دین در سینمای شرق و غرب - خیبر

معرفی کتاب:

دین در سینمای شرق و غرب

۰۳ خرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۳۵

امروزه هالیوود از مهم‌ترین و فعال‌ترین کارگاه‌های فیلم‌سازی است که کاملا در خدمت یهودیت و مکاتب غربی کار می‌کند؛ منظور از تمدن مدرن، تمدنی است که پس از عصر رنسانس در غرب به وجود آمد. مسیحیت با آن تفکرات ضد علم و ضد یهودیت خود، باعث شد جهان رو به سمت تکنولوِژی رفت و تمام مسائل سیاسی، فکری و اقتصادی را در جهان تغییر داد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، مسئله سینما و بررسی آثاری که در راستای تفکر صهیونیسم و اسرائیل قدم بر می‌دارد، یکی از مطالب مورد اهمیتی است که در کشور ما کمتر به صورت اساسی پرداخته شده است. سینمای صهیونیسم اساسا به دنبال ایجاد استیلای فرهنگ نظم نوین جهانی بر دنیا است. متن بخش اول از معرفی کتاب دین در سینمای شرق و غرب است که خدمت مخاطبین محترم تقدیم می‌گردد.

دین در سینمای شرق و غرب با همکاری جمعی از نویسندگان در حوزه سینما و ادیان از جمله محمدحسین فرج نژاد، محمدسعید قشقایی، محمدجواد عرب سالاری و… نگارش شده است؛ این کتاب با موضوع نقد و بررسی سینما از حیث دینی در شرق و غرب عالم و ادیان شرقی و غربی در اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه و مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات به چاپ رسیده است.

مولفین، این کتاب را به بنچ بخش تقسیم کرده‌اند که هر بخش دارای فصل‌هایی است؛ آن پنج بخش عبارت است از: بخش اول کلیات و مفاهیم اصلی؛ بخش دوم: نگاهی به انواع روش‌شناسی نقد و تحلیل فیلم؛ بخش سوم: مکاتب غربی، مولفه‌های یهودی و مسیحی در سینما؛ بخش چهارم: بررسی تعامل آیین‌های شرقی و سینما؛ بخش پنجم: جمع بندی، نتیجه‌گیری و راهکارهای دستیابی به سینمای دینی.

بخش اول: کلیات و مفاهیم اساسی

دکتر فرج نژاد در مقدمه این چنین می‌نویسد: از ابتدا دین وجود داشته است؛ زیرا اولین انسان نبی بود و حامل دین الهی؛ دین هیچ‌وقت فراموش نمی‌شود و حتی در زمان سکولاریسم و لائیسم مردم گرایش خود را به سمت دین حفظ کرده‌اند. در دوره پسا مدرن این گرایش بیشتر شده است، زیرا تمام نقاط ضعف زندگی ماشینیسم برای مردم روشن شده و جای معنویت و حق همچنان خالی است؛ به همین دلیل اندیشمندان به سمت دین گرایش شدیدتری پیدا کرده‌اند.

عده‌ای در طول تاریخ از واژه دین یا به تعبیری برنامه خدا برای بشر سوء استفاده کردند؛ اما دین حق که مبتنی بر عقل، فطرت و وحی است، یک چیزی است مگر اینکه مطابق زمان بشر تغییر کند و بخواهد مشکلات جدیدی را رفع نماید.

سینماگران، هنر خود را مبتنی بر دین چه کم و چه زیاد شکل می‌دهند. این هنر (سینما) به دلیل دو قوت سمعی و بصری می‌تواند راه فرهنگی مردم را تعیین کند؛ در غرب به دلیل وجود سکولارسیم و سستی نهاد خانواده این کار راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. پس بسیاری از تحولات را می‌توان از دریچه سینما نگریست.

این کتاب هم تلاش دارد مولفه‌ها و نگره‌های دینی و شبه دینی آیین‌های شرقی و غربی را بررسی و تحلیل کند.

الف. ضرورت انجام این تحقیق

نویسنده ۱۰ مورد برای اهمیت این کار ذکر می‌کند: هر دین باید متناسب با تفکر خودش و متمایز از دیگر تفکرها مورد بررسی قرار کیرد؛ اهمیت این کار شامل: ۱٫ شناخت دقیق تصویر ۲٫ شناخت جریان فکری و دینی آن مکتب ۳٫ تقویت بصیرت رسانه‌ای مخاطبان و افراد و…

ب. هدف از نگارش کتاب

۱- با شناخت تصاویر از ادیان مهم در سینما، به تئوری جدی برای سینمای اسلامی برسیم.

۲- تلاش برای رسیدن به دید جامع نسبت به سینما است؛ علاوه بر فرم زیبایی شناسی به تئوری و محتوای فیلم توجه می‌شود.

۳- هر فیلم یک اندیشه به همراه دارد؛ ما در هر فصل با بررسی تاریخی و اندیشه‌ای آن مکتب، سواد رسانه مخاطبین را اضامه می‌کنیم.

تفاوت سینمای دینی و قدسی در نگاه مسیحیت و یهود با اسلام

در اینجا مولف بعد از تعریف بحث دینی و قدسی این چنین می‌نویسد: از نظر اسلام و قرآن، مباحثی همچون تثلیث، صلیب مسیح، اساطیر و… نه دینی است نه قدسی؛ اما اگر از نگاه آنان حساب کنیم، درست است اما از لحاظ عقلی و تاریخی به مشکل بر می‌خورد.

بخش دوم:

نویسندگان در بخش دوم، پس از اظهار ضرورت‌های نقد فیلم، نوآوری در نقد و تحلیل می‌کند و سپس به معناشناسی و ارزیابی آثار سینمایی می‌پردازد؛ از مهم‌ترین تحلیل‌هایشان این است که: در هر اثر هنری به خصوص سینما هر چند ساده، یک ایدئولوزی نهفته است و کمتر کسی است که این را قبول نداشته باشد؛ علاوه بر خود اثر، اسپنسر هم پیرو و ناشر آن ایدئولوژِی است؛ کمتر سرمایه‌داری ست که الان در امریکا، دست در سینما نداشته باشد. البته مصطفی عقاد «کارگردان محمد رسول الله» می‌گوید: تمام هالیوود زیر نظر صهیونیست‌ها است.

بخش سوم: مکاتب غربی، مولفه‌های یهودی و مسیحی در سینما

این بخش که می‌توان گفت مهم‌ترین بخش است، به سرپرستی محمدحسین فرج نژاد و با قلم همکاران دیگر نوشته شده است. در این بخش پس از بررسی مولفه‌‌های یهودیت و مسیحیت، به تبیین نقش آنها در سینما می‌پردازد. سرپرست این بخش این طور قلم می‌زند: امروزه هالیوود از مهم‌ترین و فعال‌ترین کارگاه‌های فیلم‌سازی است که کاملا در خدمت یهودیت و مکاتب غربی کار می‌کند؛ ما در این بخش سعی بر این داریم که به اجمال و به صورت خلاصه، تمدن امروز غرب، عوامل پیشرفت مسیحیت و یهودیت در عصر معاصر بررسی و مورد تحلیل قرار دهیم.

منظور از تمدن مدرن، تمدنی است که پس از عصر رنسانس در غرب به وجود آمد. مسیحیت با آن تفکرات ضد علم و ضد یهودیت خود، باعث شد جهان رو به سمت تکنولوِژی رفت و تمام مسائل سیاسی، فکری و اقتصادی را در جهان تغییر داد.

در ادامه مولف، مهم‌ترین شاخص‌ها و مولفه‌های فرهنگ و تمدن غربی را بیان کرده و به اختصار توضیح داده است؛ از جمله مولفه‌ها این است که:

  • قرار دادن انسان به جای خدا (اومانیسم)
  • جدایی دین از سیاست (سکولاریسم)
  • کنار نهادن خدا (دئیسم/ خدای بازنشسته)
  • سرمایه‌داری فردی و حزبی (فئودالیسم، کاپیتالیسم)

…..

پایان بخش اول

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=3671

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *