جایگاه قدس در نظام اندیشه دینی و سیاسی اسلام - خیبر

سلسله نشست‌های مطالعات و بررسی‌های راهبردی:

جایگاه قدس در نظام اندیشه دینی و سیاسی اسلام

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۴:۵۴
فلسطین/اسرائیل/اهمیت منطقه/خیبر

دکتر رویوران در نشست موسسه بعثت پیرامون مسئله انتفاضه و قدس، با اشاره به اهمیت مسئله قدس در آیات و روایات از نبودن این مسئله به‌عنوان دغدغه مردم گلایه کرد و در ادامه به تحقق وعده خداوند برای پیروزی نهایی مستضعفین اشاره نمود.

به گزارش سرویس تاریخ پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، دکتر حسین رویوران در نشستی که موسسه بعثت در مسجد حضرت زینب پردیسان قم برگزار کرد، به سخنرانی پیرامون انتفاضه و قدس پرداخت. متن زیر بخش اول از این سخنرانی است که خدمت مخاطبین محترم تقدیم می‌گردد.

در ابتدای جلسه درباره نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کنم، فلسطین از ابتدای انقلاب اسلامی به عنوان اولویت مطرح شد، یعنی به عبارت دقیق‌تر نظام جمهوری اسلامی ایران بستر شیعی دارد اما موضع‌های سیاسی انقلاب امتی بود و این نظام سیاسی ما، بحث فلسطین را در اولویت قرار داد، بنابراین سوالی که مطرح می‌شود درباره اولویت فلسطین است. در سراسر جهان اسلام ممکن است از غرب چین تا کشمیر، قره باغ و تا بوسنی، جنوب سودان مطرح باشد ولی تنها جبهه‌ای که در قلب جهان اسلام قرار دارد، فلسطین است.

بحث دوم جایگاه دینی فلسطین می‌باشد که قابل قیاس با هیچ کدام از بحران‌های دیگر جهان اسلام نیست، متاسفانه انتقادی که باید به دوستان در جلسه می‌باشد؛ قصور جدی در بحث اولویت فلسطین اتفاق افتاده است.

در اربعین بسیاری از افراد خودجوش به سوی راهپیمایی عظیم کربلا حرکت می‌کند، هر چقدر هم دولت تلاش کند مانع رفتن مردم به مرزها بشود، فرد نیت کرده است که اربعین برای زیارت امام حسین(ع) برود. بنابراین بحث اربعین یک باور خودش اجتماعی است ولی بحث فلسطین اینگونه نیست.

در روز قدس مقام معظم رهبری و مراجع جمع بشوند و از مردم درخواست کنند تا در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند، چرا بحث فلسطین به صورت خودجوش نمی‌باشد و این یک مشکلی بزرگ و اساسی است. چرا روحانیت موفق نشد تا این که به عنوان باور در مردم جای بیاندازد.

 

فلسطین/اسرائیل/اهمیت منطقه/خیبر

 

  • چرا قدس مقدس است؟

یکی از بحث‌های مهم در رابطه با قدس این است که قبله اول مسلمین است، بحث دوم معراجی است که از این سرزمین اتفاق افتاد. آیا خداوند متعال قادر نبود پیغمبر از مکه به آسمان ببرد؟ بله! چرا قدس را سر راه پیامبر قرارداده است و فلسفه آن چیست؟

چه پیامی در این وجود دارد، خداوند می‌دانست چه اتفاقاتی می‌افتد، در جنگ‌های صلیبی دویست سال بود که مسیحیان دنبال تصرف این سرزمین بودند اما مسلمانان بعد از دویست سال آنجا را آزاد کردند که مدت زیادی نیست و از آن بحران دویست سال می‌گذرد.

در بسیاری از مسائل دینی ما بحث قدس و این حادثه بزرگ یعنی اسراء اهمیت موق العاده‌ای دارد، اولا اسرا در سال هشتم بعد از بعثت اتفاق افتاد، قبل از هجرت که مسلمانان تحت فشار بودند و هر کدام از مسلمانان در اوضاع بدی به سر می‌بردند، عده‌ای در حبشه بودند، عده‌ای در شعب ابی طالب قرار داشتند و خداوند در چنین شرایطی هم از حوادث آنجا صحبت می‌کند و هم از پیروزی‌های جهان اسلام.

بسیاری از مسائلی که در تفسیر المیزان و البرهان قرار دارد، تا حدودی پیرامون نگاه سنی و شیعه مطالعه کردم و بخش وسیعی از علل برتری پیامبر اکرم(ص) بر سایر انبیاء برمی‌گردد به حادثه اسراء، یک بحث سوره اسراء است و دیگری سوره نجم، خداوند متعال در سوره نجم می‌فرماید: «عَلَّمَهُ شَديدُ الْقُوي [۱]» در ارتباط با بحث اسراء است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تعلیم پیامبر اکرم(ص) در جریان این سفری که قدس وسط آن قرار گرفته است، بحث دومی که در این سفر وجود دارد که جایگاه قدس را نشان می‌دهد، این است که پیغمبر در یک جایگاهی قرارگرفت است که احدی در جهان در آن جایگاه قرار نگرفته. «ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى * فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى[۲]»

پیامبر در آستانه عرش الهی قرار گرفته و از جایی به بعد حتی جبرائیل هم نتوانست بالا بیایید و پیامبر ادامه سفر را به تنهایی رفت، حتی احدی از انبیاء به این جایگاه نرسیدند. البته نگاه من به مسئله سیاسی است و به بحث ریزکاری تفسیری ندارم. «فَأَوْحَى له ما اوحی» دلالت بر کثرت است، چون حالت تعجب دارد.

اگر حضرت موسی که براساس روایت محکم نزدیک به چهار هزار کلام با خدا سخن گفت، اینجا صیغه کثرت زیاد است، یعنی کلیم الله بود.

 

فلسطین/اسرائیل/اهمیت منطقه/خیبر

 

  • قدس پله‌ای برای عروج

چهارمین بحثی که اتفاقی افتاده است در این سفر آسمانی «فَأَرَاهُ الْآيَةَ الْكُبْرَى[۳]» بزرگترین آیت خلقت در این سفر اتفاق افتاده است، حال این آیت الکبری چیست، وارد نمی‌شوم. در این سفر که تمامی حوادث رخ داده است و خداوند عامدانه قدس را در این مسیر قرار داده است، چرا ما نتوانستیم بین مردم و این سرزمین مقدس ارتباط برقرار کنیم که اشکال بزرگی است.

بحث در رابطه با ظهور، جغرافیای خاصی دارد، جنگ در کوفه، شام، فلسطین و خسف بیداء که بین مکه و مدینه روی می‌دهد، جنگ در این مناطق اتفاق می‌افتد و مابقی هیچ روایتی نداریم که کسی در آخرالزمان با جنگ مسلمان شوند بلکه با منطق مسلمان می‌شوند.

در این منطقه است که حضرت مجبور می‌شوند تا با ساکنان آنها جنگ کنند، چون افرادی که در آن زندگی می‌کنند، مشکل‌دار هستند. انقلاب اسلامی ایران که یکی از زمینه سازان ظهور است، باید در آنجا جایگاهی را پیدا کند.

در سوره اسراء خداوند متعال می‌فرماید: سـبـحـان الذى اسـرى بعبده ليلا من المسجد الحرام الى المسجد الاقصا الذى باركنا حوله لنريه من اياتنا انه هو السميع البصير[۴]، این بحث عرفانی، اخلاقی و سیاسی هم هست.  فقط اشاره‌ای به آن می‌کنم که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان نوشته‌اند: اول بحث عبد را مطرح می‌کند و بعد شب را بیان می‌دارد و بعد مسجد.

این سه رکن اصلی عروج یک مومن است، یکی از تصریحات قرآن سرزمین مبارک قدس است. ما غیر از مکه تعابیر هم به گونه‌ای آمده است، مبارک و مقدس منحصر به فرد است که درباره قدس آمده است.

 

فلسطین/اسرائیل/اهمیت منطقه/خیبر

 

  • نماز خواندن در مسجدالاقصی وعده خداست

بحث بعدی که در رابطه با یا این سرزمین وجود دارد روایتی هست از اهل سنت و شیعیان که می‌گویند: شایسته سفر نیست مگر مقصد مسجدالحرام، مسجدالنبی و مسجدالاقصی باشد و تنها تفاوت این روایت با شیعیان مسجد کوفه می‌باشد. متاسفانه این جایگاهی که قدس پیدا کرده است، در گفتمان دینی ما مطرح نشده است و قصوری که وجود دارد، به همین مسئله برمی‌گردد.

خداوند به مسلمانان خبر می‌دهد، با توجه به اینکه سوره مکی هست و هنوز مسلمانان جایی را نداشتند و درباره آینده خبر می‌دهد که در سرزمین اسلامی چه اتفاقی می‌دهد. «وَ قَضَيْنا إِلي‏ بَني‏ إِسْرائيلَ فِي الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبيراً[۵]» خداوند می‌فرماید که اینها در یک وضعیت ضعف نیست، بلکه بسیار قدرت پیدا می‌کنید. در ادامه می‌فرماید: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْکُمْ عِباداً لَنا أُولي‏ بَأْسٍ شَديدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولاً[۶]»

اگر وعده اول خدا محقق شود، «عبادا لنا» می‌روند و آنها را ریشه‌کن می‌کنند، در لبنان امام موسی صدر جمله‌ای دارد که می‌گوید شان قدس به حدی بالاست که تنها مومنان باید آن را آزاد کنند. حتی چپ و راست هم نمی‌توانند این کار را انجام بدهند. به همین تفسیر برمی‌گردد.

در ادامه اشاره دارد به «ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ جَعَلْناکُمْ أَکْثَرَ نَفيراً[۷]» زمانی که وعده دوم فرابرسد، مومنان وارد مسجد شده و به شکرانه این پیروزی نماز شکر در مسجد می‌خوانند. اینکه چرا امام خمینی(ره) می‌فرمود به دلیل باوری است که به آیه قرآن دارد. چرا چون جمهوری اسلامی در این جهت حرکت می‌کند و خداوند متعال می فرمایند که چه کسی اون جا را آزاد می‌کند؟ عبادالنا!

چیزی که قران به صورت یقینی مطرح کرده است، آیا ما یقین داریم؟ اتفاقات اخیر نشان داده شد که بعضی‌ها که تعداد آنها اندک می‌باشد به این وعده الهی اعتقاد ندارند که محقق می‌شود، نه به قرآن قبول دارند و نه به سیاست جمهوری اسلامی ایران که در راستای وعده الهی حرکت می‌کند. افرادی که میلیونی حمایت کردند، اعتماد به وعده الهی دارند.

بعضی نیاز به تحلیل دارند، فردی مثل امام، مقام معظم رهبری، یقین دارند، چون اخبار الهی است، در یهودیت و مسیحیت هم دو تفسیر وجود دارد که شناخت آنها ضروری است، اولا یهودیان در تورات دارند که خداوند در نتیجه نافرمانی متعدد به آوارگی مبتلا کرد و ما در قرآن نیز داریم که در تعابیر عبری می‌گویند دیاسپورا.

روزی که مسلمان‌ها در زمان خلیفه دوم خواستند قدس را فتح کنند، این‌ها در قلعه بودند و می‌گفتند که تسلیم نمی‌شویم، مگر اینکه خلیفه‌تان بیاید و عهدنامه عمری براین پایه نوشته شده است که از طرف همه مسلمان‌ها قول داده است تا یک یهودی هم وارد سرزمین فلسطین نشود.

[۱] آن را (جبرئیل امین) آن که قوایش محکم و نیرومند است به او تعلیم داده. (سوره نجم، آیه ۵)

[۲]  سپس نزديك آمد و نزديكتر شد، تا [فاصله‏ اش] به قدر [طول] دو [انتهاى] كمان يا نزديكتر شد. (آیه ۸و۹ سوره نجم)

[۳]  سوره نازعات، آیه ۲۱: پس آن آیت بزرگ را به او نشان داد

[۴] سوره اسراء آیه یک: «پـاك و مـنـزه است خدائى كه بندهاش را در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصى كه گـرداگـردش را پـر بـركـت سـاخـتـيـم بـرد، تا آيات خود را به او نشان دهيم او شنوا و بيناست.»

[۵]  آیه ۴ سوره اسراء: و ما به بنی اسرائیل در کتاب (توراتشان) حکم قطعی و اعلان حتمی کردیم که شما بی تردید دو بار در زمین (فلسطین) فساد خواهید کرد و طغیان بزرگی را مرتکب خواهید شد.

[۶] آیه ۵ سوره اسراء: پس چون زمان وعده (کیفر) نخستین آن دو طغیان فرا رسد برخی از بندگان خود را که سخت جنگجویند بر شما برانگیزیم پس آنها (برای کشتن شما) درون خانه‌ها را جستجو کنند (که احدی را زنده نگذارند)، و این یک وعده مسلم انجام شدنی است.

[۷] آیه ۶ سوره اسراء: سپس غلبه و تسلط بر آنها را به شما بازمی گردانیم و شما را به وسیله اموال و پسرانی یاری می کنیم و از حیث نفرات، بیشتر (از آنها) قرار می‌دهیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=2429

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *