پروفسور حامد الگار - خیبر

کتاب صد و یک پروفسور خطرناک:

پروفسور حامد الگار

۰۴ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۳۹

پروفسور الگار در دوران دومین تبعید حضرت امام خمینی در پاریس و مجدداً چندین بار بعد از انقلاب سال ۱۹۷۹ ایران، با ایشان به‌صورت حضوری ملاقات داشت. او بسیاری از سخنرانی‌ها و نوشته‌ها امام خمینی را ترجمه و کتابی تحت عنوان «ریشه‌های انقلاب اسلامی در ایران» بر اساس آن‌ها به خط تحریر درآورده است. پروفسور الگار انقلاب جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان مهم‌ترین، امیدبخش‌ترین و عمیق‌ترین اتفاق در کل تاریخ معاصر اسلام در نظر گرفته است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، مدتی قبل کتابی تحت عنوان “صد و یک پروفسور خطرناک” در آمریکا منتشر شد. موضوع این کتاب معرفی صد و یک پروفسور دانشگاهی است که جرم شان سخن گفتن درمورد هولوکاست و یهود در کلاسها و کتابهایشان است. در کنار انتشار این کتاب به اساتید دانشگاه‌های دیگر هشدار داده شده که چون این افراد از خط قرمزها عبور کرده‌اند نباید از آثار آنها استفاده کنید. در مجموع وقتی آزادی نامحدود شود خودش مشکلاتی به وجود می آورد که نهایتاً محدودش خواهد کرد. متن ذیل معرفی «پروفسور حامد الگار» یکی از صد و یک پروفسوری است که نویسنده کتاب به آن پرداخته است.

پروفسور حامد الگار/Professor Hamid Algar
• خلاصه سوابق تحصیلات آکادمیک حمید الگار
– تاریخ و ادبیات روسیه و آالمان، دانشگاه فری برگ، آلمان، ۱۹۵۷-۱۹۵۶
– کارشناسی زبانهای شرقی (عربی و فارسی)، مدرک زبان فارسی و عربی،

دانشگاه ترینیتی، کمببریج .

– ادبیات فارسی و تاریخ ایران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ایران، ۱۹۶۲-۱۹۶۱٫
– تاریخ و ادیان ترکیه، دانشکده ادبیات، دانشگاه استانبول، ترکیه ۱۹۶۳-۱۹۶۲
– دکتری مطالعات اسلامی، دانشکده ترینیتی، دانشگاه کمبریج، ۱۹۶۳-۱۹۶۵

– جنگ علیه ترور، رفتار متجاوزانه آمریکا علیه جهان اسلام است.

حامد الگار متولد سال ۱۹۴۰ است و از سال ۱۹۶۵ از اعضای دانشکده UC Brekely می‌باشد. او نویسنده زندگی‌نامه آیت‌الله خمینی، رهبر عظیم‌الشان مسلمانان و جمهوری اسلامی ایران است و از بهترین تاریخ‌نگاران در جهان اسلام به‌شمار می‌آید. او دوره‌های آموزشی درزمینه‌ها‌ی ادبیات فارسی، تاریخ اسلام، شیعه‌گری و صوفی‌گری تدریس می‌کند و کتاب‌ها و مقاله‌هایی در مورد هرکدام از این موضوعات نوشته است که شامل بیش از ۱۰۰ مقاله در دایرﺓ المعارف ایرانیکا است. او همچنین از منتقدانِ تندرویِ آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل به شمار می‌آید.

 

امام خمینی/خیبر

پروفسور الگار در دوران دومین تبعید حضرت امام خمینی در پاریس و مجدداً چندین بار بعد از انقلاب سال ۱۹۷۹ ایران، با ایشان به‌صورت حضوری ملاقات داشت. او بسیاری از سخنرانی‌ها و نوشته‌ها امام خمینی را ترجمه و کتابی تحت عنوان «ریشه‌های انقلاب اسلامی در ایران» بر اساس آن‌ها به خط تحریر درآورده است. پروفسور الگار انقلاب جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان مهم‌ترین، امیدبخش‌ترین و عمیق‌ترین اتفاق در کل تاریخ معاصر اسلام در نظر گرفته است.
پروفسور الگار در نطقی که برای گرامی داشت امام خمینی در سال ۱۹۹۴ ایراد کرد، از جهاد جهانی حمایت کرد و گفت: بیایید جهاد فراگیری را به یاد آورید که با خود شخص ما شروع می‌شود و باید شامل سبک زندگی اجتماعی و سیاسی ما باشد، و اگر ضرورت به جایی برسد که برای شکست دشمنان اسلام اسلحه در دست بگیریم. الگار بلافاصله این دشمنان را معرفی می‌کند: بیایید تجزیه‌وتحلیل کامل غرب را که امام به ما آموخت به یاد بیاوریم …. به‌عنوان مجموعه‌ای از راهزنان بین‌المللی….. که از زمان مرگ امام خودشان را متحد کرده‌اند . بگذارید همچنین پافشاری او (امام) را در مورد از بین رفتن کامل دولت نسل‌کش و منحرف اسرائیل از چهره زمین را به یاد بیاوریم.

 

حامد الگار/خیبر

به عقیده پروفسور الگار بین اسلام و غرب، جنگ تمدن‌ها وجود ندارد. او می‌گوید:‌ این موضوع یکی از آن شعارهای بی‌معنی است که مردم برای آن سمینار برگزار می‌کنند و در مورد آن کتاب می‌نویسند که نشان‌دهنده نوعی خصومت ذاتی و غیره قابل‌تحمل است. اما همان‌گونه که به‌تازگی جیمز وولسی (رئیس اسبق سیا) گفته: جنگ جهانی چهارم (با فرض اینکه جنگ سرد جنگ جهانی سوم باشد)، آن چیزی است که ممکن است در حال وقوع باشد. پروفسور الگار در مورد تضمین دولت آمریکا که می‌گویند “جنگ با ترور که در حال حاضر در جریان است جنگ با اسلام نیست”، بدبین است. به نظر پروفسور الگار مشخص است که جنگ جهانی چهارم بر روی کشورهای مسلمان خاورمیانه متمرکز است.
پروفسور الگار «جنگ با ترور آمریکا» را عمدتاً محصول امپریالیسم آمریکایی و انگیزه‌های سلطه‌جویانه‌ی آن می‌داند. که او می‌گوید هدف آن برآورده کردن اهداف صورت‌جلسه‌ای است که مدت‌ها قبل از ۱۱ سپتامبر تنظیم‌ شده‌است. در دیدگاه او سبک عملیات به‌صورت جایگزینی حساب‌شده‌ی یک تهدید شناخته‌شده (کمونیسم) با تهدید شناخته‌شده دیگر(اسلام) است. او می‌گوید: همواره باید بر روی خصومت‌ها تمرکز وجود داشته باشد تا هیجانات عمومی برانگیخته بماند و بازار جنگ‌افزارها داغ بماند. تا حدودی در زمان حال غیره ممکن است که اسلام (مسلمانان و یا کشورهای مسلمان) این نقش خطر جهانی طولانی‌مدت را برآورده کند.

 

حامد الگار/خیبر

در دیدگاه پروفسور الگار: ازآنجایی‌که از لحاظ سیاسی اعلام جنگ با یک مذهب درست نیست، بنابراین باید یک صفت ارائه شود: اسلام جنگ‌طلب، اسلام افراطی، تروریست اسلامی، اسلام بنیادگرا و اسلام سیاسی. آمریکایی‌ها اسلام «جنگ‌طلب» را به‌عنوان دشمن مشخص کردند. من این را می‌گویم که جهان اسلام و بخصوص اسلام خاورمیانه انتخاب شده است، نه به این دلیل که قوی، تهدید و یا اینکه خطر است، بلکه برعکس به این دلیل انتخاب شده است که به‌شدت ضعیف و دشمن ناتوانی است. او هیچ باوری به اینکه اسلام جنگ‌طلب، غرب را از طریق حملات ۱۱ سپتامبر و اقدامات تروریستی ضد غربیه زیادی که قبل از آن انجام‌شده به‌عنوان دشمن انتخاب کرده است، ندارد. به نظر پروفسور الگار تجاوزی که منجر به جنگ با ترور شد، به‌وسیله غرب تحریک شده بود.
در سال ۱۹۹۸ پروفسور الگار با یکی از اعضای انجمن دانشجویان ارمنی دانشگاه UC Brekely که در حال برگزاری یادبود قتل‌عام ارمنی‌ها به‌وسیله ترک‌ها بودند، درگیری لفظی پیدا کرد. شیخ هوسپیان در اوسناق(نشریه دانشجویان ارمنی) به نقل از الگار می‌نویسد: خوک‌های دروغ‌گو، این قتل‌عام نبود، هرچند امیدوارم که این‌گونه بوده باشد. ارمنی‌های احمق شما دارید حقیقت تاریخ را تحریف می‌کنید، لیاقتتان این است که قتل‌عام شوید.
مدیریت دانشگاه برکلی که معمولاً آنتن‌هایش نسبت به هر نشانه‌ای از وجود تنش میان اعضای هیئت‌علمی یا دانشجویان حساس هستند، نسبت به این اظهارنظر برجسته‌ترین پروفسور مطالعات اسلامی خود هیچ واکنشی نشان ندادند.

همچنین نگاه کنید به: استادان برند، دباشی، ماساد، مظروجی
تحقیق: جوزف دی پولیتو

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=10754

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *