هند و هلند مقصد استعماری صهیونیسم جهانی - خیبر

هند و هلند مقصد استعماری صهیونیسم جهانی

۰۶ اسفند ۱۳۹۷ ۰۱:۰۷

در مواجه با جنایات و وحشیگری‌های کمپانی شرقی هلند در هند، تنها نیروی مقابله کننده با آنان اسلام بود. به گفته رایمون پانیکار: «تعالیم و الهامات اسلام توانست مردم «جاوه» را از وضع وهن آوری که هلندی‌ها برای ایشان فراهم آورده بودند برهاند. هنگام ورود پرتغالی‌ها، اسلام فقط در مراکز مهم بازرگانی و در چند دربار هند نفوذ یافته بود. اما این نفوذ به قدر کافی برای تزلزل موقعیت میسیون‌های پرتغالی و هلندی عمیق بود. اسلام بر اثر همین نفوذ، توانست در سده شانزدهم در بخش اعظم سرزمین‌های جاوه و سوماترا بسط یابد و با قدرتی متکامل از تهاجم هلندی‌ها به جزایر جلوگیری کند.»

پایگاه صهیون پژوهی خیبر-  در ۱۶۳۹م یکی از افراد کمپانی هند شرقی به نام «فرانسیس دای»۱ موفق شد با همکاری یکی از روسای طوایف هندو در منطقه کنونی مدرس زمینی را خریداری کند. این زمین از آن جهت مهم است که در این مکان به سرعت «قلعه سن جرج» به پا شد. قلعه‌ای که حدود سی سال تا تصرف بمبئی پایگاه اصلی نظامی انگلیسی‌ها در منطقه بود. همچنین در سده‌های هفده و هیجده تبدیل به مرکز تجارت جهانی الماس تبدیل شد. در سده هفدهم موازنه تجاری به سود شرق بود و انگلستان به عنوان دلال بزرگتین وارد کننده کالاهای شرقی به انگلیس و سراسر اروپا بود. البته سایر کشورها مثل فرانسه و هلند نیز در این تجارت دخیل بودند.

تاسیس کمپانی متحد هند شرقی و هلند

در ۱۶۰۲م هلند از سلطه اسپانیا نجات یافته و خود تشکیل حکومت داد. از طرف دیگر با تاسیس «کمپانی متحد هند شرقی هلند» با شصت کشتی به عرصه تجارت و استعمار شرق گام نهاد و در بنادر هند و ایران ساکن شدند. این کمپانی با توجه به توانایی‌های خود اگر چه نتوانست رقیب انگلیسی خود را از میدان کنار گذارد ولی از نقش آفرینان اصلی تجارت در مناطق مختلف محسوب می‎شد. به شکلی که در ۱۶۶۹م این کمپانی ۱۵۰ کشتی تجاری، ۴۰ کشتی جنگی و ده هزار نیروی دریایی در اختیار داشت. البته از نظر نباید دور داشت این قدرت و ثروت جز با غارت بیرحمانه سرزمین‌های ماوراء بحار، ظلم و تجاوز، امحاء جمعیتی سکنه بومی، پلانتوکراسی و تجارت برده حاصل نشده بود.


«یان کوئن» به عنوان بنیانگذار امپراطوری مستعمراتی هلند در شرق، سیاست استعماری این کشور را این گونه بیان می‌دارد که همانگونه که ما در اروپا حق داریم از چهار پای خود به هر نحوی استفاده کنیم، اربابان نیز به همین شکل مالک زیر دستان خود هستند. یعنی حق دارند همین رفتار را با آدم‌های زیر دست خود داشته باشند.


در مواجه با این جنایات و وحشیگری‌های کمپانی شرقی هلند در هند، تنها نیروی مقابله کننده با آنان اسلام بود. به گفته «رایمون پانیکار»۲: «تعالیم و الهامات اسلام توانست مردم «جاوه» را از وضع وهن آوری که هلندی‌ها برای ایشان فراهم آورده بودند برهاند. هنگام ورود پرتغالی‌ها، اسلام فقط در مراکز مهم بازرگانی و در چند دربار هند نفوذ یافته بود. اما این نفوذ به قدر کافی برای تزلزل موقعیت میسیون‌های پرتغالی و هلندی عمیق بود. اسلام بر اثر همین نفوذ، توانست در سده شانزدهم در بخش اعظم سرزمین‌های جاوه و سوماترا بسط یابد و با قدرتی متکامل از تهاجم هلندی‌ها به جزایر جلوگیری کند.»

در حقیقت کشور هند و اساساً شرق آسیا به دلیل وجود تجار مسلمان و رشد فرهنگی و اقتصادی بالا به قدری قدرتمند بود که اکثر کشورهای اروپایی برای سهیم شدن در این سود سرشار، اقدام به تاسیس شرکت‌هایی با عنوان هند شرقی کردند. شرکت هایی مثل: کمپانی هند شرقی دانمارک(۱۶۱۶م) که بندر تجاری آن در «ترانکبار»۳  بود، کمپانی هند شرقی فرانسه (۱۶۶۴م) که فاکتوری آن در بندر «پاندیچری»۴ احداث شد، کمپانی هند شرقی سوئد و …..

اما درباره کمپانی قدرتمند هلند شرقی باید گفت که بعد از تعطیلی، در قالب ابر شرکتی چون «رویال داچ شل» همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. به عبارتی این بار به شکلی قانونی، مردم جهان سوم و غیر صنعتی را استعمار و استثمار می‌کند.

پی‌نوشت:

۱ – Francis Day

۲- ریموند پانیکار، استاد مطالعات دینی در دانشگاه سانتاباربارا.

۳- Tranquebar

۴- Pondicherry

۵- زرسالاران یهودی و پارسی، شهبازی، عبدالله، ج۱، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، تهران، چاپ اول: ۱۳۷۷، ص۸۹-۸۶٫

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=18994

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *