تروریسم صهیونیستی ماهیت، تاریخ و واقعیت - خیبر

تروریسم صهیونیستی ماهیت، تاریخ و واقعیت

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۹:۳۷
تروریسم صهیونیستی

توافقنامه (اعلام اصول) معروف به توافقنامه اسلو که در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ در واشنگتن بین اسرائیل و سازمان آزادی بخش فلسطین امضا شد، فاقد بندی بود که به تعهد صریح و اساسی اسرائیل به کنار گذاشتن خشونت علیه فلسطینیان اشاره کند.

به گزارش سرویس فلسطین و مقاومت پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، کتاب تروریسم صهیونیستی، ماهیت، تاریخ و واقعیت‌ها، اثر احسان ادیب مرتضی است که به ترجمه محمدرضا بلوردی درآمده است. متن اصلی کتاب به زبان عربی است که عنوانش الارهاب الصهیونی؛ جوهرا و تاریخا و تجلیات نام گرفته. ترجمه‌ محمدرضا بلوردی به دقت نظر خانم طاهره زارع زواردهی به ویراستاری رسید. اثر حاضر توسط مرکز نشر موسسه مطالعات اندیشه سازان نور به انتشار رسیده است.

نگارنده ابتدا به ساکن مقدمه تاریخی با عنوان خشونت در نگرش تروریستی صهیونیسم نسبت به واقعیت و تاریخ می‌آورد. وی با اظهار اینکه خشونت یهودی قبل از هر چیز یک خشونت ادراکی است، بیان می‌دارد که یهودیان به شدت در مقابل این واقعیت -وجود ملت‌های عربی در تاریخ سرزمین فلسطین- ایستادگی می‌کنند و سعی دارند این واقعیت را از صحنه ذهن خود پاک کنند.

وی خشونت صهیونیستی را دارای سه ریشه می‌داند که ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. به صورت خلاصه به آنها اشاره می‌کنیم:

۱- از آنجا که صهیونیسم به دنبال استقرار در سرزمینی بدون ملت است، این امر خشونت نظری و عملی بیشتری را می‌طلبد.

۲- صهیونیسم ایدئولوژی خود را دارای قداستی می‌داند که مانع از ورود دیگران می‌شود، در نتیجه پایمال کردن حقوق آنها را جایز می‌شمارد.

۳- صهیونیسم با جداسازی کامل یهودیان و نیز با دوگانگی در معیارها که هرگونه خشونتی نسبت به طرف مقابل را مقبول جلوه می‌دهد، به عنوان میراث‌دار این گروه مطرح شد. پس از مقدمه؛ مولف در ظرف یازده بخش مطالب اصلی کتاب را ارائه داده و با یک نتیجه به پایان می‌رساند.

 

تروریسم صهیونیستی

 

بخش اول خشونت در تفکر صهیونیسم

بحث با بررسی خشونت به عنوان پدیده‌ای تاریخی در سرگذشت یهود آغاز شده و با گذاری بر آراء تعدادی از مورخین و صفحات عهد قدیم ثابت می‌کند که پدیده خشونت در یهود سابقه‌ای بیش از هزار ساله دارد. در فصول بعدی این کتاب نظر افرادی مثل هرتصل، ژابوتینسکی، حییم وایزمِن (رهبر صهیونیست‌های میانه‌رو)، مناخیم بگین (شاگرد وفادار ژابوتینسکی)، هانز کوهن، در مورد مقوله خشونتِ صهیونیسم، نقل می‌شود.

بخش دوم: خشونت در ماهیت و اقدامات صهیونیسم

در این بخش ابتدائا به زمینه‌ توراتی خشونت و صهیونیسم اشاره شده است. نویسنده از قول جرجی زیدان این طور می‌نویسد: «صهیونیسم موجودیت، حرکت، پویایی و قدرت خود را از یک منبع احساسی عمیق و دائمی دریافت می‌کند که از زمان، مکان و گذشته‌ای که بر ملت یهودی سپری شده، مستقل است. این منبع وعده الهی و امید به بازگشت است.

در ادامه به رابطه صهیونیسم و استعمار می‌پردازد و معتقد است یهودیان از جریان سامی ستیزان –همچون هیتلر- حمایت کردند تا بدین وسیله بتوانند افکار عمومی از جمله خود یهودیان را تحریک کرده و به تصرف سرزمینی خودشان برسند.

در انتها، به یک وضعیت روانی بین اسرائیلی‌ها توجه می‌شود، به گونه‌ای که همیشه به افراد اسرائیلی القا می‌شود چنانچه نتوانند جامعه و ایدئولوژی خود را یکی کنند، تمام ظلم‌هایی که قبلا بر سر آنها آمده دوباره تکرار خواهد شد.

بخش سوم: آژانس یهود و نقش تروریستی آن

این آژانس در سال ۱۹۲۹ تاسیس شد و در جهت بسیج یهودیان سراسر جهان و مهاجرت آنها به فلسطین اشغالی قدم برمی‌داشت. این نهاد برخلاف صهیونیست‌های میانه‌رو که به دنبال ترسیم چهره‌ای بی خشونت از این آژانس بودند، اقدام به تاسیس (سپاه یهودی) و بعدها (ارتش گاهاندی) کرد.

بخش چهارم: ریشه‌های خشونت بین یهودیت و صهیونیسم

به منظور ریشه‌یابی خشونت در قوم یهود، ابتدا مختصری از تاریخچه یهود نقل می‌شود. یهودیان پس از وعده مورد ادعای خودشان که از جانب خدا به آنها داده شد، یعنی قوم برگزیده (نژاد برتر)، بر آن شدند تا اصول عقیدتی خود را به واقعیت تبدیل کنند و در مسیر از هیچ خشونتی صرف نظر نکردند، زیرا به زعم خودشان تنها در صورتی می‌توانستند ایدئولوژی یهودی را پیاده کنند که قدرت در دست شان باشد؛ خشونت، راهی بود که آنها برای رسیدن به قدرت انتخاب کردند.

در ادامه هشت عامل به عنوان ریشه‌های خشونت در صهیونیسم ذکر خواهد شد که عبارتند از:

  • نژادپرستی قوم یهود.
  • توهم اینکه دیگران در کمین اند تا آنها را از بین ببرند و به بیانی دیگر خشونت ساختگی.
  • ایدئولوژی خود یهود و صهیونیسم.
  • تربیت نسلی از کودکان اسرائیلی که درونشان پر است از تعصب قومی
  • ادبیات سیاسی- جنگی یهودیان
  • اعتقاد صهیونیسم مبنی بر اینکه راه قطعی رسیدن به آرمان‌هایش در گرو خشونت است.
  • گرایش‌های منفعت طلبانه
  • تربیت کیبوستی که تجاوزگری، درون گرایی، نفرت از غریبه ها، سرد بودن و … از ویژگی‌های این تربیت است.

 

صهیونیسم

 

بخش پنجم: تروریسم صهیونیستی؛ از اندیشه تا عمل

سرفصل‌های دیگر این بخش که حول محوریت آنها بحث می‌شود عبارتند از:

  • تروریسم نژادپرستانه صهیونیستی و پیامدهای آن
  • نمونه‌هایی از تروریسم صهیونیستی یهودی.
  • تروریسم از طریق تحمیل یهودی سازی.
  • برنامه‌ریزی در خشونت صهیونیستی و سازوکارهای شکنجه

بخش ششم: تروریسم در طرح‌های شهرک‌سازی و ترانسفر

فصل اول این بخش به ریشه‌های تاریخی پروژه ترانسفر پرداخته است. در ذیل این عنوان تفاوت دو مفهوم «استعمار شهرک نشینی» و «استعمار شهرک نشینی جایگزین» بیان می‌شود. نگارنده شهرک نشینی صهیونیستی در فلسطین را بر سه پایه اصلی می‌داند: الف) سرزمین غضب شده. ب) مجتمع‌های مسکونی آماده به جنگ. ج) شهرک نشینانی که در آن انتظار دشمن را می‌کشند.

در قالب فصلی مجزا از جا به جایی تا جایگزینی یهودیان به جای فلسطینی‌ها سخن می‌راند که مبتنی بر ترانسفر و سرکوب کامل فلسطینیان است و پس از آن به جایگاه ترانسفر در اندیشه دینی یهود توجه می‌شود. در فصل بعدی همان‌طور که از نامش پیداست، نویسنده مقوله‌ ترانسفر را خشونتی ماهیتی علیه یهود معرفی می‌کند.

بخش هفتم: تروریسم در شهرک سازی؛ سیاستی دولتی

در این باب نگارنده به مراحل تاریخی ساخت شهرک‌های استعماری که توسط دولت‌های متعدد رژیم غاصب ساخته شده، نظر می‌کند و عقیده شخصی‌اش را در این زمینه بیان کرده است. وی شیوه‌های خشونت و تجاوزگری اسرائیل را مورد بررسی قرار می‌دهد. با مطالعه‌ این بحث، خواننده تصور اینکه تجاوز رژیم صهیونیستی محدود به بُعد نظامی است را از ذهن خود خارج می‌کند.

فشار و خشونت سیاسی، فشار رسانه‌ای، محاصره اقتصادی از دیگر ابعاد این تهاجم است. در خاتمه بخش هفتم، سیاست ترور رژیم صهیونیستی علیه انتفاضه الاقصی مورد کنکاش قرار می‌گیرد.

ادیب مرتضی سه هدف اصلی را برای این سیاست یادآورد می‌شود:

  • ترور کسانی که بر ضد اهداف اسرائیل نقش دارند؛ از این جهت ترور بهتر است چون در جریان مبادلات اسرا، مجبور به مبادله آنان نمی‌شوند.
  • بازدارندگی سایر عناصر مقاومت فلسطین که اقدامی علیه آنها صورت نگرفته است.
  • کاستن از نیروی انسانی فلسطین

برای اجرای راهبرد ترور ۹ واحد اسرائیلی مشغول به فعالیت‌اند که در کتاب حاضر نام آنها آورده می‌شود.

بخش هشتم: خشونت برخواسته از دو عقده خود برتربینی و حقارت

مولف کتاب پس از بررسی سرشت روانی یهودیان که گویای دو صفت مذکور است، دو باب دیگر را می‌گشاید: یکی با عنوان خشونت در ساختار سیاسی و جامعه اسرائیلی؛ دیگری با عنوان خشونت اسرائیلی، طرحی سازماندهی شده برای کوچاندن فلسطینی‌ها.

درباره مبحث اول (سرشت روانی یهودیان) متون عهد عتیق هم حکایت از چنین حالت روانی یعنی احساس حقارت یهودیان می‌کند.

بخش نهم: فلسطه خشونت و کوچاندن فلسطینیان

گردآورنده‌ اثر حاضر در اینجا هم همچون باب‌های دیگر ابتدا پیشینه تاریخی مسئله را بیان می‌کنند. از جایی که قوم یهود از قدیم الایام در آرزوی تشکیل دولتی مستقل در سرزمینی مختص به خود بودند، می‌توان فهمید حذف اعراب از سرزمین فلسطین، برای آنها امری ضروری تلقی می‌شود.

در امتداد بحث چند نمونه از کشتارهای صهیونیستی یادآوری می‌گردند: وقایعی مثل کشتار کارخانه ابوزعبل، کشتار بحرالبقر، کشتار صیدا، کشتار صبرا و شتیلا، کشتار اردوگاه عین الحلوه، کشتار سحمر، کشتار حمامات الشط.

بخش دهم: توافقنامه اسلو و عکس العمل های خشونت صهیونیستی

در ابتدای فصل نسبت به توافقنامه اسلو اشاره می‌کند: «توافقنامه (اعلام اصول) معروف به توافقنامه اسلو که در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ در واشنگتن بین اسرائیل و سازمان آزادی بخش فلسطین امضا شد، فاقد بندی بود که به تعهد صریح و اساسی اسرائیل به کنار گذاشتن خشونت علیه فلسطینیان اشاره کند.

علی رغم وجود چنین توافقنامه‌هایی نویسنده معتقد است تا زمانی که ساختار نژادپرستانه رژیم صهیونیستی از بین نرود کماکان شاهد خشونتیم.

در بخش یازدهم با تیتر خشونت اسرائیلی و تروریسم دولتی شاهد طرح مسائلی هستیم که عبارتند از:

  • خشونت دانش آموزان و جوانان یهودی
  • جرایم اسرائیل و نقض قانون بین المللی انسانی
  • شکل‌های اقدامات مجرمانه اسرائیل
  • جرایم نیروهای اشغالگر صهیونیسم بر ضد کودکان فلسطینی
  • اشغالگران و نقض حقوق درمانی و آموزشی غیر نظامیان
  • تجلی تروریسم در تخریب منازل و تاسیسات اقتصادی و زیست محیطی
  • تروریسم در اندیشه و بیان
  • تجلی تروریسم در شهرک‌ها و جنایات شهرک‌نشینان
  • تجلی تروریسم در استفاده از زور و نقض معیارهای بین المللی
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=3138

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *