در پس پرده فیلم بابا جون - خیبر

نقد فیلم باباجون:

در پس پرده فیلم بابا جون

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰۴:۵۲

سنگسار ثریا، هملند و فیلم‌هایی از این دست به ضد ایرانی بودن مشهور هستند، نوید نگهبان و امثال وی در این دست فیلم‌ها همواره حضور داشتند و وقتی در فیلم باباجون سخن از این افراد به گوش می‌رسد نشان از این دارد که نشانه‌گیری درباره ایران و باورهای ایرانی نیز وجود خواهد داشت.

فیلم «بابا جون» اثر کارگردان ایرانی‌الاصل اسرائیلی «یووال دلشاد»، برداشتی آزاد از تجربیات دوران کودکی خود به عنوان فرزند یک خانواده مهاجر ایرانی ساکن اسرائیل است؛ اما یدک کشیدن لقب «نخستین فیلم فارسی زبانِ سینمای اسرائیل» باعث شده بعضی از رسانه‌ها در ایران به ساخت این فیلم واکنش نشان دهند.
کارگردان فیلم درباره فیلمش مدعی شد: «من سیاست را به ماجرا راه نمی‌دهم! برای من این فیلم،‌ فیلمی‌ است در مورد ریشه‌‌های خانوادگی‌ام، فیلمی‌ است به زبان پدر و مادرم و پدربزرگ‌هایم. من این فرهنگ را خیلی بهتر از فرهنگ اسرائیلی‌ام می‌شناسم و به پیشینه‌ام افتخار می‌کنم، در نتیجه طبیعی‌ است که در مورد آن فیلم بسازم.»
اما این پرسش ایجاد می‌شود که هر سینماگری می‌داند که کارگردان درباره شخص اول فیلم خود چقدر اهمیت قائل است در حالی که نقش پدر فیلم را نوید نگهبان و نقش «داریوش»، عموی موتی را دیوید دیان (فریبرز داودیان) ایفا کرده‌اند. این دو بازیگر ایرانی ـ آمریکایی پیشتر در سریال Homeland و فیلم «سنگسار ثریا» نیز در کنار هم ظاهر شده‌ بودند. نگهبان برای شخصیت «ابونظیر» در این سریال پرطرفدار شناخته می‌شود.
سنگسار ثریا، هملند و فیلم‌هایی از این دست به ضد ایرانی بودن مشهور هستند، نوید نگهبان و امثال وی در این دست فیلم‌ها همواره حضور داشتند و وقتی در فیلم باباجون سخن از این افراد به گوش می‌رسد نشان از این دارد که نشانه‌گیری درباره ایران و باورهای ایرانی نیز وجود خواهد داشت.
فیلم‌های زیادی در این سال‌ها تولید شده است که تلاش دارد تا وجهه عمومی کشور ایران را تخریب نماید و با این کار مشروعیتی را برای سیاست‌های ضد ایرانی اسرائیل مهیا نماید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=1726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *