بررسی ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین




هر انسانی حق دارد در سرزمین خود اقامت داشته و از حقوق مختلف مانند حق حیات، اشتغال، آزادی و امنیت برخوردار باشد. اما متأسفانه مردم سرزمین­‌های اشغالی از همه این حقوق محروم شدند، بسیاری از آن­ها به قتل رسیدند و بعد از جنایات متعدد علیه آنان، مجبور به ترک سرزمین خود شدند.



به گزارش سرویس سیاسی پایگاه صهیون پژوهی خیبر، مسئله فلسطین به عنوان مهم‌ترین مسئله جهان اسلام همواره از جهات متفاوتی قابلیت بحث و بررسی دارد. یکی از این ابعاد بُعد حقوقی و بین‌المللی آن می‌باشد. به همین جهت پایگاه صهیون پژوهی خیبر مصاحبه‌ای را با استاد خیر الله پروین؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس حقوقی مسائل خاورمیانه تنظیم کرده است؛ در این گفتگو به ابعاد مختلف مسئله فلسطین از حیث حقوقی و سیاست بین‌الملل می‌پردازیم.

خیبر: به صورت کلی مسئله فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی در این سرزمین را از چه ابعاد حقوقی و بین‌المللی می‌توان بررسی کرد؟ 

امکان واکاوی بحث فلسطین و سرزمین اشغال شده و جنایات رژیم اشغالگر از جهات مختلف وجود دارد. اولین نکته این موضوع است که هر دولتی بخواهد در سرزمینی شکل بگیرد، باید عناصر سه گانه‌ای را داشته باشد، خصوصاً بعد از «عهدنامه وستفالی»[۱] که در غرب شکل گرفت و طی آن بحث ملت­‌سازی و سپس دولت مطرح شد این سه عنصر سه‌گانه از ضروریات تشکیل دولت در یک سرزمین به حساب می‌آید.

  1. جمعیت
  2. سرزمین
  3. حاکمیت

بدون وجود این سه عنصر، هیچ دولتی نمی‌تواند شکل بگیرد. از همان ابتداء که رژیم جعلی اسرائیل خود را یک دولت در سرزمین فلسطین نامید و در سطح جهانی به عنوان یک دولت جعلی و خود خوانده مطرح شد، هیچ­کدام از این عناصر را نداشت.

مردم سرزمین فلسطین ملتی عرب زبان

مردم سرزمین فلسطین ملتی عرب بودند و طبق اسنادی که در وزارت خارجه انگلستان موجود است، اکثریت قاطع یعنی بالای ۸۰% جمعیت عرب بودند؛ این در حالی است که رژیم اسرائیل بر اساس یک عنصر یهودی و صهیونیستی شکل گرفته است و در زمان تأسیس این رژیم جعلی، جمعیت بسیار اندکی در سرزمین فلسطین یهودی بودند.

اکثریت سرزمین اشغالی در دست اعراب

عنصر دوم سرزمین است که آن زمان اکثریت سرزمین اشغالی در دست اعراب بود و مشغولیت‌های عادی و روزمره از جنس کشاورزی و… داشتند. اندک جمعیت یهودی که در این سرزمین بودند هیچ نوع حاکمیتی نداشتند، اما به جهت نقشه‌ای که از ابتداء غربی­ها طراحی کرده بودند و صنعت مظلوم­‌نمایی که یهودی‌ها برای خود مطرح می‌کردند، یهودیان در تکاپو بودند تا سرزمینی را به خود اختصاص دهند. مکزیک و کویر ایران از جمله گزینه­‌ها به­‌شمار می‌­رفتند اما در نهایت سرزمین فلسطین به جهت موقعیت فوق استراتژیک و ارزشمندی‌ها و به جهت وجود این سرزمین در قلب جهان(خاورمیانه) برگزیده شد.
البته پروسه سکونت یهودیان در فلسطین یک­باره انجام نگرفت و سال‌ها طول کشید. در عین حال سرزمین فلسطین به همراه لبنان، سوریه و اردن هم در قیومیت فرانسه و انگلیس بودند؛ یعنی یهودیان به هیچ وجه در آن سرزمین حاکمیتی نداشتند. لذا رژیم جعلی اسرائیل هیچ­یک از عناصر لازم برای تشکیل دولت را نداشت. ملت یهودی ساکن در این سرزمین نیز از نقاط مختلف جهان نظیر روسیه، اروپا و آفریقا جمع شده­ و حتی بسیاری از مسئولین رژیم‌صهیونیستی اهل سرزمین فلسطین نیستند. لذا از جهت حقوقی موجودیت رژیم­‌صهیونیستی خلاف قوانین حقوقی معاصر است.

خیبر: در رابطه با بحث سرزمین و اشغال آن، عده­‌ای معتقدند اعراب فلسطینی زمین­های خود را فروخته‌­اند. آیا این نکته بار حقوقی و دلیل محکمی برای تشکیل دولت اسرائیل به شمار می­‌آید و یا صرفاً معامله­‌ای بوده که بار حقوقی لازم برای تشکیل دولت صهیونیستی را ندارد؟

ابتدا باید دید تحت چه شرایطی اراضی فروخته شده است. زمین­‌های فروخته شده در برابر کلِ سرزمین فلسطین مقدار اندکی است. هر سرزمین از سه اقلیم هوایی، آبی و زمینی تشکیل می‌­شود و مردم فلسطین قطعاً این اقلیم­‌ها را نفروخته­‌اند. البته این فروش نیز با توطئه‌­های انگلیس و اجبار فلسطینی­‌ها صورت گرفت و می‌­توان گفت این معامله باطل و یا غیر نافذ است. همچنین بخشی از زمین­‌ها که مورد اجاره قرار گرفتند نیز متعلق به مردم فلسطین هستند، چرا که با اجاره زمین طبیعتاً مالکیت آن به غیر انتقال نمی‌­یابد. از منظر دینی هم روایت «الناس مسلطون على اموالهم»[۲] از پیامبر اکرم(ص) وجود دارد که طبق آن، هیچ کسی نباید اموال دیگران را به تصرف خود در بیاورد. در هرصورت تصرفاتی که تحت عناوین مختلف در اراضی اشغالی صورت گرفته، غیرقانونی و خلاف همه اصول حقوقی است و اساساً مشروعیتی ندارد.

خیبر:جنایات رژیم صهیونیستی چه مقدار با مبانی و مفاد حقوق بشر و جوامع بشردوستانه مخالف است؟

از جهت بحث‌های حقوق بشر می‌­توان گفت، هر انسانی حق دارد در سرزمین خود اقامت داشته و از حقوق مختلف مانند حق حیات، اشتغال، آزادی و امنیت برخوردار باشد. اما متأسفانه مردم سرزمین­‌های اشغالی از همه این حقوق محروم شدند، بسیاری از آن­ها به قتل رسیدند و بعد از جنایات متعدد علیه آنان، مجبور به ترک سرزمین خود شدند. تقریباً حدود هفتاد سال است که مردم فلسطین در کشورهای مجاور نظیر اردن، لبنان، سوریه به طور اجبار ساکن شدند و به کشورهای دیگر مهاجرت کردند که همه این موارد خلاف حقوق ­بشر و انسانیت است. متأسفانه استکبار جهانی نیز در این روند به کمک رژیم‌صهیونیستی پرداخته و سازمان­‌های بین‌­المللی و جامعه‌ ­جهانی نیز نسبت به جنایات اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین، محکومیت چندانی را برای رژیم­‌صهیونیستی قائل نشده­‌اند. اما مردم این سرزمین همچنان در حال مبارزه هستند و تلاش می‌کنند تا سرزمین اجدادی خود را بازپس­‌گیرند و این اتفاق به زودی رخ خواهد داد، گرچه باتوجه به شرایط فعلی سختی­‌هایی را برای مردم فلسطین به همراه دارد.

خیبر: با توجه به جنایات صورت گرفته و همکاری­‌های آمریکا، آیا مردم فلسطین می­‌توانند پیگیری کیفری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی داشته باشند؟

امروزه دنیا از حقوق بشر، عدم تجاوز، عدالت و انسانیت سخن می­گوید، اما مردم فلسطین توسط صهیونیست­ها اخراج شده‌­اند و جزء آن سرزمین محسوب نمی­‌شوند. سرزمین­های دیگر نیز این مردم را به عنوان تابعیت نمی‌­پذیرند. همچنین دولت و مردمی که در کرانه باختری و غزه ساکن هستند، بعد از وعده‌های بسیار هنوز به عنوان دولت رسمی شناخته نشده­­‌اند. از زمانی که دولت فلسطین به عنوان عضو سازمان‌­ملل پذیرفته شد (اگر عضو دیوان کیفری بین‌­المللی هم شده باشد) حق شکایات در مراجع بین‌­المللی برای دولت فلسطین به وجود آمده است. البته برای مثال گاهی اوقات دیوان دادگستری بین‌المللی، در رأیی مشورتی دیوار حائلی که در فلسطین کشیده شده است را محکوم می­کند. معمولاً شکایاتی هم از جانب دولت خودگردان فلسطین شکل گرفته و کشورهای دیگر نیز حمایت کرده­‌اند. به طور کلی و با توجه به مانورهایی که بر سر حقوق بشر صورت می­‌گیرد، مردم فلسطین حق دارند به سرزمین خود بازگشته و به زندگی بپردازند. همانطور که کوچکترین جنایت علیه یک پرنده منجر به واکنش­‌های متعدد می­‌شود، قطعاً جنایات صورت گرفته علیه یک ملت نیازمند واکنش و بررسی است تا این مردم به حقوق خود دست یابند.

با این تفاسیر می‌­توان گفت زمینه­‌ها برای احقاق حقوق مردم فلسطین فراهم است، اما با توجه به اراده­‌ای که در سطح بین­‌الملل وجود دارد و حقوق بشری که از آن استفاده سیاسی می­‌شود، باید گفت متأسفانه موانع سختی برای احقاق حق مردم فلسطین وجود دارد. البته با همه این موانع و شرایط موجود، مردم و دولت فلسطین، سازمان­ها و کشورهای اسلامی و کشورهای عرب­ باید با کمک گرفتن از رسانه­‌ها و افکار عمومی، تلاش کنند تا مردم فلسطین به بخشی از حقوق خود برسند­.

 

[۱]. «Peace of Westphalia» وستفالی نخستین پیمان صلح چند جانبه پس از رنسانس در اروپا است. این پیمان بعدها منجر به معاهدات بزرگ مشابهی بین کشورها شد که سرانجام به قانون بین‌الملل منتهی شد. پیمان وستفالیا، الگو و پایه جامعة ملل و سپس سازمان ملل متحد گردید. در این پیمان حقوق برابر و یکسان کشورها به عنوان واحدهای سیاسی مستقل برای نخستین بار مطرح و مورد پذیرش قرار گرفت. مطابق این پیمان کشورهای مستقل حق تعیین سرنوشت خود را دارند، برابر هستند و حق دخالت در امور هم را ندارند.

[۲]. بحارالانوار ‏۲۷۲/۲، كتاب العلم، باب ۳۳، حديث ۷٫

 

تهیه و تنظیم: مجید رحیمی