علمای مقاومت باید در صفوف مقدم و پیشانی جبهه‌ها باشند




دکتر «مصطفی یوسف اللداوی» بیان داشت که روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی صوری و ظاهری نیست بلکه توافقات مخفیانه و علنی، اقتصادی و علمی، نظامی و امنیتی، هنری و ورزشی میان شخصیت های اسرائیلی و عربی امضا شده است.



پایگاه صهیون پژوهی خیبر، نهضت صهیونیسم از اواخر قرن ۱۹ به رهبری «هرتزل» در کنفرانسی که در سال ۱۸۹۷ در شهر بازل سوئیس برگزار شد، بنا نهاده شد، بعد از جنگ جهانی اول، کانون ملی یهودیان در فلسطین با قیمومیت انگلیس تشکیل گردید و پس از جنگ دوم جهانی با محاصره و خرید زمین‌های فلسطینی تبدیل به دولت و کشور اسرائیل شد. البته در اواسط قرن ۱۹ یعنی تقریبا ۵۰ سال قبل از کنفرانس بال، نخست وزیر وقت انگلستان «بنیامین دیزرابیلی» به یک خانواده بزرگ یهودی قول تشکیل یک حکومت و دولت یهودی در فلسطین را داده بود.

قرن‌ها پیش در اوایل حکومت اسلام، کعب‌الاحبار یک مرد یهودی یمنی بود که از راه مدینه به بیت‌المقدس رفته و آنجا ساکن شده بود، او در حقیقت یک صهیونیست بود زیرا علاقه داشت که در نزدیکی کوه «صهیون» در اورشلیم زندگی کند.

یهودیان از همان اوان قدرت‌گیری خود در صحنه مذهب یهود با حضرت عیسی(ع) و سپس پیامبر اسلام(ص) به مخالفت برخاستند و از هیچ گونه آزار و اذیت و خیانتی نسبت به این دو پیامبر عظیم الشان خودداری نکردند. مطالعه تاریخ یهودیت نشان می‌دهد که این قوم از ابتدای تاریخ بشریت نیز مردمانی بوده‌اند انحصار طلب، تجاوزکار و خیانت پیشه.

در عصر حاضر نیز صهیونیسم همچون شبکه‌ای تار عنکبوتی بر صحنه گیتی تار فریب تنیده، سعی در تسلط کامل بر آدمیان این صحنه را دارد.

بر همین اساس نیز خبرنگار پایگاه صهیون پژوهی خیبر با دکتر «مصطفی یوسف اللداوی» پژوهشگر و عضو سابق جنبش حماس گفتگو کرده است؛ دکتر اللداوی فلسطینی و از اهالی اردوگاه «جبالیا» در نوار غزه است که تاکنون ۹ بار توسط صهیونیست‌ها بازداشت و زندانی شده است.

ایشان در اوایل سال ۱۹۹۱ میلادی نیز از زندان‌های اسرائیل به جنوب لبنان تبعید شده است. دکتر اللداوی دارای مدرک دکترای علوم سیاسی و لیسانس شریعت، اولین نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در سوریه است که بعدها به عنوان نماینده این جنبش در لبنان به کار خود ادامه داد. وی مدیرکل اسبق موسسه بین‌المللی قدس است و در حال حاضر نیز هماهنگ‌کننده روابط عمومی اتحادیه جهانی علمای مقاومت می‌باشد.

مشروح گفتگو با دکتر «مصطفی یوسف اللداوی» در ادامه از نظر می‌گذرد.

*به عنوان اولین سوال درباره نفوذ صهیونیست‌ها در زمینه فرهنگی، هنری، اجتماعی و اعتقادی در میان کشورهای اسلامی توضیح دهید. این نفوذ تاچه میزان عمیق است؟

بلاشک مرحله کنونی برای رژیم‌صهیونیستی از ابتدای غصب فلسطین و اعلام تاسیس این رژیم، مرحله‌ای طلایی محسوب می‌شود؛ زیرا دشمن صهیونیستی احساس می‌کند موانعی که پیش از این بر سر راهش قرار داشته و این رژیم را از منطقه عربی و اسلامی دور نگه می‌داشته و مقاومت در برابر عادی سازی روابط اعراب با صهیونیست‌ها در حال متلاشی شدن و ضعف است.

همچنین احساس می‌کند که این رژیم دیگر برای بسیاری از کشورهای عربی که بدون ترس و خجالت روابط پنهانی خود با صهیونیست‌ها را علنی می‌کنند، دشمن اصلی محسوب نمی‌شود.

در همین راستا کشورهای عربی، اسرائیل را برای مشارکت در جشنواره‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ورزشی خود دعوت می‌کنند و پرچم اسرائیل در کشورهای عربی برافراشته می‌شود.

حتی گروه‌های هنری سرود ملی اسرائیل را می‌نوازند! اسرائیلی‌ها در پایتخت‌های عربی به صورت رسمی مورد استقبال قرار می‌گیرند و علاوه بر اقامت در هتل‌های آنها، در بازارهایشان نیز گشت و گذار می‌کند و از تاجران عرب جنس می‌خرند. همچنین بدون ترس و نگرانی در خیابان‌ها به زبان عبری سخن می‌گویند.

البته این عادی‌سازی روابط در عرصه‌های فرهنگی و هنری و ورزشی با برخی کشورهای عربی، عادی‌سازی در سطح رسمی است نه مردمی.

رژیم‌ها و حکومت‌ها مرتکب این خیانت‌ها می‌شوند و به اصول امت تعرض می‌کنند. این در حالی است که ملت‌های عربی و اسلامی این روش نفوذ را رد می‌کنند و چندین بار پیش‌آمده که هنرمندان و ورزشکاران و روشنفکران عرب و مسلمان، مسابقات و فعالیت‌هایی که اسرائیلی‌ها در آن مشارکت داشته‌اند، تحریم کرده و فرصت‌های پیروزی را از دست داده‌اند؛ فقط به دلیل اینکه قرعه‌شان به ورزشکارهای اسرائیلی خورده یا با آن‌ها در یک سالن و مکان مشترک گرد آمده‌اند.

دشمن صهیونیستی درک می‌کند که مخالفت و مقاومت و ممانعت ملت‌های عربی و اسلامی همچنان قوی است و تاکنون نتوانسته در میان ملت‌ها نفوذ کند. بیشترین دستاوردش نیز عادی‌سازی سرد با رژیم‌ها و حکامی است که تصور می‌کنند رژیم صهیونیستی دوست آنهاست و کنار آن‌ها ایستاده و از آن‌ها حفاظت می‌کند.

*صهیونیست‌ها چه نفوذی در عرصه سیاست‌گذاری و تصمیم گیری‌های سیاسی حکام کشورهای اسلامی دارند؟ روند این نفوذ پس از موج عادی سازی روابط با این رژیم به چه صورت است؟

سخت است که بگوییم رژیم صهیونیستی شروع به تاثیرگذاری بر برخی رژیم‌های عربی کرده است. زیرا رابطه‌اش با برخی از این رژیم‌ها قدیمی است و تاثیر گسترده‌ای بر آنها دارد؛ به ویژه اینکه با برخی از آنها توافق نامه صلح امضا کرده است اما این توافقات رسمی فقط منجر به صلح سرد شده‌اند و نتوانسته توافقات رسمی را به توافقات مردمی زنده و فعال تبدیل کند.

اما با وجود این موضوع دیپلماسی اسرائیل در دوره نخست‌وزیری «بنیامین‌نتانیاهو» موفق شده، نفوذهای جدیدی را در میان کشورهای عربی ایجاد کند. زیرا وی شخصا به عمان سفر کرد و وزرای کابینه او نیز به امارات، قطر، بحرین و مراکش سفر کردند. تلاش‌های بسیاری نیز برای تداوم این سفرها و افزایش روابط رسمی با رژیم‌های عربی حاکم که غالبا از این روابط و سفرها استقبال می‌کنند، در جریان است.

این روابط میان رژیم‌صهیونیستی و کشورهای عربی صوری و ظاهری نیست بلکه توافقات مخفیانه و علنی، اقتصادی و علمی، نظامی و امنیتی، هنری و ورزشی میان شخصیت‌های اسرائیلی و عربی امضا شده است.

علاوه بر آن تعداد زیادی از شرکت‌های اسرائیلی نیز در قراردادهای کاری مختلف برای به کار انداختن بخش‌های مشخص در فرودگاه‌ها، شرکت‌های ارتباطی و خدمات اینترنت، شرکت‌های ویژه حراست و غیره موفق شده‌اند. همچنین افق‌های همکاری صنعتی، کشاورزی و تجاری نیز در حال رشد و آشکار شدن است.

*مراکز علمی و دینی و علما در تبیین و معرفی شناخت یهود و صهیونیسم چه نقشی ایفا می‌کنند؟ فعالیت این مراکز را در گذشته و اکنون چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بدون شک نهادهای علمی و هیأت‌های دینی و رزمندگان و علمای بیدار و آگاه دین نقش گسترده‌ای در رسوایی سیاست‌های صهیونیست‌ها ایفا کرده‌اند و عیوب و نقشه‌های صهیونیست‌ها را افشا نموده‌اند.

همچنان نیز مسئولیت آن‌ها برای تداوم این نقش بزرگ است و باید آنچه را آغاز کرده‌اند، تکمیل نمایند. زیرا اگر آنها از وظیفه و نقش خود دست بردارند، رژیم صهیونیستی به همراه رژیم‌های رسمی در نفوذ در جوامع ما و در تاثیرگذاری بر بخش‌های مختلف زندگی ما مانند بخش سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و غیره موفق خواهد شد.

در گذشته علمای مخلص دین، امت را رهبری می‌کردند و زندگی عموم را تحت تاثیر قرار می‌دادند. آنها در ادای تکلیفشان تاخیر نمی‌کردند؛ حتی اگر موجب زحمت و هزینه و زندان و کشته شدن آنها می‌شد.

آن علما برای حضور در صفوف مقاومت و جبهه‌های نبرد نیز از امت خود پیشی می‌گرفتند. پیش از آنکه امتشان را تحریک و مردم را به مقاومت و نبرد تشویق کنند، زندگی و جانشان را فدا می‌کردند. شاید مجاهد شهید «عزالدین القسام» بهترین مثال برای امثال این علما باشد. «شیخ‌احمد‌یاسین» و رهبران عظیم مقاومت فلسطین نیز از دیگر مثال‌ها برای این موضوع هستند.

بر روشنفکران امت و علمای آن شایسته است که در برابر وظیفه محوله بر آن‌ها آگاه و هوشیار باشند. آن‌ها موظف و مسئول حفظ این امانت و صیانت از آن هستند. مسئولیت آماده شدن برای نبرد با رژیم غاصب صهیونیستی بر دوش آنهاست و باید از علمای گذشته یاد بگیرند.

سکوت و عقب نشینی و کوتاه آمدن برای آن‌ها مجاز نیست بلکه باید سخن حق را به صورت رسا و بلند اعلام کنند. آنها باید در صفوف مقدم و پیشانی جبهه‌ها باشند و در غیر این صورت آنها سنگینی زیادی را در سقوط و عقبگرد این امت تحمل می‌کنند.

*تحلیل شما از نقش ایران در مبارزه با رژیم صهیونیستی از یکسو و تعمیق تفکر ضدصهیونیست از سوی دیگر چیست؟ چرا برخی از جریانات عربی ایران را به جای صهیونیست‌ها دشمن اصلی امت معرفی می‌کنند؟

جمهوری اسلامی ایران بخش اساسی و اصلی در امت اسلام و پرچمدار طرح اسلامی است و مسئولیت بزرگی در قیام امت و تقویت آن دارد. خداوند کشوری قوی و رهبری رشید و ارتشی منظم و سپاهی امین و طرحی قیام‌گر و بینشی کامل و نقشه‌ای صادق به آن عطا کرده است.

جمهوری اسلامی بر وظیفه‌ای که بر دوشش است، ایمان دارد و از زمان تاسیس، عهده‌دار این مسئولیت است. انقلاب اسلامی در سرنگون کردن رژیم‌شاهنشاهی که با رژیم‌صهیونیستی در ائتلاف بود، موفق شد.

نخستین اقدامی که امام خمینی‌(ره) نیز انجام دادند، قطع ارتباط با رژیم‌صهیونیستی و عدم به رسمیت شناختن آن و تحویل سفارت رژیم‌صهیونیستی به سازمان آزادی بخش فلسطین به عنوان اولین سفارتخانه فلسطین در جهان بود.

جمهوری اسلامی برای رسوایی رژیم صهیونیستی و مقابله با آن از زمان امام خمینی تاکنون و در زمان رهبر معظم انقلاب به همراه تمام مردان انقلاب اسلامی در ایران تلاش‌های عظیمی را صورت داده است.

امام خمینی رژیم صهیونیستی را به عنوان غده سرطانی معرفی کرد و امت را به ریشه کن کردن آن فراخواند. همچنین آمریکای حامی رژیم صهیونیستی را به عنوان «شیطان بزرگ» خطاب نمودند و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس نامیدند تا وظیفه امت در قبال قدس و فلسطین را به آن‌ها یادآوری کنند.

امام خمینی و پس از ایشان رهبر و مردان انقلاب اسلامی در مقابله با طمع‌های رژیم صهیونیستی و حمایت از مقاومت فلسطین و لبنان برای مقابله با این رژیم تلاش کردند و جمهوری اسلامی از تمام گروه‌های مقاومت فلسطین حمایت نظامی و مالی و معنوی کرده است.

شاید سختی‌ها و چالش‌ها و تحریم‌ها و محاصره بین‌المللی علیه ایران، به دلیل موضع این کشور در برابر رژیم صهیونیستی و حمایت از گروه‌های مقاومت و دعوت به نابودسازی این رژیم  باشد. اگر ایران از این مواضع اعتقادی علیه دشمن صهیونیستی دست بردارد، جامعه بین‌المللی مواضعش را در برابر ایران تغییر خواهد داد و علاوه بر توقف حصار، با ایران اعلام همکاری می‌کند و آن را به عنوان قدرت منطقه‌ای و بخشی از موازنه بین‌المللی به رسمیت می‌شناسد. در واقع ایران به دلیل وفاداری به فلسطین و علاقه به مردمش و حمایت از آن‌ها، از رفاه و اقتصاد و ثبات و آینده فرزندانش هزینه می‌پردازد.

*در قرآن کردیم خداوند متعال فرموده است که “ولتجدن أشد الناس عداوهً للذین آمنوا الیهود والذين أشركوا”. آیا این دسته بندی قرآن درباره یهود در همه دوران‌ها جریان دارد یا مختص زمان خاصی است؟

قرآن سخن جاودان و مقدس خداوند است که هیچ باطلی در آن راه ندارد و روش و قانون اساسی و راهنمای امت است که راه و آینده را برای آن مشخص می‌کند.

زمانی که خداوند از یهود و مشرکان به عنوان شدیدترین دشمنان برای مومنین سخن می‌گوید، منظور خداوند یهودیانی است که صفت حیله، قتل و ظلم، دشمنی و تجاوز را در هر زمان و مکانی دارا هستند.

تا زمانی که یهودیان امروز در قالب دولت اسرائیل و رژیم غاصب صهیونیستی و قاتل مردم فلسطین حضور دارند، بدون شک آنها شدیدترین دشمنان برای مومنین هستند اما اگر رشد یافته و دست از اشتباهات و تجاوزات و دشمنی‌شان برداشته و از سرزمین مقدس خارج شدند و حق را به صاحبانش برگرداندند، آن زمان دشمن این امت محسوب نمی‌شوند اما اگر به ظلوم و دشمنی برگردند، این صفت حق آنهاست.

خداوند نسبت به ما و آنها داناتر است و درک می‌کند که اخلاق یهودیان و طبعشان بد است و دشمن و ظالم و متجاوز و قاتل و جنایتکار هستند. به همین دلیل این صفت جاودان را به آنها داد.

کسانی که با پیامبر صلوات الله علیه دشمنی کرده و علیه ایشان توطئه کرده و نزدیک بود پیامبر را به قتل برسانند، دشمن‌ترین مردم نسبت به رسول الله و مومنین هستند.

کسانی که علیه مسلمانان گرد هم آمده و امام علی بن ابیطالب در خیبر با آنها جنگید و آنها را با قدرت از جزیره العرب اخراج کرد، دشمن‌ترین مردم نسبت به ما هستند. کسانی که فلسطین را اشغال و ساکنانش را اخراج کرده و به قتل رسانده و مقدساتش را آلوده و سرزمینش را مصادره کرده‌اند، دشمن‌ترین مردم نسبت به مومنین هستند.

 

خبرنگار: محمد فاطمی زاده