چرا باید از فلسطین حمایت کنیم؟ - خیبر

مصاحبه اختصاصی خیبر با استاد سید سلمان رضوی

چرا باید از فلسطین حمایت کنیم؟

۱۰ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۲۰

شما نمی‌توانید خانه و منزل داشته باشید اما برای آن حفاظ و دیوار درست نکنید. وقتی که آقای ترامپ می‌گوید ما در افغانستان هستیم و در اینجا می‌جنگیم تا در آمریکا نجنگیم پس ما هم باید از جهت سیاست بین‌الملل در عراق، سوریه، لبنان و… بجنگیم تا مجبور به هزینه‌های سنگین تلفات انسانی و مالی در داخل نشویم.

به گزارش سرویس فلسطین و مقاومت پایگاه صهیون پژوهی خیبر، اهمیت حمایت از فلسطین و لزوم تبیین فلسفه و چرایی آن از رسالت‌های مهم گفتمان انقلاب اسلامی است؛ بایستی مجامع علمی بیش از پیش به بررسی این موضوع مهم به عنوان مسئله اول جهان اسلام بپردازند و اهمیت‌ و جایگاه آن را در مبانی انقلاب اسلامی روشن نمایند.

مصاحبه پیش رو گفتگوی اختصاصی پایگاه صهیون پژوهی خیبر با استاد سلمان رضوی معاون پژوهشی موسسه ندا می‌باشد. در این گفتگو تلاش شده است برخی از ابعاد «مسئله‌ی حمایت از فلسطین» تبیین شود.

خیبر، علت و فلسفه تاکید برمسئله‌ی فلسطین در گفتمان انقلاب اسلامی چیست؟

فلسطین به عنوان یک مصداق از کشورهایی که ظالم و مظلوم در آن وجود دارد برای جبهه‌ی انقلاب اسلامی دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است؛ چرا که یکی از رسالت‌های مهم انقلاب اسلامی و فلسفه‌ی تشکیل انقلاب دفاع و فریادرسی مظلوم و مقابله با ظالم می‌باشد.

خیبر، چرا جمهوری اسلامی ایران از کشورهای دیگری که در آن‌ها ظلم‌های متعددی نیز اتفاق افتاده است به اندازه‌ی فلسطین حمایت نمی‌کند و فقط فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام مطرح می‌شود؟

چندین عامل مختلف و متفاوت منجر شده است که فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام مطرح شود. که من بعضی از آن‌ها را خدمت شما عرض می‌کنم؛

  1. سابقه طولانی ظلم در سرزمین فلسطین منجر شده است فلسطین به عنوان مسئله‌اول جهان اسلام مطرح شود. در دنیا کمتر کشوری پیدا می‌شود که حدود صد سال در آن ظلم و جنایت‌های سنگین رخ بدهد. ما نباید جنایاتی را که در این سرزمین صورت گرفته محدود کنیم به هفتاد سال اخیری که این رژیم تاسیس شده است. ما از دوره حاکمیت یا قیومیتی که انگلیسی‌ها بر فلسطین بعد از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۲۱ داشتند قیام فلسطینی‌ها را علیه حاکمیت فلسطین و ورود بی‌رویه و سازمان یافته یهودیان را به فلسطین شاهد هستیم. قیام یافا[۱]؛ و قیام براق[۲] قیام‌هایی بود که در همان سال‌های قیومیت انگلیسی‌ها بر فلسطین انجام شد؛ به طور کلی در این دوره صد ساله ظلم کامل و حساب شده‌ی صهیونیسم جهانی در تاریخ فلسطین جریان دارد و ما در حال حاضر هیچ کشوری را در کل جهان نداریم که این چنین سابقه ظلم و جنایت در آن وجود داشته باشد.
  2. عمق جنایت‌هایی که در سرزمین فلسطین صورت می‌گیرد نیز در نوع خود بی‌بدیل است در حال حاضر نیز در هیچ کجای دنیا شاهد نیستیم که مهاجر یا آوارگانی به اندازه‌ی فلسطین وجود داشته باشد. نیمی از جمعیت آواره فلسطین در خارج از فلسطین هستند نیمی در داخل این سرزمین زندگی می‌کنند آن مقداری هم که داخل هستند بخش قابل ملاحظه‌ای در اردوگاه‌ها به سر می‌برند.

    بحث آوارگان فلسطینی موضوعی خاص است که در هیچ کجای دنیا مثل فلسطین مصداق بارز ندارد.

  1. کشتارهای متعددی که در این سرزمین به صورت‌های متعدد و متکثر صورت گرفته است نیز یکی از دلائل مهم اهمیت مسئله فلسطین می‌باشد. در سال‌های قبل از تاسیس فلسطین کشتار کفرقاسم[۳] و بعد کشتاردیر یاسین[۴] و… انجام شد و همچنین از سال ۲۰۰۷ که نوار غزه تحت حاکمیت حماس قرار گرفته طی مدت محدودی حدود ۴۰۰ فلسطینی را به بهانه‌ی گروگان گرفتن یا ربایش به شهادت رسانده‌اند. پس از آن نیز جنگ‌هایی مانند جنگ ۸ روزه ۲۲ روزه و ۵۱ روزه را شاهد هستیم. این جنایات که به صورت روزانه نیز ادامه دارد نشان از یک عمق عمیق جنایتی است که منحصر در سرزمین فلسطین می‌باشد.
  2. وجه دینی و جایگاه و اهمیت مسجدالاقصی برای مسلمانان جهان نیز منجر می‌شود بحران اسرائیل در فلسطین با بحران کشمیر و بالکان و… متفاوت باشد.پیوندِ قدسیت «مسجدالاقصی» با عقیده ی اسلامی از آنجا نشأت می گیرد که «مسجدالاقصی» نخستین قبله ی مسلمانان بود. و در آغاز اسلام قبل از اینکه کعبه به عنوان قبله قرار گیرد، مسلمانان به مدت هفده ماهِ تمام، به سوی آن نماز خواندند.«سبْحَانَ الَّذِی أَسرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسجِدِ الْحَرَامِ إِلی الْمَسجِدِ الاَقْصی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنرِیَهُ مِنْ ءَایَتِنَا إِنَّهُ هُوَ السمِیعُ الْبَصِیرُ» «منزّه‌است آن خدایی که بنده‌اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الأقصی- که پیرامون آن را برکت داده‌ایم- سیر داد، تا از نشانه‌های خود به او بنمایانیم، که او همان شنوای بیناست.»
  1. جایگاه خاص فلسطین برای آمریکا نیز از دلائل اهمیت حمایت از فلسطین است. مقابله و مبارزه با تمدن غرب و تفکر صهیونیسم جهانی که هدف آن‌ها نابودی اسلام ناب است برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد. صهیونیسم جهانی در دل خاورمیانه رژیمی را کاشته و آن را تثبیت کرده است در حال حاضر نیز تمام تلاش خود را برای مواظبت از آن انجام می‌دهد.با وجود تمام ظلم‌های صورت گرفته بر تمام جوامع اسلامی واجب است به جهت حفظ اسلام ناب در سایه ولایت الله مقابل تفکرات، اقدامات و پیشرفت‌های صهیونیسم جهانی ایستادگی و مقابله کنند و هم و غم خود را برای نابودی اسرائیل بگذارند.

 خیبر، با وجود بحران‌های شدید اقتصادی چرا بایستی مقدار قابل توجهی از بودجه بیت‌المال در راستای فعالیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فلسطین هزینه شود؟

در مجموع کمک‌های ما به مردم فلسطین در مقابل کمک‌های کشورهای دیگر مقدار قابل توجهی نیست هر چند که همین مقدار هم از مجاری مختلفی مانند کمک‌های مردمی، کمک‌های بهداشتی و نظامی تامین می‌شود و این چنین نیست که ردیف بودجه‌ای مخصوص داشته باشد. در مجموع کمک‌های ما کمک زیادی نیست اهمیت حمایت ما بیشتر برمی‌گردد به نوع مواضع خاص ما در این مسئله یعنی هیچ کشوری نیست که مثل جمهوری اسلامی ایران بگوید ما از هر جنبش و گروهی که از مقاومت فلسطین حمایت کند حمایت می‌کنیم این نکته است که در دنیا قابل توجه می‌شود حتی کشوری مثل ترکیه هم اینچنین دیدگاهی را ندارد.

مخالفت با اسرائیل ما کمک به فلسطین است شاید بسیاری از کشورها کمک کنند به فلسطین اما روابط آشکار و پنهان خود را با اسرائیل ادامه می‌دهند اما جمهوری اسلامی ایران کشوری است که هیچ رابطه‌ای با اسرائیل ندارد و آن را صرفا یک رژیم جعلی می‌داند این دیدگاه وجه ممیز ما با دیر کشورهایی است که به فلسطین کمک می‌کنند. به بیان دیگر ما با نوع دیدگاه و جهان‌بینی خاصی که داریم از فلسطین حمایت می‌کنیم نه صرفا با هزینه‌های مالی و ظاهری. هیچ کشوری جرئت ندارد که علنا اعلام کند ما به فلسطین کمک مستقیم نظامی می‌کنیم جز جمهوری اسلامی ایران این نکته نیز بیان‌گر جهان‌بینی توحیدی و ظلم ستیزی است که اشاعه این دیدگاه و فرهنگ سازی آن به مراتب از هزینه‌های ناچیز آن منفعت بیشتری دارد.

خیبر، در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران چرا چراغی که به خانه فرض است را مادر مسجد خرج کنیم؟

شما نمی‌توانید خانه و منزل داشته باشید اما برای آن حفاظ و دیوار درست نکنید. وقتی که آقای ترامپ می‌گوید ما در افغانستان هستیم و در اینجا می‌جنگیم تا در آمریکا نجنگیم پس ما هم باید از جهت سیاست بین‌الملل در عراق، سوریه، لبنان و… بجنگیم تا مجبور به هزینه‌های سنگین تلفات انسانی و مالی در داخل نشویم. با توجه به این که یک تقابل وجودی و یک تنازع اساسی است بین جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسرائیل طبیعتا هر کدام از این دو سعی می‌کنند به هر شکل ممکن با هم مقابله کنند.

در سفر نتانیاهو به عمان شاهد بودیم تیمی که همراه نتانیاهو بود عمدتا امنیتی بودند اسرائیل با عمان قرار است روابط سیاسی اقتصادی داشته باشد چرا مقامات امنیتی و جاسوسی را با خود همراه می‌کند؟ میایند تا به ایران پیام بدهند که ما در اینجا هستیم، طبیعتا ما هم بایستی منطقه را حمایت مالی، نظامی و مشاوره‌ای داشته باشیم تا بتوانیم با رژیم اسرائیل مقابله کنیم.

پی‌نوشت‌

[۱]  «قیام یافا» پس از آن‌که گروهی از یهودیان که در اول مه سال ۱۹۲۱،«روز کارگر» را جشن گرفتند و به مسلمانان ساکن در محله «المنشیه» در یافا حمله بردند، آغاز شد. شهر «یافا» در فاصلة بسیار نزدیکی با شهر تازه تأسیس «تل آویو» قرار داشت. این شهر بندری، محل پیاده شدن اکثریت مهاجران یهودی در فلسطین بود و عمدة این مهاجران را، یهودیان روس تبار تشکیل می‏دادند ماجرا از آن‌جا آغاز شد که در «روز جهانی کارگر» گروهی از یهودیان از منارة مسجد «المنشیه» بالا رفتند و بر سر و روی نمازگزاران ادرار کردند. سپس گروه دیگری از یهودیان، با علامت دادن همقطارانشان، به نمازگزاران حمله برده و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و درِ مسجد را نیز شکستند.

[۲] http://www.aftabir.com/articles/view/politics/world/c1c1214210443

[۳]  در روز ۲۹/۱۰/۱۹۵۶ کفر قاسم دهی نزدیک شهر قلقیلیه در فلسطین هدف حمله نیروهای صهیونیستی قرار گرفت. در این حمله که در ساعت ۵ عصر و هنگام بازگشت اهالی ده از مزارع صورت گرفت ۴۹ نفر کشته شدند . این کشتار با شعار «‌بدون عاطفه باش تا خدا رحمتت کند» به وقوع پیوست. «کشتار کفرقاسم»، نمونه تروریسم دولتی است که اسرائیلی‌ها با برنامه ریزی و هماهنگی مقامات مختلف‌شان علیه فلسطینیان اعمال می‌کنند. «بن‌گوریون» نخست وزیر و «موشه دایان» وزیر دفاع  و رئیس ستاد ارتش و «شیمون پرز»معاون وزیر دفاع، مسئولان اصلی این کشتار بودند، اما دستگاه قضایی صهیونیست‌ها، آن ها را محاکمه نکرد.

[۴] دیر یاسین نام دهی کوچک نزدیک قدس می‌باشد. تعداد ساکنان این ده در سال ۱۹۴۸ نزدیک به ۷۰۰ نفر بودند. در ۱۰/۴/۱۹۴۸ این ده شاهد هجوم ۳ گروه مسلح به نام ارگون به سرکردگی مناحیم بگین، گروه شتیرن به سرکردگی اسحق شامیر و گروه هاگانا به سرکردگی دیوید بن گوریون بود. در این یورش که با مقاومت ساکنان ده همراه بود ۲۵۰ نفر که بیشتر آنها را زنان، کودکان و سالمندان تشکیل می‌داد کشته شدند. همچنین در این حمله فجایع دیگری از جمله تجاوز جنسی، مثله کردن، پاره کردن شکم زنان باردار و منفجر کردن منازل نیز رخ داد.

 

تهیه و تنظیم: مجید رحیمی 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=15743

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *