معرفی کتاب اختراع قوم یهود - خیبر

معرفی کتاب اختراع قوم یهود

۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ۱۷:۱۵

پایگاه صهیون پژوهی خیبر؛ کتاب «اختراع قوم یهود» که روایتی از تاریخ یهود و اسرائیل است، با قلم «شلومو زند» و با ترجمه احد علیقلیان توسط فرهنگ نشر نو وارد بازار نشر شده است. شلومو زند (שלמה זנד) زاده ۱۰ سپتامبر ۱۹۴۶ در اتریش، استاد بازنشسته دانشگاه تل‌آویو است. وی بیشتر به خاطر انتشار کتاب […]

پایگاه صهیون پژوهی خیبر؛ کتاب «اختراع قوم یهود» که روایتی از تاریخ یهود و اسرائیل است، با قلم «شلومو زند» و با ترجمه احد علیقلیان توسط فرهنگ نشر نو وارد بازار نشر شده است. شلومو زند (שלמה זנד) زاده ۱۰ سپتامبر ۱۹۴۶ در اتریش، استاد بازنشسته دانشگاه تل‌آویو است. وی بیشتر به خاطر انتشار کتاب پرفروش اختراع قوم یهود شناخته می‌شود. وی هم‌اکنون در محله معتبر رامات آویو در تل آویو زندگی می‌کند.

 شناسنامه کتاب

اختراع قوم یهود

مولف : شلومو زند

مترجم : احد علیقلیان

ناشر کتاب : فرهنگ نشر نو

سال نشر : ۱۳۹۷

تعداد صفحات : ۵۳۲

 درباره کتاب

مولف، مورخ اسرائیلی، با کشیدن خط بطلان بر افسانه تبعید اجباری یهودیان در قرن اول به دست رومیان چنین استدلال می‌کند که بیشتر یهودیان امروز فرزندان نوکیشان هستند که زادگاهشان در سراسر خاورمیانه و اروپای شرقی پراکنده بود. شلومو زند در این اثر سنت شکن که نوزده هفته در فهرست کتابهای پرفروش اسرائیل بود و برنده جایزه رشک انگیز «امروز» در فرانسه شد شالوده‌های فکری را برای ساخت تصویری تازه از آینده اسرائیل فراهم می‌کند. چاپ فرانسوی آن سه بار چاپ شد. این کتاب در فرانسه جایزه  Prix Aujourd’hui  را نصیب خود کرد. جایزه‌ای که از سوی روزنامه نگاران به کارهای تاریخی یا سیاسی غیرداستانی اعطا می‌شود.

مطالب کتاب در یک مقدمه و ۵ فصل بیان شده است:

مقدمه: بار سنگین خاطره

  1. ملت سازی: حاکمیت و برابری
  2. تاریخ – افسانه: در آغاز خداوند قوم را آفرید
  3. اختراع تبعید: دعوت به دین و تغییر دین
  4. اقالیم سکوت: در جستجوی زمان گمشده (یهودی)
  5. تمایز: سیاست هویت در اسرائیل

افشای دروغ‌های تاریخی

شلومو زند می‌گوید متاسفانه معدودی از همکارانم (معلمان تاریخ در اسرائیل) وظیفه خود می‌دانند که رسالت آموزشی خطرناک افشای دروغ‌های مربوط به گذشته را به عهده بگیرند. من با نوشتن این کتاب نمی‌توانستم به‌ زندگی در اسرائیل ادامه دهم. او همچنین می‌گوید تفاوت میان آنچه پژوهش‌اش درباره تاریخ قوم یهود القا می‌کرد، با درک معمول از تاریخ؛ هم در اسرائیل هم در دنیای بزرگ‌تر، او و خوانندگان کتابش را به یک اندازه متحیر کرد.

افسانه تبعید اجباری یهودیان

این کتاب، اثری درباره تاریخ است که با چند داستان شخصی آغاز می‌شود. نویسنده در سطور این کتاب با کشیدن خط بطلان بر افسانه تبعید اجباری یهودیان به دست رومیان (در قرن اول میلادی) به این نتیجه‌گیری رسیده که بیشتر یهودیان امروز، فرزندان نوکیشانی هستند که زادگاهشان سراسر خاورمیانه و اروپای شرقی بوده است. این کتاب به تعبیر نقدی که هفته‌نامه آبزِرور منتشر کرد، باعث زلزله بی‌سروصدایی شد که ایمان تاریخی به پیوند یهودیت و اسرائیل را می‌لرزاند.

نگارنده استدلال می‌کند که بیشتر یهودیان معاصر از سرزمین باستانی اسرائیل نشات نمی‌گیرند و آن‌ها هرگز به عنوان یک «ملت-قوم» با یک ریشه مشترک وجود نداشته‌اند. بسیاری از جمعیت یهودی امروز جهان نوادگان گروههای اروپایی، روسی و آفریقایی هستند.

تغییر مذهب یهودیان

بنا به گفته زند، یهودیان اصلی ساکن اسرائیل، برخلاف باور رایج، پس از قیام بر کخبا Bar Kokhba revolt  تبعید نشده بودند. زند استدلال می‌کند که بیشتر یهودیان توسط رومیان تبعید نشده بودند، و اجازه یافته بودند در کشور بمانند. یهودیان بسیاری پس از فتح اعراب به اسلام تغییر مذهب دادند، و در میان فاتحان همسانسازی شدند. او نتیجه می‌گیرد که اجداد اعراب فلسطینی یهودی بوده‌اند.

زند اظهار می‌کند که داستان تبعید افسانه‌ای بوده که توسط مسیحیان اولیه برای جذب یهودیان به آیین جدید ترویج داده شده. آن‌ها این اتفاق را مانند یک مجازات الهی اعمال شده بر یهودیان به دلیل رد انجیل مسیحی تصویر می‌کردند. زند می‌نویسد که «مسیحیان می‌خواستند نسلهای بعدی یهودیان باور کنند که اجدادشان در نتیجه مجازاتی از سوی خدا تبعید شده‌است».

انتقاد به دانشکده تاریخ اسرائیل

او با انتقاد از فضای تاریخ رسمی و دانشگاهی اسرائیل معتقد است «قوم یهود»، «سرزمین اجدادی»، «تبعید»، «پراکندگی»، «مهاجرت به اسرائیل»، «ارض اسرائیل» و «سرزمین توبه» واژگان اصلی در هرگونه بازسازی گذشته ملی در اسرائیل هستند و امتناع از کاربرد آنها ابداع به شمار می‌‌رود. نویسنده اذعان دارد که به ندرت به یافته‌‏های جدید دست یافته است، بیشتر مطالب را کم‏وبیش تاریخ‏ نگاران صهیونیست و اسرائیلی پیشتر کشف کرده بودند تنها تفاوت در عدم توجه به برخی عناصر یا سرپوش گذاشتن بر آنها است.

در رویکرد رسمی، عدم انطباق و همخوانی برخی عناصر «فراموش شده» با نیازهای ایدئولوژیک، هویتِ ملیِ در حال تکوینِ آنها را به محاق سرکوب و فراموشی برده است. او بر آن است سیستم آموزشی و رسمی، به تحکیم خاطرات فرهنگی برساخته دست برده و با ارائه تنها روایت مسلط و مجاز روایت‌های موازی را انکار کند.

شلومو بر آنست که اعضای جامعه و مورخان نیز در فرآیند برهم انباشته کردن لایه‏‌های حافظۀ جمعی فعال هستند. هر فرد از افراد جامعه و هر مورخ روایت‌های چندگانه شکل‏ دهندۀ مبارزات ایدئولوژیک گذشته را جذب می‌کند. در فضای پژوهشی و با پرسیدن پرسش‏‌های دشوار است که می‌‏تواند به حقیقت برساخته فرهنگی انباشته در ذهن خویش و جامعه که اندیشه‌ها ناگزیر از صافی آن عبور می‌‌‏کنند، واقف شود. «از این رو مورخ محصول روانی و فرهنگی تجربیات شخصی و نیز خاطرات تلقین ‏شده است.»

 

سعید ابوالقاضی

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=19702

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *