واکاوی رسانه غرب - خیبر

کتاب سینما جلد سوم:

واکاوی رسانه غرب

۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ۲۳:۰۳

رسانه‌ها در دنیای کنونی در تمام کنش‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی دینی نقش دارند. پیرامون چیستی و خصوصیات رسانه‌های مدرن بحث‌های زیادی صورت پذیرفته است. بسیاری از فیلم‌ها حوزه‌های رفتاری، انسان‌ را نشانه گرفته‌اند و به صورت ناخودآگاه در شکل‌گیری رفتار‌ها و کنش‌های انسانی نقش دارند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، سومین جلد از دوره چهارجلدی کتاب سینما با موضوع دین و سینما آموزه‌های اخلاقی و ارزشی با قلم جواد امین خندقی و به دست انتشارات ولاء منتظره در سال ۱۳۹۱ به عرصه چاپ رسیده است.

در این کتاب با تحلیل بیش از سیصد فیلم و با توجه به مباحث اخلاقی و فلسفه اخلاق و در دسته بندی‌هایی همچون؛ سینمای دینی، سینمای فردی و اجتماعی، تعامل انسان با دیگران، جریان‌ها و فرقه‌ها، گریشات و به همراه تحلیل فیلم‌هایی مانند؛ ۲۰۱۲، ابرذهن، اختاپوس، آخرین‌سامورایی، ارباب‌حلقه‌ها، بازگشت‌مومیایی، پسران‌بد، دبیرستان امریکایی، دزدان دریایی‌کارائیب، رابین‌هود، زره‌پوش، سریع ‌و‌خشن و مجموعه هری‌پاتر پرداخته است.

ارباب حلقه‌ها، ۲۰۱۲ و مجموعه هری پاتر از جمله فیلم‌هایی است که در حوزه یهود و صهیونیسم حرف برای گفتن دارند. نگاه اخلاقی به ابعاد سینمای کابالیستی خود مقوله‌ای است که در حوزه سبک زندگی مورد بحث قرار می‌گیرد.

سینمای دینی

رسانه‌ها در دنیای کنونی در تمام کنش‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی دینی نقش دارند. پیرامون چیستی و خصوصیات رسانه‌های مدرن بحث‌های زیادی صورت پذیرفته است. آنچه برای نوشتار حاضر به عنوان پیش درآمد نیاز است، اهمیت و بررسی خصوصیات رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های تصویری می‌باشد. همچنین اینکه دلیل اهمیت سینما در میان رسانه‌های تصویری چیست و چه روشی برای تحلیل با نگرش محتوایی مناسب است که در حد نیاز در نوشتار دیگر به بحث‌های یاد شده پرداختیم.

بسیاری از فیلم‌ها حوزه‌های رفتاری، انسان‌ را نشانه گرفته‌اند و به صورت ناخودآگاه در شکل‌گیری رفتار‌ها و کنش‌های انسانی نقش دارند. بسیاری از ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها در قالب سینمایی دگرگون می‌شوند و باعث «تحول معانی» در ذهن مخاطبان می‌شود. ارزش‌های اخلاقی و رفتاری که مدت‌ها است در متون دینی و در کلام اندیشمندان حوزه دین بیان شده، در فیلم‌ها رنگ می‌بازد و باعث می‌شود که کنش‌های مخاطبان ضعیف فیلم دگرگون شود.

«سینمای دینی» از موضوعاتی است که در سال‌های پیش از انقلاب به بعد همواره مورد بحث و مناقشه در کشور بوده است. این سینما در حوزه بین‌الملل سابقه بیشتری دارد و در حوزه‌های نظری نیز کار‌های بیشتری صورت گرفته است. در مدتی که این موضوع در بحث جاری، محافل سینما قرار گرفته، ذهن بسیاری از اندیشمندان حوزه سینما و دین را به خود مشغول کرده است و نظریات فراوانی در این بابت مطرح شده است.

 

خیبر/رسانه/دروغ/سینما/زندگی/سبک/انحراف/یهود/سینما/کابالا/

 

رفتارها و ارزش‌های فردی

گروهی از آثار سینمایی و تلویزیونی، خواسته و یا ناخواسته سبک زندگی خواصی را نشان می‌دهند. گرایش یا گریز مخاطب به این سبک علاوه بر سطح تکنیک و میزان انتقال مفاهیم به نگرش‌های مخاطب نیز ارتباط دارد؛ در پروسه‌ای پیچیده، مخاطب با شخصیت اصلی داستان، هم ذات پنداری کرده، سعی می‌کند رفتار خود را با شخصیت داستانی محک بزند.

اگر مخاطب قانع شود که شیوه داستانی برای زندگی از داشته او برتر است. نمونه‌هایی از تغییر زندگی در مخاطبان پس از تماشای فیلم می‌توان مشاهده کرد و اینکه چگونه افراد پس از حضور در این پروسه، تصمیمات جدیدی برای زندگی می‌گیرند که ممکن است آنی باشد یا مدت زمانی به طول بینجامد.

رفتارها و ارزش‌های اجتماعی

جامعه غربی در فیلم «چشمان کاملاً بسته» درگیر انحرافات جنسی است که در سطوح مختلف آن جریان دارد. جامعه‌ای که چشمانش را بر حقایقی انسانی پوشیده و تمام عفت عمومی را دریده است. فیلم، نگاهی به طبیعت انسان آری از آرایش دینی دارد، انسان‌هایی که مهم‌ترین دغدغه‌شان لذت جنسی است.

شخصیت اصلی که یک دکتر و همسرش هر دو به دنبال خیانت هستند. انسان‌های سطوح معمولی جامعه، مثل دختر مغازدار و انسان‎‌های بلند‌پایه مثل سیاستمداران به این انحرافات دچار هستند. در این فیلم جامعه با انحرافاتی مواجه است و حال با روش‌های گوناگون و چه بسا این نه به صورت آنی، بلکه به طور تدریجی بر جوامع هدف تاثیر می‌گذارد و آن را در این منجلاب فرو می‌برد.

 

خیبر/رسانه/دروغ/سینما/زندگی/خدا/سبک/انحراف/یهود/سینما/کابالا/قرقه/ادیان/شیطان/

 

جریان‌ها و فرقه‌ها

«جنبش‌های نوپدید دینی» که به تغییر دیگر «عرفان های نوظهور معنویت‌گرا» نیز گفته می‌شود، هرکدام در ادبیات علوم اجتماعی، تعریف خاصی دارند. گروه‌هایی که پس از جنگ جهانی دوم به ویژه در دهه هفتاد و پس از آن در غرب و به ویژه امریکا ظهور یافته و آگاهانه و عامدانه یا به غفلت، متصدی برخی پرسش‌های غایی شده‌اند که ادیان بیشتر به آنها می‌پردازند: آیا خدایی وجود دارد؟ و سوال‌هایی بدین شکل. خصوصیت ویژه‌ای که در جنبش‌های معاصر وجود دارد و آنها را از ادیان جدا می‌کند، صفات مشترکی است که می‌توان برای آن نام برد:

  • نادیده گرفتن خدا با عنوان هدف غایی
  • قراردادن جاودانگی با هدف غایی
  • خردستیزی و منطق گریزی
  • شریعت ستیزی و فقه گریزی
  • ناسازگار پنداشتن بعد مادی و روحی وجود انسان
  • انکار معاد و طرح مسئله تناسخ
  • قطب محوری و استاد پرستی

شیطان پرستی

یک حرکت مکتبی، شبه مکتبی و یا فلسفی است که که هواداران آن شیطان را یک طرح و الگوی اصلی به وجود آمده قبل از عالم هستی می‌پندارند. شیطان پرستی در برخی شاخه‌های آن به معنای پرستش شیطان به عنوان قدرتی بسیار قوی‌تر و مؤثرتر از نیروهای خیر همچون خدا است.

در شیطان پرستی، غیر از استفاده از شیطان به عنوان قدرت تاریکی و قدرت مطلق، از نیروهای جنیان و روح‌های پلید و شیطانی  نیز برای پرستش و الهام استفاده می‌شود؛ در نهایت، شیطان پرستی را می‌توان با الهام از نیروی شر و پرستش قدرت پلیدی معنا کرد.

این فرقه به چند شکل یافت می‌شود:

  • شیطان پرستی فلسفی
  • شیطان پرستی دینی
  • شیطان پرستی گوتیک
  • شیطان پرستی آته ایستیک

خبرنگار: حیدر احمدی

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=9596

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *