والس با بشیر نمایشی از اوضاع سینمایی اسرائیل - خیبر

والس با بشیر نمایشی از اوضاع سینمایی اسرائیل

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۵۶

این فیلم نشان داد که بعید نیست سینمای در حال توسعه و ضعیف رژیم صهیونیستی بعید نیست که ۲۰ سال بعد پیرامون ماجرای جنگ‌های سی و سه روزه فیلمی را بسازد و اتفاقی که در آن به مرزهای یک کشور حمله کردند و آنجا را مورد هجوم نظامی قرار دادند و رزمنده‌های زیادی از مردم لبنان را به شهادت رسادند، را تحریف کنند و آن را تبدیل به یک اتفاق ساده نمایند که تصادفی بوده است

به گزارش پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، بار اولی نبود که فالانژیست‌ها در کنار صهیونیست‌ها به مبارزه با نیروهای مردمی لبنان می‌پرداختند و همیشه فالانژها کمک کاری برای رژیم صهیونیستی در منطقه بودند تا این که در سه روز ۱۶ تا ۱۹ سپتامبر ۱۹۸۲ نیروهای نظامی صهیونیست به فرماندهی آریل شارون وزیر جنگ وقت و نیروهای فالانژیست در اردوگاه صبرا و شتیلا که از مناطق مستضعف نشین لبنان بود، کشتاری وسیعی را انجام دادند.

این جنایت به بهانه ترور بشیر جمیّل رهبر وقت فالانژ لبنان بود و با نظارت سه شخص اصلی یعنی آریل شارون، «رافائل ایتان» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و «ایلی حبیقه» مسئول امنیتی نیروهای لبنان انجام شد.

یک سند دیگر از دیدار فرستاده امریکا با شارون در حضور سفیر آمریکا در سرزمین اشغالی و رافائل ایتان و «یهودا ساگی» رئیس دستگاه اطلاعات نظامی پرده بر می‌دارد که براساس آن دراپر از موضع امریکا مبنی بر درخواست خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از بیروت سخن گفته بود؛ اما شارون در پاسخ وی گفته بود: تروریست‌ها هنوز در پایتخت حضور دارند و ما اسامی‌شان را در اختیار داریم. تعداد آنها ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر است. ولی باید پرسید که چه کسی امنیت اردوگاهها را تأمین می‌کند؟ دراپر در پاسخ گفته بود: ارتش و نیروهای امنیتی لبنان این کار را خواهند کرد. ۱

 

 

تلاش برای فراموشی و تحریف واقعه صبرا و شتیلا

فاجعه صبرا و شتیلا و کشتار عظیمی که در این منطقه رویداد، باعث شد تا رژیم صهیونیستی نسبت به این موضوع احساس خطر کند و به دلیل کار رسانه‌ای که نسبت به این موضوع صورت گرفت و شارون به قصاب صبرا و شتیلا معروف گشت، نتیجه گرفتند تا فیلمی را بسازند و به این طریق واقعه صبرا و شتیلا را به شکل دیگری روایت نمایند.

انیمیشن والس با بشیر که به صورت رئال ساخته شده است، مانند برنامه‌های روایت فتح از افرادی استفاده کرده است که رو به روی دوربین می‌نشینند و نسبت به واقعه اتفاق افتاده، شرح ماجرا را بیان می‌کنند.

نگاهی به فیلم

والس با بشیر (ואלס עם באשיר) محصول سال ۲۰۰۸ به کارگردانی آری فولمن که به وقایع همزمان با جنگ اول لبنان در دهه ۸۰ میلادی در لبنان به ویژه کشتار صبرا و شتیلا می‌پردازد. این اولین فیلم انیمیشن است که در طول تاریخ جشنواره فیلم کن در بخش اصلی برای تصاحب نخل طلای این جشنواره برگزیده شد.

کارگردان فیلم آری فولمن کارگردان چپ گرای اسرائیلی است که نویسندگی و تهیه کنندگی انیمیشن را نیز بر عهده دارد. او در زمان جنگ داخلی لبنان یک سرباز عادی نیروهای دفاعی اسرائیل بود و از شاهدان واقعه کشتار پناهجویان در صبرا و شتیلا به حساب می‌آمد.

ویکی پدیا معتقد است او برای یادآوری و التیام زخم‌های روحی‌اش، در سال ۲۰۰۸ میلادی، فیلم انیمیشنی را در مورد خاطراتش از واقعه صبرا و شتیلا، به نام والس با بشیر ساخت. فیلم مورد استقبال فراوانی در مجامع بین‌المللی سینمایی قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن، برنده بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان جایزه گلدن گلوب و نامزد بهترین فیلم خارجی هشتاد و یکمین دوره جوایز اسکار شد.

این درحالی است که بر همه پوشیده نبود که در این فاجعه جهانی دست چه کسانی به خون مردم بیگانه آلوده شده بود و جشنواره‌های بین‌المللی نیز پیش و بعد از این انیمیشن حتی اسکارهای غیر قابل بخششی را به آثار ضعیف داده‌اند. در واقع بر کسی پوشیده نیست که کارگردان اثر تلاش دارد تا به توجیه روز واقعه بپردازد و سعی می‌کند تحریفات سنگینی را به کشتار صبرا و شتیلا تحمیل کند.

این انیمشین نود دقیقه‌ای که با کمک فرانسه و آلمان تولید شده است، روایت فردی را بیان می‌کند که مدعی است می‌خواستند سگ‌ها را بکشند و این مسئله را الغا می‌کند که انسانی را نکشتند. فرد هنرمندی که پیگیر این مسئله است و با همه افراد مصاحبه می‌کند تا به سرانجام برسد، بهانه‌ای است تا از زبان پزشک، مهندس، ورزشکار رزمی و استاد دانشگاه‌هایی که آن روزها سربازان اتفاق صبرا و شتیلا بودند، اتفاق را روایت نمایند.

در نهایت تک تک افراد خاطراتشان به این نتیجه می‌رسد که فردی به نام بشیر جمیل رهبر فالانژیست‌ها این کشتار وسیع را صورت داده است و سربازان اسرائیلی در حاشیه اتفاق وارد مسئله نشده‌اند. در این فیلم نقش شارون در اتفاق صبرا و شتیلا را نیز به حاشیه می‌کشاند و در دقیقه سی و هشت، شارون با رئیس جمهور صحبت می‌کند. نشان می‌دهد که او تمایلی به این رخداد نداشته است.

این فیلم نشان داد که بعید نیست سینمای در حال توسعه و ضعیف رژیم صهیونیستی بعید نیست که ۲۰ سال بعد پیرامون ماجرای جنگ‌های سی و سه روزه فیلمی را بسازد و اتفاقی که در آن به مرزهای یک کشور حمله کردند و آنجا را مورد هجوم نظامی قرار دادند و رزمنده‌های زیادی از مردم لبنان را به شهادت رسادند، را تحریف کنند و آن را تبدیل به یک اتفاق ساده نمایند که تصادفی بوده است.

 

 

سربازان اسرائیلی ترسو هستند، این را باور کنید

در این انیمیشن سربازان اسرائیلی بسیار ترسو نشان داده می‌شوند، در واقع این ترس همراه با یک بیگناهی به نمایش گذاشته می‌شود تا خشونت زیاد این قبیله را به حاشیه براند.

دومین نکته این است که در فیلم هنگامی که فالانژیست‌ها می‌روند تا بقیه اردوگاه را نیز بکشند، فرمانده اسرائیلی برمی‌گردد و از اینها می‌خواهد تا دست نگاه دارند و به فلسطینی‌ها می‌گوید تا به خانه خویش برگردند. در واقع مهمترین مسئله در فیلم نقش میانجیگرایانه اسرائیلی‌ها است که به این واسطه منتی بر سر فلسطینی‌ها دارند که نگذاشت دیگر افراد در اردوگاه صبرا و شتیلا کشته شوند.

تلویزیون ARTE یک شبکه فرهنگی دو زبانه آلمانی و فرانسوی است که شان فرهنگی دارد و با به نمایش گذاشتن این انیمیشن حیثیت خویش را در دفاع از رژیم صهیونیستی به حراج گذاشت. این شبکه با کاری که کرد نشان داد که بی طرف بودن در رسانه‌ها شوخی بی مزه‌ای است که عده‌ای فقط ادای آن را در می‌آورند.

پاورقی

  • http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960625000301
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=1786

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *