اهمیت فرهنگ‌سازی سیاسی برای تقابل با اشغالگران به موازات تجهیزات نظامی/احتمال فروپاشی مسجدالأقصی




«غسان خمیس» معتقد است که مقاومت اسلامی واکنشی مردمی در برابر موضع رژیم‌های عربی است که جنگ را متوقف کرده و برخی از طریق امضای روند صلح، اسرائیل را به رسمیت شناختند.



پایگاه صهیون پژوهی خیبر، منامه روزهای ۲۵ و ۲۶ ماه ژوئن جاری میزبان نشست موسوم به سرمایه‌گذاری در مناطق فلسطینی که در واقع شاخه اقتصادی معامله قرن محسوب می‌شد، بود و جرد کوشنر داماد ترامپ با هیاهوی بسیار به منظور بازار گرمی برای طرح خود به پایتخت بحرین رفت اما دست خالی به نزد ترامپ بازگشت. در این میان اما برخی مقامات بحرینی از جمله خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین که فلسطین و آرمان آن ذره‌ای برایشان اهمیت ندارد تا توانستند به صهیونیست‌ها خوش خدمتی کردند.

تایمز اسرائیل در گزارشی فاش کرد: بازرگانان و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اسرائیلی در منامه بسیار مورد احترام واقع شدند و مسئولان بحرینی هرجا که آنها می‌رفتند در معیت آنها حرکت می‌کردند. از سوی دیگر سلمان بن احمد الخلیفه مشاور رسانه‌ای پادشاه بحرین هم ضیافت شامی به افتخار روزنامه‌نگاران و خبرنگاران اسرائیلی ترتیب داد. این در حالی است که نه تنها این نشست هیچ دستاوردی برای محور غربی عربی نداشت بلکه روند تحولات منطقه به نفع جبهه مقاومت در حال رقم خوردن است.

در همین ارتباط خبرنگار پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر با «غسان خمیس» رئیس مرکز حقوق بشر و دموکراسی در خلیج فارس و از فعالان حقوق بشری بحرین گفتگو کرده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

*ماه‌هاست که آیت‌الله عیسی قاسم رهبر حرکت اسلامی بحرین در ایران حضور دارند و سخنرانی و اعلام موضع می‌کنند. حضور ایشان در ایران چه پیامی برای آل خلیفه دارد و تاچه میزان نشانگر عمق روابط میان حرکت انقلابیون بحرین و انقلاب اسلامی ایران است؟

اصول اسلامی راسخ و محکم است و با تغییرات زمانی و جغرافیایی تغییر نمی‌کند. همان‌گونه که آیت‌الله خمینی (ره) فرمودند که «ما هر چه داریم، از محرم و عاشوراست»، این نکته تاکیدی است بر این نکته که تفکر اصلاح‌طلبانه و انقلابی روشی موروثی است. ۹ سال پس از آغاز انقلاب ۲۰۱۱ بحرین، همچنان درهای حکومت در برابر معارضان بسته است و در این مدت چندین بار توسط شخصیت‌های دینی و حقوقی دق‌الباب شده اما فایده‌ای نداشته است. کماکان هزاران نفر زندانی سیاسی و صدها تبعیدی و سلب تابعیت شده وجود دارد. آیت‌الله شیخ عیسی قاسم فرزند حوزه علمیه قم هستند و پس از کسب دیدگاه مستحکم شرعی درباره امور به عنوان نماینده پارلمانی در بحرین مشغول به کار بوده‌اند.

*علت انتخاب بحرین به عنوان میزبان نشست اقتصادی برای اجرای معامله قرن چه بود؟ موضع جریان‌های انقلابی در برخورد با این نشست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید میان اراده حکومت بحرین برای میزبانی نشست منامه درباره عادی‌سازی روابط اقتصادی در فلسطین با اراده مردمی مخالف این نشست تفکیک قائل شد. حکومت بحرین درصدد کسب رضایت سیاسی بین‌المللی است. زیرا پرونده حقوقی آن در بعد بین‌المللی مملوء از محکومیت‌هاست. اکنون در مرحله تجارت میان کشور بحرین و کشورهای حوزه خلیج فارس و صهیونیست‌ها به سر می‌بریم و مرحله آینده مرحله عادی‌سازی روابط اقتصادی و نمایندگی بین‌المللی از طریق تبادل سفارتخانه‌هاست.

در مرحله بعدی با زور آتش ملت‌ها مجبور به پذیرش عادی‌سازی روابط خواهند شد. موضع مردمی در برابر نشست بحرین شبه موافق با رد این نشست بود. برخی از جمعیت‌های سیاسی مانند الوفاق این نشست را دری برای تحکیم معامله قرن دانستند. این در حالی است که طبق ادعای حکومت بحرین هدف از نشست منامه فقط سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های اشغالی و حمایت اقتصادی از فلسطینی‌ها بود اما گروه‌های معارض حتی معارضین میانه‌رو نیز انتقادهای نیش داری به این نشست مطرح کردند. جمعیت بحرینی برای مقابله با عادی سازی روابط که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شده بود، نیز در این زمینه فعالیت‌هایی کرد.

*توانایی‌های کنونی جبهه مقاومت در عرصه نظامی تا چه میزان است و آیا برای تقابل با صهیونیست‌ها کافی است یا باید فراتر از بُعد نظامی عمل کرد؟

مقاومت اسلامی واکنشی مردمی در برابر موضع رژیم‌های عربی است که جنگ را متوقف کرده و برخی از طریق امضای روند صلح، اسرائیل را به رسمیت شناختند. اشغالگران صهیونیستی از طریق سرنگون کردن کشورهای حامی مالی و لجستیکی مقاومت در صدد نابودی مقاومت هستند؛ به همین دلیل نیز برای نابودی سوریه به عنوان پل ایمن میان ایران و مقاومت لبنان و سوریه سناریوهایی طراحی کردند تا از طریق برانگیختن فرقه‌گرایی میان شیعه و سنی درگیری‌های طائفه‌ای ایجاد کنند. در همین راستا نیز تعداد زیادی از تندروها را در تاسیس گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق به کار گرفتند اما این سناریوها در عرصه میدانی شکست خورد و مقاومت با گسترش افق خود، عراق را هم به خودش ملحق کرد.

در یمن نیز دو نگاه در حوزه خلیج فارس وجود دارد؛ یک نگاه، نگاه و طرح عمان است که خواستار صلح شده و پیشنهاد اجلاسی با حضور تمام طرف‌های یمنی درگیر برای آغاز گفتگوهای ملی را داده تا مردم یمن از تبعات جنگ به دور باشند. نگاه و طرح دیگر نیز متعلق به سعودی هاست که خواهان جنگ هستند و طی ۵ سال اخیر مرتکب جنایت های فاجعه بار و جنگی شده‌اند.

فرهنگ‌سازی سیاسی به موازات تجهیزات نظامی برای مقابله با اشغالگران اهمیت دارد. زیرا مقاومت فقط در حمل سلاح نیست بلکه مقاومت بُعد فکری و اعتقادی و اقتصادی را هم شامل می‌شود. اشغالگران توانستند بدون سلاح حکومت‌ها را تسلیم خود کنند و بدون فشارهای نظامی بر تصمیم سازی ها تحکم نمایند. انسان مقاوم ابتدا باید از لحاظ فکری ساخته شود تا حامل رسالت آزادی بخشی باشد.

*از فرصت حج چگونه می‌توان برای کمک به فلسطین و وحدت امت استفاده کرد؟

مسأله فلسطین مسأله انسانی است و هر انسانی فطرتا از ظلم و اشغالگری بیزار است. ۷۰ سال قبل اشغالگری آغاز شد. پیش از آن بالفور وزیر انگلیسی وعده داد که فلسطین را به یهودیان می‌دهد. مسأله فلسطین قومی نیز محسوب می‌شود. زیرا توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده و اهالی اصلی آن اخراج شده‌اند. همچنین مسأله‌ای اسلامی نیز به حساب می‌آید. زیرا قدس نخستین قبله مسلمانان و محل معراج رسول الله (ص) بوده است. مسجدالاقصی هر روز دچار حفاری می‌شود و احتمال ریزش آن وجود دارد. حج محلی برای دیدار تمام مسلمانان از مکاتب و فرقه‌های مختلف است و از طریق این همایش روحانی می‌توان مسأله فلسطین را مطرح کرد تا مسلمانان برای کمک فعال و حمایت از مسأله فلسطین و یادگیری فرهنگ انسان مقاوم احساس مسئولیت کنند.

 

خبرنگار: محمد فاطمی زاده