گاهی باید چراغ خانه را به مسجد برد - خیبر

گاهی باید چراغ خانه را به مسجد برد

۱۷ مهر ۱۳۹۷ ۰۱:۵۲

امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر به زبان اجتماعی امروز یعنی نظارت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی؛ یعنی اینکه همه چیز به همه مربوط است. نه کسی حق دارد به عنوان یک مسلمان بگوید «به من چه و به ما چه» که چه اتفاقی در این جامعه و یا آن طرف دنیا می‌افتد و نه وقتی که ما سوال کردیم، کسی می‌تواند به ما بگوید «به تو چه؟»

به گزارش سرویس قرآن و عترت پایگاه صهیون پژوهی خیبر، استاد رحیم پور ازغدی در مناسبت‌های مختلف سخنانی را برگرفته از سرچشمه‌های معارف ناب اسلامی بیان کرده است. این نوشتار خلاصه‌ای از مطالب ایشان در رابطه با موضوعات ظلم ستیزی و همراهی با مظلوم می‌باشد.

رونـد مسخ مذهب و تفكيك مذهب از حكومت، تفكيك اخلاق از سياست، حذف «محتوا» و «حفظ شكل» است. این روش در طول تاریخ و در جهان امروز به مبهم و مجهول الهويه كردن اسلام و هزار قرائتى كردن دین، تفسير به راى قرآن، تحريف دين و مـنحط كـردن اسـلام انجاميده است و همين، هدف دشمنان اسلام ناب است. یزدیان زمان هدفشان از صحنه روزگار برانداختن اسلام نیست آن‌ها می‌دانند برانداختن ممكن نيست به همین جهت نمی‌خواستند اسلام را محو كننـد؛ می‌خواستند اسلام را مات كنند. اسلامى می‌خواستند و می‌خواهند بسازند كه ديگر با گنج قارون و تخت فرعون، كارى نداشته باشد. يك اسلام بی‌طرف كه با سياست و اجتماعيات و حكومت و عدالت و حقوق بشر، كارى نداشته باشـد. يـك مذهب فردى و عبادى و خصوصى كه ربطى به اين مسائل عينى نداشته باشد و در حوزه حقوق بشر دخالت نكند،[۱] نسبت به زجر کودک فلسطینی و گرسنگی بچه‌های یمنی بی‌تفاوت باشد. می‌خواستند دين را به مقـدارى شـعائر خنثى وغير عينى وغير سياسى تبديل كنند و يك اسلام خـواب و گـيج و كور بسازند و تحويل مردم بدهند.

اما آنچه در اسلام ناب محمدی مد نظر است اسلامی پویا، ظلم‌ستیز و با بصیرت می‌باشد. این اسلام مسلمانی می‌خواهد که شمر زمان خود را بشناسد و نسبت به ظالمان جهان بی‌تفاوت نباشد. در مبانی اسلام ناب امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر به زبان اجتماعی امروز یعنی نظارت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی؛ یعنی اینکه همه چیز به همه مربوط است. نه کسی حق دارد به عنوان یک مسلمان بگوید «به من چه و به ما چه» که چه اتفاقی در این جامعه و یا آن طرف دنیا می‌افتد و نه وقتی که ما سوال کردیم، کسی می‌تواند به ما بگوید «به تو چه؟» پس امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر، یعنی ما و شما به عنوان یک مسلمان باید نسبت به ستم و بی‌عدالتی و حمله به خطوط قرمز انسانیت که اخلاق و ارزش‌های اخلاقی است و هر آنچه منکر یا معروف دانسته می‌شود، احساس مسئولیت کنیم.

استدلال و منطق ظلم ستیزی سیدالشهدا فقط مخصوص آن روز عراق نیست و صرفا در سال ۶۱ هجری خلاصه نمی‌شود. در جهان امروز با استدلال و منطق سیدالشهدا باید در سطح جهان با ظلم و استکبار مبارزه کرد. اما منطق اباعبدالله چیست؟ امام حسین (ع) وقتی با سپاه حرّ مواجه شدند، به نقل از پیامبر(ص) فرمودند: مردم! رسول خدا فرمود اسلام بدون مبارزه و جهاد نداریم. اسلام بی تفاوت نداریم. اگر کسی بگوید من مسلمانم ولی ستم‌ها و بی‌عدالتی‌ها را در عالم نگاه می‌کنم و کاری نمی‌کنم، این شخص نه اینکه فقط مسئولیتش را انجام نداده، بلکه در کنار آن ظالم قرار می گیرد و در ظلم او شریک است.

در جوامع امروزی نیز بی‌تفاوت بودن نسبت به ظلم صهیونیسم جهانی و آمریکا خطر بزرگی است که با هدف مسخ مذهب شیعه رخ می‌دهد.

پیامبر فرموده اند: «برای کمک به مظلوم ۵ میل (مسافتی در حدود ۱٫۵ کیلومتر) راه برو. برای کمک به مظلومی که از تو کمک می خواهد ۶ میل راه برو. یعنی اولا ما نسبت به ملت‌هایی که تحت ستم هستند و از ما کمک هم نخواستند، مسئول هستیم و نسبت به کسانی که تحت ستم هستند و از ما کمک هم خواستند، مسئولیت ما بیشتر هم می‌شود. نباید بنشینی و بگویی که هر کس کار خود را انجام دهد و چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. اصلا این ضرب‌المثل چیست؟ از کجا آمده است؟ چه کسی آن را گفته است؟ گاهی باید چراغ خانه را به مسجد برد. این همان ایثار است یعنی ترجیح دیگران بر خود.[۲]

[۱]   رحیم پور ازغدی، عقل سرخ

[۲]  استاد حسن رحیم پور ازغدی، گزیده ای از سخنرانی «عاشورای حسینی،شهادت برای نهی از منکر»

 

تهیه و تنظیم: مجید رحیمی

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=12986

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *