آخرالزمان یهودی و سینمای معاصر - خیبر

آخرالزمان یهودی و سینمای معاصر

۲۶ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۴۵

یک قاعده‌ای در بین صهیونیسم بین‌الملل وجود دارد آن‌هم اینکه صهیونیسم بین‌الملل با هر نژاد، گروه یا کشوری که مخالف باشد سعی می‌کند به طور مستقیم یا به صورت اشاره حوادث آخرالزمانی را با آن پیوند زده و نیروی شر یا منفی را به آ‌نها نسبت دهد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، در دنیای امروز سینما به عنوان رسانه‌ای پر طرفدار، نقش موثری در زندگی مردم ایفا می‌کند. چرا که مردم به بهانه سرگرمی و بدون آنکه بدانند از آن تاثیر می‌پذیرند. سینما با توجه به جذابیت‌های مختص به خود توانسته نوع رفتار، سبک زندگی و حتی جریان‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه جهانی را تحت شعاع خود قرار دهد. به همین خاطر شما می‌بینید که سینمای غرب و هالیوود، چگونه سبک زندگی و فرهنگ ملت‌ها را تغییر داده و جوامع بشری را به سوی جامعه‌ای سکولار و لیبرال هدایت کرده است.۱

جالب است بدانید هالیوود امروزی یا به عبارتی سینمای آمریکا و غرب از همان ابتدای پیدایش، یهودی بود. نیل گابلر در کتاب معروف خود «امپراطوری هالیوود»۲ اگرچه پیدایش صنعت اولیه سینما را به ادیسون و همکارانش نسبت داده، اما این یهودیان مهاجر اروپایی بودند که این صنعت را تصرف و سپس متحول کردند. بسیاری از شرکت‌های معروف فیلمسازی مثل: «یونیورسال پیکچرز»، «پارامونت پیکچرز»، «برادران وارنر»، «نیوز کورپریشن»، «فاکس قرن۲۱»، «سونی» و بسیاری از شرکت‌های معرف فیلم سازی دیگر یهودی می‌باشند.

یهودیان صنعت سینما با صهیونیسم ارتباط تنگاتنگی داشته و دارند.۳ برای اثبات این مدعا می‌توان به فراوانی اسطوره‌های صهیونیستی مثل: نژاد برتر، سرزمین مادری، قوم برگزیده و… در آثار این شرکت‌ها و فیلمسازان اشاره کرد.۴ در واقع سینما با برخی از آثار شاخص خود در موضوع هولوکاست، زندگی حضرت موسی و حتی انیمیشن‌هایی مثل «فرار مرغی» تلاش کردند تا به صهیونیسم مشروعیت بخشیده و در جهت تحقق آرمان‌های آن گام بردارند.۵

بنابراین نگاه سینما به مساله آخرالزمان یا پایان دنیا نیز نشأت گرفته بی‌تأثیر از تفکرات یهودیان صهیونیسم نیست. در واقع نگاه آخرالزمانی سینمای هالیوود یا صهیونیسم ریشه در دین شناسی، الاهیات، سیاست‌ها و اهداف متعدد صهیونیسم مسیحی دارد. چرا که یهودیان در طول تاریخ تلاش کردند تا دشمن قدیمی خود یعنی مسیحیت را از میدان رقابت خارج کنند و در این راه آن را منحرف و فرقه فرقه کردند. از دل این تفرقه، فرزند نامشروع مسیحیت صهیونیسم متولد شد که آرمان‌هایش، عقایدش و نگاهش نسبت به پایان دنیا همان نگاه یهودی و صهیونیسم است.۶

البته باید توجه داشت که سینمای آخرالزمان یهودی، بیشتر برگرفته و یا اشاره به کتاب دانیال نبی، ارمیا، حزقیال و همچنین مکاشفات آخرالزمان یوحنا دارد. در این آثار مفاهیم آخرالزمان، قالبی سمبولیک دارند، لذا قابلیت تاویل و تفاسیر گوناگون را داشته و به همین دلیل در فیلم‌های مختلف آخرالزمانی شاهد اسطوره‌های مثبت و منفی مختلف، از فرهنگ‌های یونانی، مصری، رومی، مسیحی و… هستیم.

 

فیلم ماتریکس

 

 ارباب آرزوها

قهرمان سازی، منجی‌گرایی، موجودات اهریمنی قدرتمند، لزوم خشونت و نظامی‌گری علیه متجاوزان، غصب سرزمین توسط شیطان و موجودات اهریمنی از مهمترین مؤلفه‌های فیلم‌های آخرالزمانی صهیونیسم هستند. در این فیلم‌ها اسامی، پیام‌ها و نشانه‌ها اشاره به آرمان‌ها و اهداف صهیونیسم دارد. به طور مثال در فیلم ماتریکس، ما شاهد این هستیم که اهالی شهر (zion) یعنی صهیونیست‌ها، تنها مبارزان زمین هستند که در برابر کامپیوتر شریر و بسیار قدرتمند ماتریکس، در حال مبارزه هستند.

اما از جمله اِلمان‌هایی که در این گونه فیلم‌ها بسیار استفاده می‌شود، فرقه‌های مخفی، شیطان و شیطان‌گرایی است که رابطه مستقیمی با عرفان یهود یا کابالیسم دارد. به طور مثال فیلم طالع نحس در پنج قسمت یا سریال جنگیر از جمله فیلم‌هایی است که به شکل مستقیم تسلط شیطان بر زندگی بشری را به تصویر می‌کشد. همچنین فیلم هری پاتر به همین موضوع پرداخته ولی به شکل غیر مستقیم و در غالب جادو که در آن شیطان با نام «لرد ولدمورت» مطرح می‌شود.۷

در این بین اسلام هراسی و یا اسلام ستیزی نیز در درجات مختلف در فیلم‌های آخرالزمانی مطرح می‌شود. این امر نیز متأثر از نوع شیطان شناسی خاص مکتب قابالا (عرفان یهود) و حمایت جدی صهیونیست‌ها از سینمای آخرالزمانی است.۸ در فیلم «ارباب آرزوها» شیطان به همراه مجسمه‌ای از ایران به آمریکا می‌آید، در فیلم جن‌گیر شیطان در سرزمین نینوا پیدا می‌شود، در فیلم (World War Z) این مسلمانان زامبی هستند که قصد دارند با عبور از دیوار حایل یهودیان را آلوده کنند و نمونه‌هایی از این قبیل.

در پایان باید گفت صهیونیسم بین‌الملل با هر نژاد، گروه یا کشوری که مخالف باشد سعی می‌کند به طور مستقیم یا به صورت اشاره حوادث آخرالزمانی را با آن پیوندزده و نیروی شر یا منفی را به آ‌نها نسبت دهد. به طور مثال در فیلم مومیایی یک و سه، شر مصری‌ها و چینی‌ها و در فیلم پسر جهنمی نیروی شر آلمانی‌ها می‌شوند. البته باید اذعان داشت علت دیگر پرداختن به فرهنگ‌های مختلف، جلب مخاطب و پاسخگویی به حس تنوع طلبی آن‌هاست.

نویسنده: میلاد پورعسکر

پی نوشت:

۱ – فصلنامه سیاحت غرب، ارتباطات و رسانه ها: قدرت مالکیت رسانه ها، مرداد۱۳۸۵، شماره ۳۷، ص۴۷-۳۴٫

۲- گابلر، نیل، امپراتوری هالیوود، ترجمه: الهام شوشتری زاده، چاپ اول:۱۳۹۰، تهران، سایان.

۳- فصلنامه راهبرد، ارتباط هویتی میان یهود و صهیونیسم، پاییز۸۵، شماره ۴۱(ISC)، ص۳۷۵-۴۱۲٫

  1. ۴٫ http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/5886.
  2. ۵٫ https://mouood.org/component/k2/item/630.

http://zionism.pchi.ir/show.php?page=contents&id=20152.

  1. ۶٫ http://old.aviny.com/occasion/jang-narm/masihyat/sayhonisti2.aspx.

دین در سینمای شرق و غرب ، محمد حسین فرج نژاد، محمد سعید قشقایی، چاپ اول ۱۳۹۶، قم، اداره کل پژوهش های رسانه ای، ص۱۷۷٫

۷- دین در سینمای شرق و غرب، ص۱۷۸٫

۸- فصلنامه سیاحت غرب، اسلام هراسی: چگونگی گنجاندن تعصب اسلام ستیزانه در جریان غالب آمریکا، بهمن۹۱، سال دهم، شماره۱۱۴، ص۶۶-۴۰٫

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=8080

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *