انواع آخرالزمان در هالیوود




در این آثار منجی معمولاً  یک انسان دانا و شجاع (و البته آمریکایی) است که با شهامت و دانش خود پیروانش را هدایت می‌کند و دشمنانی را که همان مخلوق اوست، شکست می‌دهد. این تحلیل با دقت به نوع رهبری «مورفیوس» و «نئو» در «ماتریکس» و این که نئو یا منجی، خود یک تکنسین کامپیوتر است که بر ضد ابرکامپیوتر و فضای مجازی قیام می‌کند تبیین و واضح می‌گردد.



پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، در هالیوود انواع آخرالزمان‌ها به تصویر کشیده شده است در کتاب «پیشگویی‌ها و آخرالزمان» گونه‌های مختلف آن را به پنج گروه تقسیم کرده است:

  • آخرالزمان تکنولوژیک

ساخته‌های دست بشر روزی بر ضد او می‌شوند و تکنولوژی، دشمن خالقش خواهد شد. این موضوع در فیلم‌های هالیوود به تصویر کشیده شده است. فیلم‌هایی مانند «دکتر فرانکشتاین»، «ترمیناتور» و «ماتریکس» آخرالزمان تکنولوژیک را به خوبی در تصاویر پیاده کرده‌اند.

در این آثار منجی معمولاً  یک انسان دانا و شجاع (و البته آمریکایی) است که با شهامت و دانش خود پیروانش را هدایت می‌کند و دشمنانی را که همان مخلوق اوست، شکست می‌دهد.

این تحلیل با دقت به نوع رهبری «مورفیوس» و «نئو» در «ماتریکس» و این که نئو یا منجی، خود یک تکنسین کامپیوتر است که بر ضد ابرکامپیوتر و فضای مجازی قیام می‌کند تبیین و واضح می‌گردد.

«مورفیوس» و «نئو» در «ماتریکس»
  • آخرالزمان طبیعی

در فلسفه‌ی فکری هالیوود که طبیعت خدا انگاری یکی از نشانه‌های شاخص آن است؛ بالاخره طبیعت که مورد هجوم انسان قرار گرفته و انواع آلودگی‌های زیستی در آن پدید آمده است، علیه نسل بشر عصیان می‌کند و وقایعی چون سیل، زلزله، گردباد، سونامی و آتشفشان‌های عظیم یا برخورد شهاب سنگ‌ها را موجب می‌شود، یا چون انسان در ژنتیک دستکاری کرده و در واقع در کار خدا دخالت نموده است.

در چنین حالتی بر اساس تفکر هالیوودی هیولاهای ناشناخته قرون اولیه حیات بشر بر زمین پدیدار می‌شوند و انسان را محاصره می‌کنند. در اینجا نیز منجی همانی است که در بالا اشاره شد و البته ویژگی مهمش آمریکایی بودن اوست! مانند فیلم‌های «برخورد عمیق»، «آرماگدون»، «قله» «دانتون»، «دنیای آب»، «گودزیلا» و «پارک ژوراسیک».

برخورد عمیق»، «آرماگدون»، «قله» «دانتون»، «دنیای آب»، «گودزیلا» و «پارک ژوراسیک».

  • آخرالزمان دینی

مهم‌ترین رویکرد سینمای هالیوود این است که به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم شرایط آخرالزمانی را به تصویر می‌کشد. در این مورد نیروی شّر، یا همان شیطان با وسوسه‌هایش یا با حضور فیزیکی‌اش، یا ضد مسیح (آنتی کرایست) یا دجال، که در زمان خاصی از زندان خود رها می‌شود و حیات بشر را تهدید می‌کند؛ به تصویر کشیده می‌شوند.

منجی نیز طبیعی است که یک فرد متدیّن یا همان کشیش قدّیس باشد که سِحر شیطان را باطل می‌کند. این منجی هم آمریکایی است! به فیلم هایی نظیر «جن گیر یک و دو»، «طالع نحس» و «پایان روزگار» دقت کنید.

  • آخرالزمانی علمی و تخیلی

در این روش، سینماگران واقعیت و خیال را با هم تلفیق کرده و به مقصود خود می‌رسند. نیروهای شر همان فضای‌هایی هستند که از سوی کهکشان‌ها و از اعماق تاریک زمین حمله‌ور می‌شوند و منجی در اینجا نیز با دانش و شجاعت خود مهاجمان فضایی را از بین می‌برد. (یک‌آمریکایی!) مانند فیلم‌های «بیگانه»، «روز استقلال»، «عنصر پنجم» و «مجموعه جنگ ستارگان».

مجموعه جنگ ستارگان

  •  آخرالزمان اسطوره‌ای افسانه‌ای

این نوع از استراتژی آخرالزمان اخیراً بسیار مورد توجه هالیوود قرار گرفته و انواع فیلم‌های تولید شده در این باره نشان دهنده نوعی علاقه هالیوود به طرح آن است. مجموعه سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها»، و مجموعه فیلم‌های «هری‌پاتر» که اکنون فیلم‌ها و کتاب‌های آن بسیار پرفروش شده و سود سرشاری را نصیب سازندگان آمریکایی کرده،از این گونه است. از دیگر فیلم‌های این گونه می‌توان «مومیایی»، «بازگشت‌مومیایی»، «عقرب شاه» ،«جادوگر مرلین» و… را نام برد.

در این فیلم‌ها یک هیولای نادیده یا جادوگری وحشتناک و افسانه‌ای زندگی انسان‌ها را تهدید می‌کند و منجی و یارانش باید به سرزمین اسرار آمیز این هیولا سفر کنند و با زیرکی و توانایی خود با او بجنگند، زیرا او را فقط با سلاح اسرار آمیز و جادویی مثل خودش می‌توان از میان برداشت. سرانجام هم با کشف یک طلسم یا ابزاری سحر آمیز (نگاه کنید به حلقه ارباب حلقه‌ها یا هنر جادوگری هری پاتر) نماد شّر و بدی از بین می‌رود.

محتوای تمام این فیلم‌ها برگرفته از آموزه‌های مسیحیت و یهودیت است و در آن‌ها نشانه‌های فراوانی از این آموزه‌ها به چشم می‌خورد. در ۹۵ درصد این فیلم ها،منجی یک آمریکایی خوب است که یا مسیحی است یا یهودی و آدم‌های بد ماجرا هم یا شرقی هستند یا مسلمان و یا یک شرقی مسلمان و عمدتاً از نژاد عرب.

منبع: دوران آخرالزمان – هالیوود – رسانه در آخرالزمان – محمّد لک علی آبادی.