قدس پاییتختی برای جنایت - خیبر

مصاحبه یامین‌پور با سلطانشاهی:

قدس پاییتختی برای جنایت

۱۸ تیر ۱۳۹۷ ۲۳:۱۵

بسیاری فکر می‌کنند که قدس وقتی پاییتخت رژیم جعلی اسرائیل شد که به طور رسمی آن را اعلام کردند ولی خود صهیونیست‌ها از زمانی که فلسطین را اشغال کردند و دولت خودشان را به رسمیت شناختند، قدس را پاییتخت خود دانستند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر، برنامه جهان آرا در برنامه‌ای با بررسی علل انتقال پایتخت به بیت‌المقدس به بررسی ابعاد سیاسی این موضوع پرداخته است. مهمان برنامه علی رضا سلطانشاهی است که آثاری پیرامون اسرائیل و صهیونیسم دارد. متن زیر بخش اول از گفتگوی دکتر سلطانشاهی در برنامه جهان آرا است.

یامین‌پور: مسئله قدس و فلسطین در جهان اسلام جزء مسائل مهمی است و از نظر عموم صاحب‌نظران اسلام‌گرا در دنیا و حتی کسانی که روحیات اسلامی و اولویت‌های دینی و اسلامی ندارند، بلکه مسائل جهان عرب برایشان مهم است، همواره در طی چند دهه اخیر مسئله مهم جهان اسلام مطرح بوده، هر از گاهی به خاطر مسائل حاشیه‌ای که در جهان اسلام به وقوع پیوسته بسیاری تلاش کرده‌اند.

به خصوص با سردمداری رژیم صهیونیستی که مسئله قدس و فلسطین را به مسائل فرعی معطوف کنند تا کار خودشان را در آنجا پیش ببرند. آقای ترامپ در ادامه بسیاری از کارهای عجیب و غریب‌اش بعد از چند ماه پس از انتخاب خودش به عنوان رئیس جمهور آمریکا اعلام نمود که قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بود و بعد از اعلام آن موجی از ولوله، آشوب و واکنش را برانگیخت، هم از سوی مسلمانان حساس به مسئله فلسطین، قدس و حتی از سوی سیاست‌مدارانی که در خفا و به‌طور کامل از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

به هر حال اخبار اخیر انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس است، آیا اصلا این اتفاق ممکن است رخ بدهد یا نه و اگر رخ بدهد ممکن است چه اتفاقاتی در منطقه صورت بگیرد و موضع جمهوری اسلامی و مردم ما آیا کافی بوده یا نه؟

سلطانشاهی: اجماعی که علیه ترامپ درست شد، می‌توان گفت که موضوع تبدیل کردن فلسطین به مسئله اول جهان اسلام، آن هم شرایطی که در طی این چند سال به واسطه جنگ‌ها و ترورهایی که داعش در این چند سال در منطقه راه انداخته بود، مسئله شیعه و سنی را مسئله اول جهان اسلام کرده بودند که شیمون پرز هم گفته بود که بهتر است همین موضوع مسئله جهان اسلام باشد، دوباره با این حال فلسطین باز هم به صدر دغدغه‌های مسلمانان تبدیل شد.

یعنی عکس چیزی است که آمریکا و صهیونیست‌ها وقتی می‌خواستند اقدام مهمی در سرزمین‌های اشغالی انجام دهند، برنامه‌ریزی رسانه‌ای جدی برای آن ترتیب می‌دادند، مثلا در بطن و متن مسابقات جهانی مثل جام جهانی فوتبال یا المپیک، به هر حال الآن امریکا و اسرائیل به دست خودشان فلسطین را به جایگاه مسئله اول جهان اسلام برگرداندند.

دو سوال اینجا مطرح است، اول اینکه قدس به عنوان قبله اول مسلمانان و پایتخت فلسطین، چه ظرفیتی دارد و حرفی که زده می‌شود، بنا است تعدی بشود و به جای تل آویو، قدس پایتخت رژیم صهیونیستی قلمداد شود، با این اتفاقات به مسلمانان قدرت داد تا همه جهان اسلام را بسیج کنند، باید این سوال را پرسید که در مجموع این اتفاق به نفع رژیم صهیونیستی و آمریکا بود؟

طرح این مسئله قدس از منظر ما که به عنوان جمهوری اسلامی و با ابتنا به دیدگاه حضرت امام که به این مسئله اهمیت دادند و هم از منظر جهان اسلام دارای یک اهمیت‌های غیر قابل انکاری است، من از حضرت امام آغاز می‌کنم، متنی که مهم است را از رو می‌خوانم و فرازی مهم از بیانات امام در سال ۶۱ که تا یک مقدار دوستان متوجه جایگاه قدس بشوند.

 

قدس مسئله شخصی نیست

امام خمینی فرمودند: مسئله قدس مسئله شخصی نیست، مسئله‌ای که مخصوص به کشور یا مسلمین جهان در عصر حاضر نیست، بلکه حادثه‌ای است برای موحدین جهان و مومنین اعصار گذشته، حال و آینده، از روزی که مسجد الاقصی پی‌ریزی شد و تا آنگاه که این سیاره در نظام هستی در گردش است.

ابتدا با همین رویکرد نسبت به مسئله قدس اهمیت قائل هستند. کل قضیه فلسطین مهم است اما نقطه اصلی قدس است. از ۱۹۲۰ یعنی بعد از صدور اعلامیه بالفور که سفری به فلسطین داشت، چند کار را انجام داد تا خروش‌ها، خیزش‌ها و قیام‌های مردم فلسطین آغاز شود و منجر به اولین قیام در ۱۹۲۲ شد که مربوط به قدس هم بود و دعوایی بر سر دیوار ندبه شد که اعتقاد داریم این دیوار براق است که خیلی از مسلمانان و یهودیان کشته شدند و در دوره قیومیت انگلیس‌ها سعی کردند با تغییرات تاریخی و جمعیتی، اسکان و تغییر بافت معماری، می‌خواستند وزنه را به سمت یهودیان بچرخانند.

انتقال سفارت آمریکا در رژیم صهیونیستی به قدس که در سال ۱۹۴۸ رژیم صهیونیستی روز ۱۴ می تاسیس کرد، قدس پایتخت آنها بود و از همان زمان هم، درواقع بناهای اصلی تاسیس دولت خودشان در قدس بنا شد. منتها محدوده‌ای که اشغال کردند و به اصطلاح کل شهری که از نظر طرح تقسیم در سال ۱۹۴۷ باید بین‌المللی می‌شد، درصدی‌اش را گرفتند و با گسترش تصرفات بیشتر تبدیل به قدس غربی کردند که به دو قسمت قدس شرقی و غربی تبدیل شد.

کارهایی که برای پایتخت لازم بود را انجام دادند. موضع آمریکا از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۷ که قدس اشغال شد، موضع سازمان ملل بود. یعنی طرح تقسیم در ۲۹ نوامبر ۱۹۴۷ که بخش فلسطینی و یهودی قدس را به‌ عنوان پایتخت به رسمیت نمی‌شناختند. از ۱۹۶۷ که قدس هم آزاد شد، رژیم صهیونیستی مناطق بیشتری را اشغال کرد، سیاست آمریکا به برخورد با وضعیت موجود تغییر کرد و همین میزان را پذیرفت و از سیاست‌های خودش نسبت به قدس عدول کرد.

این روند ادامه داشت تا در حین اینکه آمریکایی‌ها قدس را پایتخت می‌دانستند ولی سفارت خودشان را در تل آویو قرار داده بودند. آمریکا کنگره کنکاش‌هایی درباره تغییر پایتخت به قدس را داشت که بعد از آن در سال ۱۹۸۹ متعاقب این مصوبه، دولت آمریکا اجاره نامه‌ای را با صهیونیست‌ها به امضا رساند که در مورد محل سفارت قدس بود و وارد یک پروسه عملی شده بودند که فراتر از این حرف‌ها بود.

درباره محل احداث سفارت کارهای تحقیقی زیادی صورت گرفت که جالب است بدانید که این بحث متوقف شد، رژیم صهیونیستی فشار می‌آورد و آمریکا ملاحظه می‌کرد و زیاد زیر بار نمی‌رفت، تا سال ۱۹۹۵ رابرت داون یکی از نمایندگان مجلس سناتورها مصوبه‌ای را گذراند و دولت آمریکا را به احداث و انتقال سفارت به بیت‌المقدس الزام کرد و در آخر تبصره‌ای گذاشت که بسته به ملاحظات و … رئیس جمهور اختیار به تاخیر انداختن شش ماهه دارد و از آن زمان به بعد هیچ کدام از رئیس جمهورهای آمریکا شرایط را مناسب ندانستند.

 

عادی‌سازی برای اِشغال

یامین‌پور: یعنی ۲۲ سال است که منتظر شرایط مناسب هستند؟

سلطانشاهی: نه، اگر بخواهیم از لحاظ عملی حساب کنیم از سال ۱۹۶۷ می‌باشد.

یامین‌پور: از سال ۱۹۹۵ رسما اجازه داشتند؟

سلطانشاهی: بله، از ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷ پروسه اشغال قدس و یهودی‌سازی قدس – ۵۰ سال – درحال انجام است. خیلی از مردم ما ممکن است تصور کنند که فقط همین الان که اعلام رسمی کردند، قدس پایتخت رژیم صهیونیستی شده است. اسرائیل از زمان اشغال فلسطین و به رسمیت شناختن دولت غاصب خود قدس را پاییتخت دانست و آمریکایی‌ها هم از سال ۱۹۶۷ این پاییتختی قدس را پذیرفتند. بنده در ادامه عرض می‌کنم که در طول این ۵۰ سال چه اتفاقاتی در قدس افتاده که ترامپ این اجازه را داده است.

یامین‌پور: یعنی کاری که آمریکا ۵۰ سال است انجام نداده به خاطر این بوده که برآورد و محاسبه‌اش این بوده که هزینه‌هایش بیشتر از فایده‌هایش است؟ انتقال سفارت به قدس که در واقع مهمترین کار دیپلماتیک برای به رسمیت شناخت رژیم صهونیستی به حساب می‌آید.

ترامپ کاری که ۵۰ سال عقب افتاده بود را اعلام کرد که من انجام می‌دهم و این به معانی این است که ۵۰ سال زمینه سازی برای انتقال سفارت نتیجه داده و امروز می‌خواهد انتقال دهد و یا اینکه ۵۰ سال این زمینه سازی نتیجه نداده و ترامپ برای رسیدن به اهداف دیگرش انجام داده است؟ چون برخی دیگر از اتفاقات منطقه برای رسیدن به این نقطه بوده است. مثلا مذاکرات سازگرانه، آشوب‌های منطقه‌ای، داعش و… آیا اینها مستقیما به عادی سازی قدس ربطی دارد یا نه؟

سلطانشاهی: من اعتقادی به اینکه کار ترامپ مهم بوده یا نه، ندارم اما اتفاقاتی که در این ۵۰ سال در قدس افتاده، مهمتر بوده و به طبع واکنشی که ما به عنوان چه جمهوری اسلامی و چه جهان اسلام انجام دادیم، مهمتر است. اسرائیل ظرف این ۵۰ سال بیکار نشسته است تا آمریکا سفارتش را از تل آویو به بیت‌ المقدس منتقل کند، اینها کار خودشان را کردند.

صهیونیست‌ها درست ۲ سال بعد از اشغال قدس، فردی را با شگردی اقناع کردند و او هم مسجد الاقصی را در سال ۱۹۶۹ به آتش کشید. از آن سال به بعد زیر حرم شریف حدود ۱۳ تونل حفاری‌هایی نمودند. خیلی از زمین شناسان اعتقاد دارند که با یک اتفاق تصنعی مثل یک انفجار مهیب یا یک زلزله، دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد که آن حرم شریف باقی بماند یا نماند. به ظاهر با این حفاری‌ها می‌خواستند هیکل سلیمان را کشف کنند ولی در اصل هدفشان متزلزل کردن آنجا بود.

بعد از آن نسبت به تغییر بافت جمعیتی اقدامات موثری کردند که مثلا اگر یکی از افراد ساکن در قدس ۶ ماه از شهر بیرون برود و برگردد، تضمینی برای مالکیت بر دارایی و منزل خود ندارد. اتفاقاتی عجیب افتاد که ظرف این مدت علاوه بر اینکه بیش از ۱۵۰ شهرک یهودی‌نشین را از سال ۱۹۶۷ در کرانه باختری احداث کردند بلکه فقط ۲۰ تا ۳۰ شهر را هم در قدس ایجاد کردند.

شهر قدیمی قدس که الان مربوط به قدس شرقی است، فلسطینی‌ها تا سال ۱۹۶۷ مالکیت آن را داشتند و اردن مالکیت حرم شریف را برعهده داشت. آنها قدس را به چهار قسمت تقسیم کردند؛ مسیحی نشین، یهودی نشین، ارامنه و مسلمان نشین. البته بخش یهودی نشین جزو مسلمان نشین بوده است ولی چون به دیوار براق – دیواری از بقایای معبد سلیمان که در پای آن گریه زاری می‌کنند به امید آنکه خداوند شکوه از دست رفته‌شان را به آنها باز گردانند. همان دیوار مشهور ندبه یهودیان – مشرف بودند یهودیان آنجا را اشغال کرده و عمده تونل‌ها را از آن قسمت کنده‌اند.

نقشه دیگری در مورد کل شهر قدس که در آنجا قدس غربی و شرقی مشخص است و شهرک‌هایی که عمدتا در قدس شرقی احداث شده یعنی آن قسمتی که فلسطینی‌ها، آبادی‌ها و بافت فلسطینی‌ها است که یهودیان می‌خواستند آن‌ را تغییر بدهند.

 

شهرک‌های صهیونیستی، متعلق به مردمان فلسطین

یامین‌پور: زمین شهرک‌ها کجاست؟ آیا متعلق به خودشان است؟

سلطانشاهی: آنها به طور کل متعلق به فلسطینی‌ها بود که به شکل‌های مختلف از آنها غصب شد.

یامین‌پور: مشمول معاملات اوایل قرن بیستم نیست و اگر هست چند درصد است؟

سلطانشاهی: نکته‌ای که حالا خیلی‌ها این تصور را دارند که تصور اشتباهی است، بحث خرید و فروش اراضی هست. اولا از لحاظ منطقی این چیز قابل قبولی نیست که عده‌ای زمین‌هایشان را بفروشند و خودشان آواره شوند اما نکته‌ای که باید گفته شود این است که ۳ درصد از کل سرزمین فلسطین توسط دلالان غیریهودی معامله شده است.

جریان از این قرار است که زمانی فلسطین جزئی از امپراتوری عثمانی بود، صهیونیست‌ها هم با پیشنهادات مختلف برای خرید زمین‌های فلسطین، عثمانی‌ها را وسوسه کردند. عبدالحمید قبل از همه این اتفاقات وقتی متوجه نیت صهیونیست‌ها شد به فرمانداران و والیان فلسطین بخشنامه‌ای صادر کرد که در آن می‌گوید؛ هیچ یهودی حق توقف در سرزمین فلسطین بیش از یک ماه ندارد، یعنی هیچ یهودی حق اسکان ندارد. خرید و فروش با هیچ یهودی نباید صورت بگیرد.

(سلطان) عبدالحمید با این پیش‌بینی و راهکار، راه‌ها را برای صهیونیست‌ها بست ولی یهودیان دلالان غیریهودی را جلو انداختند. یکی از دلالان غیریهودی سیدضیا طباطبایی – یک زمانی هم تبعید شد- بود، صهیونیست‌ها با این دسیسه کلا ۳ درصد از ۲۷ هزار کیلومترمربع را خریدند و بحث فروش اراضی کاملا منتفی شد.

در این بین چیزی که مهم است، از سال ۱۸۸۱ که مهاجرت به صورت رسمی اتفاق افتاد، در سرزمین فلسطین به قصد اسکان با حمایت قدرت‌ها به ویژه انگلیس و به صورت غصب با زور، فشار، راندن و کشتار بوده یعنی هر چه به تشکیل دولت صهیونیستی نزدیک‌تر می‌شویم این واکنشات مشهودتر می‌شود. آنها به احداث آبادی‌ها مشغول بودند تا در سال ۱۹۴۸ به درصدی از جمعیت، ارتش، آبادی‌های یهودی‌نشین و اقتصادی مبتنی بر کشاورزی رسیدند و در آن زمان تاسیس دولت صهیونیستی را اعلام کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
لینک خبر : https://kheybar.net/?p=7664

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *