقتصادی یا سیاسی بدون توجه به ارزش‌های والای فرهنگی می‌تواند موجبات سستی را در اصول اقتصادی و ملی جامعه به ارمغان آورد.

 

مقدمه نویسندگان

اسرائیل همواره ترس از ماندگار نبودن جامعه‌شان را دارد. یکی از عوامل مهم ماندگار نبودن این رژیم جعلی، گسست‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و همچنین چالش‌های اقتصادی، سیاسی و ذاتی درون این رژیم است که عبارتند از:

  • تفاوت عمده فرهنگی و زبانی.
  • نگاه منفی اعراب مقیم در مناطق اشغالی به یهودیان به خاطر نارضایتی از تبعیض قومی و نژادی علیه آن‌ها.
  • استمرار بحران هویت در جامعه صهیونیستی که بر اثر رویکرد مدرنیزاسیون اسرائیل در بین طبقه افراطی این رژیم به وجود نیامده است و در واقع بحران سنت و مدرنیته در اسرائیل را پدید آورده است.
  • تبعیض نژادی میان خود یهودیان.
  • ظهور گفتمان‌های تجدیدنظرطلبانه‌ای نظیر پسا صهیونیسم.
  • حضور جریان‌های مخالف اندیشه صهیونیسم مانند ارتدوکس.

فهم گسست‌های ذکر شده هم از لحاظ علمی و هم برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در عرصه سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران و عرصه دیپلماسی عمومی کشور بسیار حائز اهمیت است. استراتژیکی‌ترین دشمن ایران، رژیم جعلی اسرائیل است؛ پس باید از نقاط ضعف این رژیم آگاهی لازم داشته باشیم.

 

فصل اول: چارچوب نظری و مفهومی

یکی از مهم‌ترین رویکردها، رویکرد «تهدیدها مبتنی بر آسیب‌پذیری‌ها» است. این رویکرد، سبب اصلی ایجاد تهدیدهاست. هنگام بحث از بررسی آسیب‌شناسی ساختاری یک دولت با تمدن، ناگزیر از بررسی نظریه‌های زوال دولت و علل ظهور و سقوط تمدن‌ها به طور عمده هستیم.

این دولت به منزله سخت‌افزار اندیشه صهیونیستی تهیه شده، در دوره حیات خود با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه است. مولفه‌هایی نظیر زبان عبری، سبک زندگی یهودی و حکایت از این دارد که رژیم صهیونیستی در پی تشکیل تمدن یهودی در منطقه است.

بر این اساس سعی شده تا نظریه‌هایی جمع‌آوری شوند که از بعد زوال دولت‌ها و تمدن به مسئله توجه کنند. با این اوصاف بررسی برخی از نظریه‌ها در این حوزه می‌تواند کمک شایانی در طراحی نظریه جدید مطابق با وضعیت امروز داشته باشد.

در این زمینه افراد به یک سری اصول عام در باب انحطاط تمدن دست یافتند که در اینجا آمده است: آرنولد توین بی: برای من تاریخ راهی به درون و تکاپویی برای ادراک جهان هستی است. وی در بررسی تاریخ در فروپاشی تمدن‌ها، به طرح بعضی از نظریات پرداخته که عوامل را خارج از اختیار بشر می‌دانند و این‌ها را رد می‌کند و این دیدگاه‌ها در آینده می‌آید. سپس وی به طرح نظریات خود پرداخت:

  • از بین رفتن قوه خلاقیت در اقلیت خلاق و تبدیل شدن به اقلیت حاکم.
  • واکنش مردم به این مسئله و اتحاد با اقلیت حاکم.
  • عدم وحدت اجتماعی در بدنه اجتماع که نتیجه دو نظریه قبلی است.

علل از بین رفتن قوه خلاقیت چند چیز است:

الف: رکودی که پس از یک عمل خلاق بر روح فرد چیره می‌شود و او را وادار به عدم فعالیت دیگر می‌کند، تاوان خلاقیت نام دارد. وی مقوله تاوان خلاقیت را تحت سه عنوان بیان می‌کند:

  • خویشتن‌پرستی ناپایدار.
  • پرستش نهاد بی‌دوام و کوتاه‌مدت.
  • پرستش فن بی‌دوام.

ب: ناتوانی در ساخت نهادهای نو و بقاء موسسات کهنه و همسو با نیروهای جدید یکی دیگر از علل وجود مساله اول است. موسسات کهنه برای تحقق اهداف نیروهای جدید جامعه، کارا و مناسب نیست.

ویل دورانت؛ از نگاه وی تمدن عبارت است از نظمی اجتماعی که در نتیجه وجودش، خلاقیت فرهنگی امکان‌پذیر شده و جریان پیدا می‌کند. چهار رکن اساسی جامعه عبارت‌اند از:

  • پیش‌بینی و احتیاط در امور اقتصادی
  • سازمان سیاسی
  • سنن اخلاقی
  • کوشش در راه معرفت و بسط هنر

اسوالت اشپنگلر؛ وی اعتقاد به جوانی و پیری تمدن دارد که نظر وی را آرنولد توین بی با دلایلش رد کرده است.

پیتریم سوروکین؛ وی بر این باور است که تمدن‌ها مثل هر موجود زنده‌ای فراز و فرودی دارند.

فارابی؛ زوال دولت از نظر وی، تنها از ناحیه حاکم جامعه نیست، وی چند عامل را باعث این مساله می‌داند:

  • ناکارآمدی دولت
  • استحاله ارزش‌ها
  • بحران رهبری
  • فساد در دین

بنا به نظر قران تمام جوامع طبق قوانین‌شان به زندگی ادامه می‌دهند.

 

فصل دوم: پیشینه فکری و فرهنگی شکل‌گیری رژیم صهیونیستی

مهم‌ترین عوامل اسرائیل عبارتنداز: نژادپرستی اروپایی‌ها و تبعیض علیه یهودیان، تحول‌های سده ۱۸ و ۱۹ میلادی، رواج افکار ناسیونالیستی، بازگشت به سرزمین موعود برای بازگشت منجی است و

برای آشنایی بیش‌تر با این رژیم باید صهیونیسم را بهتر شناخت. صهیونیسم از صهیون که به معنای کوهی در بیتالمقدس و جزء مهم‌ترین کوه‌های این شهر به شمار می‌رود، گرفته شده است. تئودور هرتزل، با نگارش کتاب دولت یهود، جزء بنیان‌گذاران صهیونیسم سیاسی به شمار می‌رود. وی در واقع، صهیونیسم را از شکل مذهبی خارج و محتوای سیاسی به آن بخشیده است. هدف اصلی وی، اسکان یهودیان در فلسطین بود. صهیونیسم ابتدا به صورت مهاجر، سپس به عنوان شهروند و بعد به عنوان آواره‌کننده اعراب ساکن فلسطین وارد شد.

 

فصل سوم: چالش‌های سیاسی فراروی رژیم صهیونیستی

یکی دیگر از چالش‌هایی که این رژیم غاصب با آن مواجه است، چالش‌های سیاسی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • نظام انتخاباتی نامتناسب با وضعیت بحرانی این رژیم
  • انزاوی فزاینده منطقه‌ای
  • انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی
  • میلیتاریستی شدن فضای سیاسی

در این نظام برخلاف نظام اکثریتی هر حزبی در عین مغلوب شدن در انتخابات، می‌تواند صاحب کرسی نمایندگی شود و باید کرسی‌ها را میان نامزدها تقسیم کرد. از مزایای این نوع انتخابات می‌توان به انحصاری نبودن حکومت برای حزبی خاص، اخذ جایگاه در نهادهای کشوری توسط احزاب مختلف به نسبت مقبولیت‌شان در نزد مردم و از معایب این نوع انتخابات می‌توان به تشدید گروه‌گرایی در کشور، منع از تشکیل حکومتی با ثبات اشاره کرد.

 

فصل چهارم: چالش‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی

اقتصاد این رژیم با وجود مزایایی که دارد، دارای مسائل عدیده ابهام‌آور است. تاریخ اقتصادی این رژیم به چهار دوره تقسیم می‌شود:

  • دوره اول: دوران تاسیس و صرفه‌جویی اقتصادی
  • دوره دوم: دوره رشد سریع اقتصادی
  • دوره سوم: دوره رکود تورم
  • دوره چهارم: دوران اصلاحات و توسعه اقتصادی

خروج این رژیم از تورم برای دو عامل بود: ۱- کمک فوق‌العاده آمریکا ۲- کاهش بهای جهانی نفت

 

فصل پنجم: بحران‌های امنیتی

یکی از چالش‌های این رژیم، بحران امنیتی است. چند چیز امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند:

  • انقلاب اسلامی ایران: دستیابی به بسیاری از جنگ‌افزارها که امکان انجام عملیات علیه این رژیم را به وجود می‌آورد، برایشان خطرناک بود.
  • جنبش حزب‌الله: این جنبش، جنبش جهادی شیعی است که ایران توانسته در درگیری مستقیم آن را حمایت کند.
  • مقاومت اسلامی فلسطین: «حماس» نام اختصاری یک جنبش مقاومت مردمی است که هدفش آزادسازی فلسطین می‌باشد.
  • مهاجرت معکوس: بسیاری از ساکنین این رژیم از بدو ایجاد این رژیم تا به حال این خاک را ترک کرده‌اند.

 

فصل ششم: شکاف‌های فرهنگی و اجتماعی

تشکیل این رژیم از اقشار مختلف، یکی دیگر از بحران‌های این رژیم است که چند حزب را به وجود آورده:

  • دین‌دارن و سکولارها
  • شکاف‌های نژادی
  • تهدید آمار جمعیتی
  • مسئله هویت
  • حقوق نابرابر اعراب و

یکی از مهم‌ترین این شکاف‌ها، جنبش‌های ضد صهیونیستی‌اند که عبارتند از:

  • ناتوری کارتا
  • جنبش ساتمار
  • اداها خاریدیس

نکته: «پسا صهیونیسم» پدیده‌ای سیاسی-فرهنگی است که در ابتدای کار است و دو نگرش دارد:

  • تشکیک در اسناد تاریخی
  • ناکامی یهود در ساختن جامعه آرمانی که هر دو در چهره گسست با ایده صهیونیستی ظاهر شوند که به آن «پسا صهیونیسم گسستی» و بر نگرشی که به دنبال راه بهتری برای حکومت‌داری است، پسا صهیونیسم‌ گذری می‌گویند.

 

لینک کوتاه: http://khbn.ir/gaGFQR

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

امام خامنه ای (حفظه الله تعالی):

امروز دشمن اصلی ما در دنیا، صهیونیست و استکبار است. پلیدتر از آمریکا، دولت صهیونیست، در فلسطین اشغالی است. چرا؟ چون بالاخره دولت آمریکا، یک دولت و متّکی به یک ملت است. در صورتی که اساساً دولت غاصب صهیونیستی، متّکی بر یک ملت نیست! ملت ساکن آن مناطق، ملتی است که امروز آواره است! اسراییل، از اوّل با ظلم و آدمکشی، با دروغ و فریب به وجود آمده است. مردم فلسطین، در خارج از فلسطین، با حال کوخ نشینی و اردوگاه نشینی زندگی می‌کنند. خانه‌های آنها و وطن آنها در اختیار کسانی است که از اروپا، از استرالیا، از آمریکا، از آسیا و از آفریقا به آن جا رفته‌اند و یک ملت جعلی و دروغین به وجود آورده‌اند و در آن جا به نام یک ملت، زندگی میکنند و دولتی هم دارند! اساساً چنین ملتی، وجود و هویّتی ندارد.