معرفی کتاب روان‌شناسی سیاسی اسرائیل - خیبر

معرفی کتاب روان‌شناسی سیاسی اسرائیل

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ۱۱:۴۰

در بخشی از این کتاب با عنوان «صهیونیسم و جنگ روانی» می‌خوانیم: «این جنگ عموما براساس شایعات صورت می‌گیرد و زشت‌ترین نوع آن، جنگی است که صهیونیسم بر ضد یهودیان عرب‌تبار به راه انداخته است و برای این کار، از تعصبات دینی آنان و انزجاری که از ریشه‌های عربی خود دارند، بهره می‌گیرد.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، کتاب «روان‌شناسی سیاسی اسرائیل» تحلیلی از اقدامات یهودیان اسرائیل با عینک روان‌شناسانه است که با قلم محمد احمد نابلسی و با ترجمه حجت رسولی چاپ شده است. این کتاب ترجمه کتاب عربی «النفس المغلوله سیکو لوجیه السیاسیه الاسرائیلیه» است که به شناخت ابعاد ذهنی، فکری و روانی یهودیانی که در اسرائیل زندگی می‌کنند پرداخته و از بهترین آثار نابلسی به شمار می‌رود.

 

 شناسنامه کتاب

روان‌شناسی سیاسی اسرائیل

مولف: محمداحمد نابلسی

مترجم: حجت رسولی

ناشر کتاب: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

سال نشر: ۱۳۸۷

تعداد صفحات: ۲۶۴

 

فهرست کتاب:

۱٫       روان‌شناسی شخصیت یهود

۲٫       روان‌شناسی فریب یهود

۳٫       روان‌شناسی حیله گری

۴٫       بررسی روان‌شناختی شخصیت خون‌ریز

۵٫       صهیونیست و جنگ روانی

۶٫       عقده ویتنامی اسرائیل

۷٫       قدس، نفت و آینده

۸٫       نیرنگ تدوین مشرک تاریخ

۹٫       یهودی آزاری و نشانه‌های واهی

۱۰٫   پایان اسرائیل و ادامه بازی ملتها

۱۱٫   آنچه ما بدان دل بسته‌ایم

۱۲٫    نتیجه

 

درباره نویسنده:

دکتر محمداحمد نابلسی در تاریخ ۱۵ نوامبر سال ۱۹۵۴ در طرابلس لبنان متولد شد. سال ۱۹۷۴ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت تا تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته پزشکی و روانپزشکی و همچنین روان‌شناسی آغاز نماید. اما به خاطر شروع جنگ لبنان از فرانسه به رومانی رفت و در ۱۹۸۴ تحصیل خود را در رشته پزشکی به اتمام رساند. سپس برای تحصیل در رشته روانپزشکی به مجارستان رفت و سال ۱۹۸۸ دکترای تخصصی این رشته را دریافت کرد. او در فلسفه نیز به تحقیق و مطالعه پرداخت و در سال ۱۹۹۲ دکترای فلسفه را دریافت کرد. در طول مدت تحصیل خود آموزش‌ها و فعالیت‌های مختلفی داشت و دائما به تحقیق و پژوهش پرداخت. پس از تحصیلات فعالیت‌های خود را در کشورهای عربی و به ویژه لبنان انجام داد. فعالیت علمی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، عضویت در مراکز علمی و تحقیقاتی متعدد جهانی و منطقه‌ای، تاسیس برخی از مراکز تحقیقاتی و مجلات علمی یا مشارکت در پایه‌گذاری این مراکز جنبه دیگری از زندگی علمی نابلسی به شمار می‌آید. او یک روانپزشک عرب بوده که در زمینه روان‌شناسی متخصص برجسته‌ای است. آثار و تالیفات بسیاری در پزشکی و روان‌پزشکی و همچنین روان‌شناسی در قالب کتاب و مقاله ارائه کرده است و مدیریت چند مرکز پژوهشی و مطالعاتی و مجلات علمی و فرهنگی و همچنین انجمن‌های مختلف علمی و صنفی را در سابقه خود دارد.

 

درباره کتاب:

وی در کتاب خویش تلاش می‌کند هویت و شخصیت اسراییلی و رویکرد و عملکرد اسراییل را از دیدگاه روان‌شناسی تحلیل کند؛ بدین منظور می‌کوشد با بررسی و تحلیل شخصیت یهود، فرهنگ و آداب و عقاید یهودیان و عملکرد این گروه در طول قرون متمادی به خصوص در عصر حاضر و تاثیر آن در شکل‌گیری شخصیت صهیونیست‌ها را بیان کند.

او معتقد است بیشتر نابهنجاری‌های رفتاری یهودیان به شخصیت و عقاید آنها برمی‌گردد. مانند این عقیده که خود را ملت برگزیده خداوند می‌دانند و برای رسیدن به اهداف مادی خود از هیچ اقدامی حتی اقدام به کشتار ملت‌ها و غارت دیگر سرزمین‌ها فروگذاری نمی‌کنند. عملکرد رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین و لبنان شاهد آشکاری بر اثبات این مدعاست.

دکتر نابلسی، تحلیل‌های خود را بر مبنای اصول روان‌شناسی و مردم‌شناسی و با استفاده از نظریه‌هایی در این زمینه انجام داده است. وی در بخش‌های مختلف کتاب به روان‌شناسی خون‌ریزی، فریب و نیرنگ‌های اسراییل، می‌پردازد و تاثیر این رژیم را بر منطقه، آیندۀ نفت و قدس بررسی می‌کند. این کتاب در برگیرنده اطلاعات کاملی پیرامون منشا یهود، ویژگی شخصیتی، عقاید و فرهنگ گروه‌های یهودی و اهداف و مقاصد این گروه است.

نابلسی در این کتاب، به بررسی روان‌شناختی حیله‌گری برای مثال مذاکره ‌کنندگان اسرائیلی و شخصیت خون‌ریز، به عنوان مثال آریل شارون، می‌پردازد و ضمن بررسی پیشینه تروریستی صهیونیسم و نشانه‌های واهی یهودآزاری می‌پردازد. او از تحقیقات روان‌شناسان عرب نیز استفاده کرده و از قدری حفنی، روان‌شناس مصری و رشاد عبدالله الشافی و مصطفی زیور نیز بهره می‌جوید.

او در بخشی از کتاب نتیجه گرفته است که جامعه اسرائیل با توجه به اینکه از گروه‌ها و فرهنگ‌های گوناگون ناشی از کوچاندن یهودیان از اطراف جهان ترکیب شده دارای هویت مشخصی نیست. او از این جامعه به عنوان «اتحادیه محله‌های یهودی نشین» تعبیر می‌کند و از این‌رو مطالعه شخصیت اسرائیلی را از نظر روش‌شناختی غیر ممکن می‌داند و به ناچار به مطالعه شخصیت یهودی می‌پردازد. نابلسی در تحلیل شخصیت یهودی وجه مشترک یهودیان را از نظر اعتقادی در نظر می‌گیرد که در اینجا نیز به علت طیف‌های متفاوت اعتقادی که از یهودیان به شدت افراطی تا لائیک در تناوب است، ناچار به حداقل وجه مشترک آنها که گاهی بسیار ناچیز است بسنده می‌کند؛ مانند اعتقاد به برتری یهود یا همنوایی با تجاوزگر. او تاریخچه مطالعه شخصیت یهودیان در غرب را با تحقیقات فروید در کتاب توتم و تابو و موسی و میکل آنژ پی می‌گیرد و توضیح می‌دهد که مطالعه شخصیت یهودی در قرن اخیر نخستین بار توسط فروید انجام پذیرفت.

در بخشی از این کتاب با عنوان «صهیونیسم و جنگ روانی» می‌خوانیم: «این جنگ عموما براساس شایعات صورت می‌گیرد و زشت‌ترین نوع آن، جنگی است که صهیونیسم بر ضد یهودیان عرب‌تبار به راه انداخته است و برای این کار، از تعصبات دینی آنان و انزجاری که از ریشه‌های عربی خود دارند، بهره می‌گیرد.

همچنین یهودیان ثروت اندوزی را نیز بدون توجه به شیوه‌ها و مسائل اخلاقی که دنبال می‌کنند را بررسی کرده و مشوق آنان در این کار را اسطوره دینی می‌داند که می‌گوید همه ثروت‌های روی زمین از آن یهودیان است، در نتیجه محرک اصلی جاه‌طلبی‌های یهودیان عوامل و انگیزه‌های روانی است.

 

سعید ابوالقاضی

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=20526

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *