نظام سلطه ویژگی‌ها، مبانی و مشخصات - خیبر

نظام سلطه ویژگی‌ها، مبانی و مشخصات

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۷:۰۳
نظام سلطه

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، کتاب نظام سلطه (اصول، مبانی، ویژگی‌ها و مشخصه‌ها) به قلم دکتر مجید صفا تاج نگاشته شد، کتاب مذکور توسط انتشارات آفاق روشن بیداری در پاییز سال ۱۳۹۴ به چاپ رسید. این کتاب شامل سه فصل و یک نتیجه می‌باشد. در فصل اول با عنوان نظام سلطه به مفهوم […]

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، کتاب نظام سلطه (اصول، مبانی، ویژگی‌ها و مشخصه‌ها) به قلم دکتر مجید صفا تاج نگاشته شد، کتاب مذکور توسط انتشارات آفاق روشن بیداری در پاییز سال ۱۳۹۴ به چاپ رسید. این کتاب شامل سه فصل و یک نتیجه می‌باشد.

در فصل اول با عنوان نظام سلطه به مفهوم شناسی و ویژگی‌های نظام سلطه از نگاه قران، تقابل میان اسلام و استکبار، عوامل و انگیزه‌های سلطه از دیدگاه اسلام پرداخته می‌شود. در فصل دوم که آمریکا تجسم عینی نظام سلطه و استکبار نام دارد به مفهوم آمریکاگرایی و مشخصه‌های آن اشاره دارد. در فصل سوم سند راهبرد امنیت ملی آمریکا که نمایانگر سلطه طلبی آمریکا است و در سال ۲۰۱۵ نوشته شده، مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

مقدمه

نگارنده در مقدمه کتاب از ضرورت بحث حول محور نظام سلطه سخن می‌گوید و نظام سلطه را با توجه به بیانات و روشنگری‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی دشمن درجه یک انقلاب و اسلام معرفی می‌کند و ایشان را کسی می‌داند که موفق شد مسلمانان را در برابر یک دشمن واحد متحد کند. وی با آوردن سخنانی از ائمه معصومین علیهم السلام و مقام معظم رهبری ضرورت بحث را بیان می‌کند.

آن چنان که از قول پیامبر گرامی اسلام در کتاب شریف بحارالانوار نقل می‌کند: « آگاه باشید، عاقل‌ترین مردم کسی است که خدایش را بشناسد و از او پیروی کند و دشمنش را نیز بشناسد و آنگاه نافرمانیش کند.

نظام سلطه

 

فصل اول: نظام سلطه

نویسنده کتاب با بررسی واژه‌ تکبر و استکبار، چنین عقیده‌ای دارد که غالب موارد واژه‌ استکبار و تکبر در معنای منفی به کار می‌رود –یعنی عصیان و گردن کشی در برابر ذات اقدس اله- ولی گاهی مواردی هم یافت شده که متکبر حاوی معنای مثبتی است، همانطور که در آیه‌ای از قران خداوند می‌فرماید (هوالله … الغدیر الجبار و المتکبر …) لفظ متکبر در آیه‌ مذکور اشاره به مقام کبریایی و عظمت خداوند دارد که فقط مخصوص ذات خداوند متعال است زیرا تنها وجود خداوند، بزرگی و عظمت ذاتی دارد.

نگارنده در ادامه وجود استضعاف بر روی زمین را ملازم با وجود استکبار می‌داند. پدیدار شدن طبقه مستضعف در جامعه را معلول وجود طبقه استضعاف‌گر یا همان مستکبران می‌داند؛ از آنها به عنوان دشمن اصلی عدالت در جامعه یاد می‌کند که فراگیری عدالت در تعارض با منافع آنان است.

ویژگی‌های نظام سلطه از نگاه قرآن

در این قسمت شانزده شاخصه به عنوان ویژگی‌های نظام سلطه بیان شده و شامل آیات و کلماتی از اهل بیت به عنوان دلیل اثبات مدعاست. آن ویژگی‌ها عبارتند از:

  • تحریف حقایق و شبهه‌سازی باطل
  • پیمان شکنی
  • اتهام دروغ به دیگران بستن
  • کشتن مخالفان و دعوت‌گران به حق
  • مخالفت با حق
  • مخالفت با هرگونه عدالت خواهی
  • درخواست‌های نامعقول
  • بهره‌گیری از سیاست گام به گام به منظور سلطه بر ملت‌ها
  • لجاجت و حق ناپذیری
  • احساس غرور و قدرت
  • استبداد و خودکامگی
  • برخورداری از رسانه‌ها برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی
  • ایجاد تفرقه میان ملت‌ها
  • جهانی سازی
  • ترویج فساد و لهو و لعب در میان ملت‌ها
  • بهره‌گیری از قدرت و ثروت

تقابل میان اسلام و استکبار

در این بخش مولف برآن است تا سابقه استکبار و درگیری بین حق و باطل را در بستر تاریخ بررسی کند و ابلیس را به عنوان اولین مستکبر برمی‌شمارد. وی اظهار داشت: « براساس آموزه‌های قرآنی، کشمکش، تقابل و جنگ میان حق و باطل یک نزاع و جنگ دائمی و همیشگی است و تا نظام کنونی هستی وجود دارد این تقابل نیز ادامه میابد؛ زیرا فرمانده اصلی این جنگ یعنی ابلیس از مهلت الهی بهره مند شده است تا روز معلوم باقی باشد و بتواند به توطئه و جلب پیروان خود ادامه دهد.»

عوامل و انگیزه‌های پیدایش نظام سلطه از دیدگاه اسلام

در چند صفحه‌ای مختصر مولف، ریشه منیت و تکبر انسان‌ها را در منابع دینی می‌جوید و چنین می‌نویسد: «اسلام، انسان را موجودی مطلق‌گرا و فزون خواه می‌داند و معتقد است که انسان در هر جهتی حرکت کند، محدودیتی را قبول نمی‌کند و تلاش می‌کند از آن محدودیت بگذرد، حتی در آخر خط هم خویش را اشباع شده نمی‌یابد. از این رو، هر چیزی را که به نفع خود احساس کند، می‌خواهد به چنگ آورد.»

فصل دوم: آمریکا تجسّم عینیِ نظام سلطه و استکبار

نگارنده در آغاز بحث، با یادآوری چگونگی شکل‌گیری ایالات متحده آمریکا برآن است تا این کشور را به مثابه مصداق بارز نظام سلطه بشناساند و از وقایعی نام می‌برد که شاهد ادعای اوست، وقایعی مانند سرکوب و کشتار بومیان، برده‌داری و تجارت سیاه پوستان، توسعه طلبی ارضی آمریکا.

پس از آن، نویسنده‌ کتاب گریزی به مسئله ماهیت نظام سیاسی آمریکا می‌زند و با معرفی نهادهای حاکمیتی آمریکا همچون هیئت حاکمه، کنگره و دو حزب فعال آمریکایی یعنی حزب دموکرات و جمهوری خواه از نفوذ عمیق تشکیلات فراماسونری یهودی در این نهادها پرده برمی‌دارد.

نویسنده اینگونه تحریر کرده است: «وابستگی و سرسپردگی مقامات مسئول آمریکایی به رژیم صهیونیستی به قدری آشکار و نمایان است که حتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا برای اینکه بتوانند حمایت لابی صهیونیستی را به سمت خود جلب کنند، در طول دوران برنامه‌های انتخاباتی خود به طور دائم، صریح و علنی از این رژیم حمایت کردند.

به عنوان نمونه پایگاه اینترنتی ایران پرایمر در گزارشی به نظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا پرداخت و آن را در دو دسته دموکرات و جمهوری خواه بیان کرد. هر چند این گزارش برای بیان نظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مورد توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت بزرگ جهانی ارائه شده و تقریبا میان همه نامزدها انعکاس داشته و آنها نیز مختصات برجام را از دیدگاه خود بیان کرده‌اند، اما مسئله مهم میزان ارادت و حمایت ایشان از رژیم صهیونیستی است که به وضوح در مواضع آنها نمایان می‌باشد.

بعد از آنکه ثابت شد آمریکا مصداق بارز نظام سلطه می‌باشد، در پایان فصل دوم، مشخصه‌‌هایی آمریکاگرایی به رشته تحریر درآمده است:

  • بازی با افکار عمومی
  • نداشتن هدف انسانی یا الهی
  • طمع ورزی نسبت به منابع جهان اسلام
  • تعریف واژگان مطابق میل خود
  • عهد و پیمان شکنی
  • جاسوسی
  • بهره‌گیری از ایده‌های آرمان گرایانه
  • مداخله نظامی و کشورگشایی
  • استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی علیه مردم دیگر کشورها
  • جنایت در حق بشریت به نام حقوق بشر

ژنرال ویلیام لیهی، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز اعتراف می‌کند که: «ژاپن قبل از بمباران هیروشیما و ناکازاکی شکست خورده و آماده تسلیم بود. ژاپنی‌ها از دو ماه قبل نیز یعنی ژوئن ۱۹۴۵ برای تسلیم اعلام آمادگی کرده و با ما در حال مذاکره بودند، بنابراین احساس من آن است که استفاده ما از بمب اتمی چیزی شبیه برخورد آدم‌های وحشی و قرون وسطی بود.»

  • نژاد پرستی؛

زیلا آیزنشتاین گفته است: «بنای امپراتوری آمریکا جهان را آمریکایی می‌کند آن هم به شکلی بسیار نژادپرستانه و مردگانه باور.»

  • هژمون گرایی؛

ایمانوئل والرشتاین استاد مشهور جامعه شناسی آمریکایی درباره چگونگی ظهور هژمونی ایالات متحده آمریکا می‌گوید: «ظهور و ترقی ایالات متحده بر بام قدرت جهان یک فرایند طولانی بود که با رکود جهان در سال ۱۸۷۳ کلید خورد. از آن زمان به بعد ایالات متحده و آلمان سهم فزاینده‌ای از بازار جهانی را به خود اختصاص می دادند و این مهم و به بهای افول اقتصادی بریتانیا حال می‌شد» ایمانوئل والرشتاین، حیات نو، ۱۱/۴/۱۳۸۱

  • فساد؛

آلن کوتا تحت عنوان اَشکال مختلف کاپیتالیسم منطق این نظام را تعریف می‌کند: «افزایش فساد با رشد فعالیت‌های مالی و رسانه‌ای رابطه مستقیم داشته و غیر قابل تفکیک هستند. سیستم اطلاع رسانی امکان به جیب زدن ثروت‌های هنگفت را که گاهی برای به دست آوردن آن باید یک عمر کار کرد، از طریق انواع عملیات‌های مالی تجاری به ویژه ادغام شرکت‌ها، فراهم می‌آورد.»

 

صفاتاج

 

فصل سوم: سند راهبرد امنیت ملی آمریکا سندی روشن و مصداقی بارز از سلطه‌گری آمریکا

در فصل سوم نگارنده‌ کتاب با زیر ذره بین بردن سند امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۵ در مقام اثبات خوی سلطه‌گری آمریکاست.

گردآورنده‌ کتاب در این باب با مرور دو سند راهبردی آمریکا که یکی پس از فروپاشی شوروی توسط جرج بوش در سال ۱۹۹۱ میلادی نوشته شده و دیگری توسط باراک اوباما، مدعای خود را اثبات می‌کند. وی در ابتدای بحث چنین می‌نگارد: از اوایل سال ۱۹۹۰ و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی [سابق] جریانی در آمریکا که عمدتا از نومحافظه کاران دست راستی و مسیحیان صهیونیست آمریکا به شمار می‌رفتند سند رهنمون امنیت ملی آمریکا را تدوین کردند.

این جریان نه تنها به جریان اشغال چاه‌های نفت منطقه خلیج فارس برای دستیابی و تسلط بر منابع و ذخایر عظیم نفتی جهان اعتقاد داشتند و برنامه‌ریزی می‌کردند بلکه بر این باور و اعتقاد بوده که تشکیل اسرائیل بزرگ، انهدام بیت المقدس، بنای معبد سلیمان در بیت‌المقدس و بالاخره واقعه آرماگدون شرط ظهور حضرت مسیح (ع) می‌باشد.

اعتقاد عمومی رسوخ یافته مذهبی درون جنبش نومحافظه‌کاری آمریکا می‌گوید: «خداوند هرکس را نسبت به اسرائیل بی‌حرمتی کند، عقوبت می‌کند و هرکس آن را یاری رساند، جزای نیک می‌دهد، به برکت پشتیبانی ایالات متحده از اسرائیل، برکات خدا (از رزق خیر، امنیت و سلامت) بر مردم آمریکا نازل می‌شود». محمد السماک، تیر و مرداد ۱۳۸۲، ص۳۶-۲۷

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=3289

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *