اهمیت بیت المقدس و مسجد الاقصی از منظر امام خامنه‌ای - خیبر

شماره یک:

اهمیت بیت المقدس و مسجد الاقصی از منظر امام خامنه‌ای

۱۶ مهر ۱۳۹۷ ۱۳:۱۲

آیت الله خامنه‌ای مساله بیت المقدس را بر اساس عقیده و تکلیف الهی که همان قائده نفی سبیل است از مسائل نظام جمهوری اسلامی می‌دانند و می‌فرمایند: «این مطلب، جزو مسایل ملت و نظام جمهوری اسلامی است و آن، مسأله‌ بیت‌المقدس شریف و ملت مظلوم فلسطین است. مگر ما می‌توانیم از این مسأله غافل بشویم، یا آن را به دست فراموشی بسپاریم؟ خصوصیت نظام اسلامی همین است که تصمیم‌گیری آن، بر اساس عقیده و تکلیف الهی است … آیا صهیونیسمِ خبیثِ خطرناکِ جنایتکار و دشمن اسلام و مسلمین، متجاوز است یا نیست؟ آیا سرزمین فلسطین، خانه و قبله‌ مسلمین است یا نیست؟»

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، بیت المقدس، شهری در دامنه جبال الخلیل در فلسطین و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که مسجد الاقصی نیز در آن بوده و به عنوان اولین قبله مسلمین در نزد مسلمانان جهان عزت و احترام به خصوصی دارد. از زمان اشغال این شهر توسط صهیونیست‌ها علمای اسلام نسبت بدان اعتراض و انتقادهای فراوانی داشته و آیت الله خامنه‌ای نیز اهمیت آن را در جهان اسلام محور دانسته و با تمام توان نسبت به آزادسازی این مکان مقدس موضع‌گیری نموده‌اند.

 بیت المُقَدَّس و مسجد الاقصی

بیت المُقَدَّس که در عربی بَیت المَقْدِس نامیده می‌شود یا در زبان عبری اورشلیم[۱] (به عبری: ירושלים) نام دارد یا قُدس (به عربی: القُدس)، شهری در فلسطین اشغالی است که نخستین قبله مسلمین و سومین شهر مقدس مسلمانان (پس از مکه و مدینه) و مقدس‌ترین شهر جهان نزد یهودیان و مسیحیان است. این شهر که هم اکنون در اشغال صهیونیست‌ها است، از مراکز زیارتی ادیان ابراهیمی است و هر یک از این ادیان، آثار و ساختمان‌هایی در آن دارند.

وجود اماکن مذهبی مانند قبة الصخره، مسجد الاقصی و اماکن مقدس دیگر از سه دین ابراهیمی اسلام، یهودی و مسیحی و خاستگاه دین یهودی و مسیحی، اهمیت مذهبی شایان توجهی به این شهر بخشیده است. جایگاه مذهبی این شهر باعث شده است تا حکومت بر آن، به لحاظ سیاسی نیز اهمیت بیشتری یابد. بدین رو، دستیابی به حاکمیت بر آن در طول تاریخ، همواره محل منازعه و عاملی تنش‌زا در منطقه بوده و جنگ‌های بسیاری بر سر آن روی داده است. اشغال فلسطین و بیت المقدس در قرن بیستم توسط غرب و اسرائیل و بیرون رفتن آن از حاکمیت مسلمانان، افزون بر مشکلات سیاسی و ژئوپلتیک، ضربه حیثیتی سنگینی نیز به مسلمانان وارده کرد و به فرموده آیت الله خامنه‌ای مخصوصا مسجد الاقصی‌ مورد جسارت صهیونیست‌ها قرار گرفته است: در غفلت دنیاى اسلام، در غفلت آحاد مردم و ملّتهاى مسلمان، رژیم صهیونیستى به دنبال تصرّف قدس شریف است.[۲] درنقاط مختلف‌ جهان‌، دشمنان‌ اسلام‌ به‌ مساجد که‌ پایگاه‌ حریت‌ انسان‌ و جایگاه‌ رابطه‌‌ او با خدا و مرکزی‌ برای‌ کسب‌ آگاهی‌ از شیطنت‌های‌ شیاطین‌ زر و زور است‌ با بغض‌ و کینه‌ای‌ عمیق‌ می‌نگرند و تا آنجا که‌ بتوانند، با وجود و حضور و فعالیت‌ آنها ستیزه‌ می‌کنند. هم‌اکنون‌ مسجد الاقصی‌، قبله‌‌ دوم‌ مسلمین‌ که‌ بحمدالله‌ پایگاه‌ بیداری‌ و مبارزه‌ نیز شده‌ است‌، مورد جسارت‌ صهیونیست‌های‌ پلید قرار گرفته و … در معرض‌ اهانت‌ و تخریب‌ واقع‌ شده [است]»[۳]

این منطقه در دوره‌های اخیر و در بیشترین دوره زمانی، تحت حاکمیت مسلمانان بوده است و اکثریت ساکنان آن، عرب و مسلمان بوده‌اند. در دوران معاصر ماجرای اشغال فلسطین و آواره شدن مردم این سرزمین و اصرار رژیم اسرائیل برای یهودی‌سازی مناطق مختلف فلسطین از جمله بیت المقدس علی رغم اعتراض بسیاری از کشورهای جهان و نیز سازمان ملل، باعث شده است تا مردم جهان نسبت به وقایع فلسطین و بیت المقدس بسیار حساس شوند.

مسجد الاقصی، از مساجد مقدس اسلامی در شهر بیت المقدس و نخستین قبله مسلمانان است. عبارت «المسجد الاقصی» به عربی به معنای دورترین مسجد است و اینک نام مسجد مشهور بیت المقدس است که مسلمانان آن را محل عروج پیامبر اکرم(ص) به آسمان می‌دانند. در حدیثی از پیغمبر نقل شده که « لا تُشَدُّ الرِّحالُ إلا إلى ثلاثةِ مساجدَ: المسجدِ الحَرامِ، ومسجدِ الرسولِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم، ومسجدِ الأقصى»[۴] (خود را برای هیچ سفری آماده مكن مگر به قصد سه مسجد: مسجد الحرام، این مسجد (مسجد النبی) و مسجد الاقصی.) این نام برگرفته از قرآن کریم است که می‌فرماید: « سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ »[۵] (منزه است آن [خدايى] كه بنده‏اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى كه پيرامون آن را بركت داده‏ايم سير داد تا از نشانه‏هاى خود به او بنمايانيم كه او همان شنواى بيناست). مسجد الاقصی، تمام مجموعه مسجد‌الاقصی مسقف، قبة‌ الصخرة، قبة ‌‌السلسلة، مصلای مروانی و قبه‌ها (گنبدها)، محراب‌ها، راه‌ها، چاه‌ها، برکه‌ها، رواق‌ها و پل‌ها را همراه با دیگر بخش‌های باستانی و قدیمی دربر می‌گیرد که بخش مسقف مسجدالأقصی در جنوب این مجموعه واقع شده است. این مسجد توسط داوود نبی پایه‌گذاری شد و توسط حضرت سلیمان تکمیل شده است.

روز جهانی مسجد

ساعت هفت صبح پنج‌شنبه ۲۱/۸/۱۹۶۹ میلادی ( ۳۱ مرداد  ۱۳۴۸ شمسی) جنایتکاری اسرائیلی‌ به نام دنیس مایکل ولیم روهان[۶] به آستان مسجد‌الاقصای مسقف تجاوز کرد و آن را به آتش کشید. در این آتش‌سوزی، مساحتی نزدیک به ۱۵۰۰ مترمربع از مسجد در آتش سوخت. در این واقعه، منبر باستانی که شهید نورالدین محمود زنگی دستور ساخت آن را برای نصب در مسجدالأقصی داده بود، سوخت. این منبر همان منبری است که سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف ‌بن ایوب پس از اینکه قدس را به سال ۵۸۳ ﻫجری از دست صلیبیان‌‌‌‍ آزاد کرد به مسجدالأقصی آورد.[۷]

در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت.[۸]

آیت الله خامنه‌ای فلسفه نام‌گذاری این روز را فقط یک نام گذاری ساده و اسمی نمی‌داند بلکه چنین بیان میکند که « فراموش نکنیم که «روز مسجد» اساساً یک روز انقلابی است؛ یعنی تشکیل این روز و تعیین این روز که به خواست و مطالبه‌ جمهوری اسلامی بود و در سازمان کنفرانس اسلامی به ‌عنوان «روز مسجد» تصویب شد، به‌مناسبت آتش زدن مسجدالاقصی است؛ به‌مناسبت مقابله‌ با دشمن صهیونیست است؛ اساس این روز یک چنین اساسی است؛ با این نگاه به روز مسجد نگاه کنید و حرکت را در این مسیر قرار بدهید.»[۹]

 بیت‌المقدس شریف جزء مسائل نظام و ملت جمهوری اسلامی است

آیت الله خامنه‌ای مساله بیت المقدس را بر اساس عقیده[۱۰] و تکلیف الهی که همان قائده نفی سبیل[۱۱] است از مسائل نظام جمهوری اسلامی می‌دانند و می‌فرمایند: «این مطلب، جزو مسایل ملت و نظام جمهوری اسلامی است و آن، مسأله‌ بیت‌المقدس شریف و ملت مظلوم فلسطین است. مگر ما می‌توانیم از این مسأله غافل بشویم، یا آن را به دست فراموشی بسپاریم؟ خصوصیت نظام اسلامی همین است که تصمیم‌گیری آن، بر اساس عقیده و تکلیف الهی است … آیا صهیونیسمِ خبیثِ خطرناکِ جنایتکار و دشمن اسلام و مسلمین، متجاوز است یا نیست؟ آیا سرزمین فلسطین، خانه و قبله‌ مسلمین است یا نیست؟»[۱۲]

ایشان سکوت کردن در برابر تجاوز اسرائیل را خیانت به اسلام و مسلمین می‌داند و دنیای اسلام را به بیداری در برابر این جنایت دعوت می‌کنند و می‌فرمایند: «امروز…خبیث ترین دشمنان اسلام و انسانیت، یعنی همین صهیونیست های غدار و مکار، بر بخشی از وجود ما، بر بخشی از خانه و سرزمین ما تسلط پیدا کرده‌اند. وظیفه‌ ما چیست؟ وظیفه‌ مسلمانان چیست؟ وظیفه‌ ملتهای دیگر اسلامی در قبال فلسطین چیست؟ آیا وظیفه سکوت است؟! اُف برآن سران کشورهای وابسته و خائن که برای خاطر دو روز بیشتر حکومت کردن و جلب محبت امریکا و قدرتهای بزرگ، از وظیفه‌ای با این عظمت، صرف نظر می‌کنند. ملت اسلام باید بیدار باشد و این وظیفه را فراموش نکند.»[۱۳] ایشان همچنین در جایی دیگر می‌فرمایند: « هر جریانی در كشورهای اسلامی كه این وظیفه‌‌ دینی و ملی را به ملاحظه‌‌ خواست تحكّم‌‌آمیز آمریكا یا به بهانه‌‌ توجیه‌‌های غیرمنطقی، به دست فراموشی بسپارد، نباید انتظار داشته باشد كه به چشم وفاداری به اسلام یا صداقت در ادعای میهن‌‌دوستی به او نگریسته شود. این یك محك است. هر كس شعار آزادی قدس شریف و نجات ملت فلسطین و سرزمین فلسطین را نپذیرد یا به حاشیه ببرد و به جبهه‌‌ مقاومت پشت كند، متهم است. امت اسلامی باید در همه جا و همه وقت، این معیار و شاخصِ نمایان و اساسی را در مدنظر داشته باشد.»[۱۴]

 

مسئله‌ى اصلى، مسئله‌ قدس و مسجدالاقصی است

سال ۱۳۹۳ در جمهوری اسلامی کنگره‌ای برگزار شد به نام کنگره‌ جهانى‌ جریانهاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام که موضوع کنگره بررسی جریان‌هایی بود مانند داعش و النصره و جیش الاسلام و به طور کلی جریان‌های تکفیری و افراطی در نگاه عالمان دینی اسلام. اما در این بین رهبر معظم انقلاب با هوشمندی به نکته‌ای فراتر از جریان‌های تکفیری اشاره نمودند که بسیار حائز اهمیت است. ایشان ضمن اشاره به اهمیت تکفیر در دنیای اسلام، مسئله مهم‌تر را قدس و فلسطین دانستند و فرمودند: « من قلباً متأسّفم ما [یعنى‌] دنیاى اسلام که باید همه‌ نیروى خودمان را صرف کنیم براى مقابله‌ با توطئه‌ رژیم صهیونیستى و این حرکتى که علیه قدس شریف و مسجدالاقصى انجام دادند که همه‌ دنیاى اسلام را بایستى به حرکت در بیاورد. امروز ناچاریم به گرفتارى‌هایى که استکبار در درون دنیاى اسلام به‌وجود آورده مشغول بشویم؛ چاره‌اى نیست. در واقع پرداختن به مسئله‌ تکفیر، چیزى است که بر علماى دنیاى اسلام و زبدگان و فرزانگان دنیاى اسلام تحمیل شده است؛ این را دشمن به ‌صورت مشکل دست‌ ساز وارد دنیاى اسلام کرده است و ناچاریم به آن بپردازیم، لکن مسئله‌ اصلى، مسئله‌ رژیم صهیونیستى است؛ مسئله‌ اصلى، مسئله‌ قدس است؛ مسئله‌ اصلى، مسئله‌ قبله اوّل مسلمین، مسجدالاقصى است؛ اینها مسائل اصلى است.»[۱۵]

 

هدف رژیم صهیونیستى تصرف بیت المقدس و فراموشی مسلمانان

نکته مهمی که آیت الله خامنه‌ای در درگیری‌های شدید داعش و سپاه اسلام مطرح می‌کنند این است که مواظب باشید از فلسطین غافل نشوید زیرا هدف رژیم صهیونیستی و غرب، اصلی- فرعی کردن امور است. ایشان در کنگره‌ جهانى‌ جریان‌هاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام در سال ۱۳۹۳ می‌فرمایند: «آنها می‌خواهند دنیاى اسلام از قضیّه‌ فلسطین غفلت کند. الان شما ببینید در همین روزها کابینه‌ رژیم صهیونیستى، یهودیّت کشور فلسطین را اعلام کرد؛ به‌عنوان یک کشور یهودى آن را اعلام کرد. از مدّتها قبل دنبال این قضیّه بودند، حالا به صراحت این کار را انجام دادند. در غفلت دنیاى اسلام، در غفلت آحاد مردم و ملّتهاى مسلمان، رژیم صهیونیستى به دنبال تصرّف قدس شریف است، به دنبال تصرّف مسجدالاقصى است، به دنبال تضعیف هرچه بیشتر فلسطینیان است؛ این را باید توجّه داشت. همه‌ ملّتها باید از دولتهاى خودشان مطالبه کنند مسئله‌ فلسطین را؛ علماى اسلامى از دولتهاى خودشان بخواهند و مطالبه کنند پیگیرىِ مسئله‌ فلسطین را؛ این یکى از وظایف عمده‌ مهم است»[۱۶] نکته مهم ایشان این است که غرب امثال داعش و گروه‌های تکفیری را به وجود می‌آورد که مسلمانان سرگرم آن شده و فلسطین را از یاد ببرند، در حالی که اهمیت فلسطین همانطور که گفته شد در نظام اسلامی[۱۷]، جهان اسلام[۱۸] و جهان بشریت[۱۹] بسیار بالاست و از اصول اساسی و ایدئولوژیک اسلامی[۲۰] است. ایشان در این مورد می‌فرمایند: «نگذارید قضیّه‌ فلسطین و قدس شریف و مسئله‌ مسجدالاقصى به دست فراموشى سپرده بشود؛ آنها [سرویس‌هاى جاسوسى آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستى] این را می‌خواهند»[۲۱]

 

سعید ابوالقاضی

 

 


[۱] . Jerusalem

[۲] . بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در «کنگره‌ى جهانى‌ جریانهاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام، ۴/۹/۱۳۹۳

[۳] . پیام فرمانده کل قوا به گردهمائی فرماندهان ارتش بیست میلیونی، ۲/۹/۱۳۶۸

[۴] . المعجم المفهرس لالفاظ حدیث النبوی(لیدن، مطبعه بریل ۱۹۵۵) ص ۷۵؛ رواه البخاري، في صحيح البخاري، عن أبي هريرة، الصفحة أو الرقم: ۱۱۸۹٫

[۵] . اسراء، آیه ۱

[۶] . Denis Michael Rohan

[۷] . خبرگزاری صدا و سیما، www.yon.ir/S9qkB

[۸] . https://www.isna.ir/news/97052412593

[۹] . بیانات در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران، ۳۱/۵/۱۳۹۵

[۱۰] . بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران‌، ۲۵/۹/۱۳۷۹ ؛ https://kheybar.net/?p=10905

[۱۱] . نساء، آیه ۱۴۱

[۱۲] . بیانات در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا و آزادگان، ۲/۸/۱۳۶۹

[۱۳] . بیانات در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا و آزادگان، ۲/۸/۱۳۶۹

[۱۴] . بیانات در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی، ۹/۲/۱۳۹۲

[۱۵] . بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در «کنگره‌ى جهانى‌ جریانهاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام»، ۴/۹/۱۳۹۳

[۱۶] . همان

[۱۷] . https://kheybar.net/?p=10301

[۱۸] . https://kheybar.net/?p=12615

[۱۹] . https://kheybar.net/?p=10905

[۲۰] . بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در افتتاحیه‌ی همایش غزه‌، ۸/۱۲/۱۳۸۸

[۲۱] . بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در «کنگره‌ى جهانى‌ جریانهاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام»، ۴/۹/۱۳۹۳

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=12934

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *