پروفسور ژیل انیجار - خیبر

شماره 4:

پروفسور ژیل انیجار

۰۲ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۱۳
پروفسور ژیل انیجار - Professor Gil Anidjar- خیبر

پروفسور انیجار وقتی در کلاس‌های خود صحبت از صهیونیسم می‌کند، تأکید می‌کند که: بحثی که می‌خواهم مطرح کنم این است که کاملاً ضروری است که در مورد استعمارگری صهیونیسم و ​​ به‌اصطلاح مشخص “استعمار” تأکید کنیم. اسرائیل به‌طور کامل یک تشکیلات استعماری و یک دولت استعماری استقراریافته است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر،مدتی قبل کتابی تحت عنوان “صد و یک پروفسور خطرناک” در آمریکا منتشر شد. موضوع این کتاب معرفی صد و یک پروفسور دانشگاهی است که جرم شان سخن گفتن درمورد هولوکاست و یهود در کلاسها و کتابهایشان است. در کنار انتشار این کتاب به اساتید دانشگاه‌های دیگر هشدار داده شده که چون این افراد از خط قرمزها عبور کرده‌اند نباید از آثار آنها استفاده کنید. در مجموع وقتی آزادی نامحدود شود خودش مشکلاتی به وجود می آورد که نهایتاً محدودش خواهد کرد. متن ذیل معرفی «پروفسور ژیل انیجار» یکی از صد و یک پروفسوری است که نویسنده کتاب به آن پرداخته است.

پروفسور ژیل انیجار

Professor Gil Anidjar

دانشگاه کلمبیا

– استادیار ادبیات تطبیقی، کلمبیا

– فعال ضد اسرائیلی و مدافع  رادیکالیسم اسلامی

– “آموزش صحیح” را با جنبش طرفدار فلسطين و “مخالفت” تداعی می‌کند.

پروفسور ژیل انیجار استادیار ادبیات تطبیقی ​​در بخش خاورمیانه و زبان‌ها و فرهنگ‌های آسیایی دانشگاه کلمبیا است. کلاس‌های (نژاد، مذهب و ادبیات سامی) پروفسور انیجار، در خلال مسائل دیگر، استفاده از اصطلاح سامی و اینکه چگونه جنبه‌های مختلف دانشگاه و افراد دانشگاهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، را آنالیز می‌کند.

تردید کمی در مورد اینکه، این موضوع بر روی دانشگاهیانی مثل پروفسور انیجار تأثیرگذار است، وجود دارد: در نزد پروفسور، این اصطلاح صرفاً نوعی اهرم فشار است که می‌تواند با آن مشروعیت رژیم اسرائیل را به چالش کشاند.

به‌عنوان‌مثال، او در مصاحبه‌ها خود ادعا کرده است که “آخرین سامی‌ها و تنها سامی‌ها” اعراب هستند؛ وی قصد دارد مشروعیت شخصیت رژیم اسرائیل را به‌عنوان یک دولت یهودی تضعیف کند.

پروفسور انیجار استدلال کرده است که “اعراب تبدیل به نژادی شده است که هنوز به دین خود متصل هستند، درحالی‌که یهودیان در واقع تبدیل به مسیحیان غربی شده‌اند، پس دیگر نه از بابت نژاد و نه از بابت مذهب این مشخصه را ندارند”. این در حالی است مسئولان دانشگاه کلمبیا نسبت به این سخنان نژادپرستانه واکنشی نشان ندادند.

مفهوم ضمنی سخنان پروفسور انیجار این است که اسرائیل حق موجودیت به‌عنوان یک کشور یهودی را ندارد، متهم کردن رژیم اسرائیل توسط او به خاطر آنچه آن را “ابعاد آخرالزمانی” می‌نامد، نکته‌ای است که با نطق‌های زیاد او علیه صهیونیسم تقویت می‌شود.

پروفسور انیجار وقتی در کلاس‌های خود صحبت از صهیونیسم می‌کند، تأکید می‌کند که: بحثی که می‌خواهم مطرح کنم این است که کاملاً ضروری است که در مورد استعمارگری صهیونیسم و ​​ به‌اصطلاح مشخص “استعمار” تأکید کنیم. اسرائیل به‌طور کامل یک تشکیلات استعماری و یک دولت استعماری استقراریافته است.

ارزیابی پروفسور انیجار از اسلام بسیار سخاوتمندانه است. وی در پاسخ به انتقاد از اسلام می‌گوید: در حقیقت، مسئله‌ای که وجود دارد و واقعاً نمی‌توانم درک کنم، این است که آیا کسی می‌تواند به‌طورجدی ادعا کند که مشکل کشورهای اسلامی، اسلام است؟

دشمنی پروفسور انیجار علیه رژیم جعلی اسرائیل بیشتر در تعصب بیش‌ازحد او در نقش یک فعال دانشگاهی ضد اسرائیلی در دانشگاه کلمبیا به چشم می‌خورد.

در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۰۲،( روز ملی اقدام علیه آپارتاید اسرائیل در کلمبیا)، پروفسور انیجار  یک اجلاس دانشگاهی برای منع کلمبیا از هرگونه معاملات با شرکت‌های اسرائیلی را رهبری می‌کرد.

پروفسور انیجار هیچ‌گونه تمایزی بین نقش خود به‌عنوان یک فرد دانشگاهی و یک فعال سیاسی قائل نمی‌شود. طبق گفته پروفسور انیجار، یک شخص دانشگاهی کسی نیست که فقط دانش را می‌آموزد یا اینکه دانش‌آموز را در فضای بی‌طرفانه به سمت حقیقت راهنمایی کند، بلکه کسی است که آن‌ها را به سمت انگیزه‌های سیاسی شخصی خود جذب می‌کند.

در جهت یکی از این انگیزه‌ها (حقوق فلسطینیان) پروفسور انیجار، به مناسبت یک نشست ضد اسرائیل در سال ۲۰۰۵ گفت: «به اعتقاد من در حقیقت این موضوع(حقوق فلسطینیان) باید مبارزه‌ی همه دانش آموزان و معلمان، همه اساتید و همکاران چه اعضای هیئت‌علمی و چه حق‌التدریس، باشد».

پروفسور انیجار همکاران همفکر سیاسی در کلمبیا را مخاطب قرار می‌داد و از آن‌ها می‌خواست که ، “همچنان به حمایت از جوزف ماساد (پروفسور ضد اسرائیلی) و همچنین حقوق فلسطینی‌ها  ادامه دهد …  مخالفت خود را فریاد بزنید. برای این آموزش خوب است.”

پروفسور انیجار درآمیختنِ آموزگاری و فعال گرایی خود را به‌عنوان مدرکی برای « حمایت از آزادی دانشگاهی» تلقی می‌کند، هرچند او در طول سخنرانی پرهیجان خود فریاد زد: “می‌ترسم کم‌کم شبیه دیوانه‌ها بشوم.”

همچنین نگاه کنید به: پروفسور ابر، دباشی، حداد، لوین

تحقیق: یعقوب لاکسین، هیو فیتزجرالد

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=12217

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *